Cilt 10, Sayı 20, Sayfalar 70 - 90

YENİ TÜRK SİNEMASINDA ÜÇLEME FİLMLERDE VAROLUŞSAL İZLEKLER

Ufuk UĞUR [1]

139 315

Varoluşçuluk, insan varlığının, varoluşunun özden önce geldiğini, insanın tutum ve davranışlarıyla kendini sonradan yarattığını ya da biçimlendirdiğini savunan felsefi akımdır. İnsanın yaradılışını anlamlandırma çabasında olan varoluşçuluk insan ne ise o değil, ne olmuşsa odur yaklaşımını benimseyen öğreti biçimidir. İnsanın kendi varlığını anlamlandırma ve değerlerini oluşturma yeteneğine sahip olduğunu savunan akım yansımalarını edebiyat, resim, tiyatro ve sinema gibi sanatsal alanlarda da bulmuştur. Varoluşçuluk, özgürlük, sevgi, inanma, adalet, bulantı, kaygı, saçma, hiçlik, sıkıntı, umutsuzluk, bırakılmışlık ve yabancılaşma gibi kavramları ele alarak insanın tüm bu olumsuzluklara rağmen ayakta kalması gerektiğini savunur. Edebiyatta Kafka, Camus, Sarte gibi örnekleri olan varoluşçu akım dünya sinemasında Tarkovski, Antonioni ve Bergman anlatılarında ifade bulur. Yönetmenler modern insanın yaşadığı ve tanıklık ettiği ilişkileri, değerleri, yaşadığı trajedileri, filmlerinde yalnızlaşan ve yabancılaşan birey üzerinden anlatmışlardır. Karamsar bir atmosferde geçen hikayelerde yolculuk, aşk, iletişimsizlik ve bireysel yalnızlıklar anlatılır. Varoluşçuluk Türk sinemasında ilk olarak Ömer Kavur’un Gece Yolculuğu’nda ortaya çıkar. Yeni Türk sinemasında ise Demirkubuz, Zaim, Ceylan ve Kaplanoğlu filmlerinde belirtilerini bulan varoluşçu temalar bu çalışmanın ana konusunu oluşturmaktadır. 

Varoluşçuluk,Edebiyat,Yeni Türk Sineması
  • ASUMAN S. (2015). Hayalet Ev Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek, Metis Yayınları: İstanbul.
Konular
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Ufuk UĞUR
E-posta: ufukugur@gmail.com

Bibtex @araştırma makalesi { akdenizsanat321739, journal = {AKDENIZ SANAT DERGİSİ}, issn = {1307-9700}, address = {Akdeniz Üniversitesi}, year = {}, volume = {10}, pages = {70 - 90}, doi = {}, title = {YENİ TÜRK SİNEMASINDA ÜÇLEME FİLMLERDE VAROLUŞSAL İZLEKLER}, language = {tr}, key = {cite}, author = {UĞUR, Ufuk} }
APA UĞUR, U . (). YENİ TÜRK SİNEMASINDA ÜÇLEME FİLMLERDE VAROLUŞSAL İZLEKLER. AKDENIZ SANAT DERGİSİ, 10 (20), 70-90. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/akdenizsanat/issue/29458/321739
MLA UĞUR, U . "YENİ TÜRK SİNEMASINDA ÜÇLEME FİLMLERDE VAROLUŞSAL İZLEKLER". AKDENIZ SANAT DERGİSİ 10 (): 70-90 <http://dergipark.gov.tr/akdenizsanat/issue/29458/321739>
Chicago UĞUR, U . "YENİ TÜRK SİNEMASINDA ÜÇLEME FİLMLERDE VAROLUŞSAL İZLEKLER". AKDENIZ SANAT DERGİSİ 10 (): 70-90
RIS TY - JOUR T1 - YENİ TÜRK SİNEMASINDA ÜÇLEME FİLMLERDE VAROLUŞSAL İZLEKLER AU - Ufuk UĞUR Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - AKDENIZ SANAT DERGİSİ JF - Journal JO - JOR SP - 70 EP - 90 VL - 10 IS - 20 SN - 1307-9700-1307-9700 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 AKDENIZ SANAT DERGİSİ YENİ TÜRK SİNEMASINDA ÜÇLEME FİLMLERDE VAROLUŞSAL İZLEKLER %A Ufuk UĞUR %T YENİ TÜRK SİNEMASINDA ÜÇLEME FİLMLERDE VAROLUŞSAL İZLEKLER %D 2018 %J AKDENIZ SANAT DERGİSİ %P 1307-9700-1307-9700 %V 10 %N 20 %R %U