Yıl 2015, Cilt 15, Sayı 3, Sayfalar 1 - 5 2015-12-30

Şehir İçi Otobüslerde Doğalgaz Tanklarının Yerleşiminin Dönme Karakteristiğine Etkisi

The Effect ofCNG Tank Placement to Steering Characteristic at City Buses

Gökhan ÖTNÜ [1] , Faruk Emre AYSAL [2] , Hüseyin BAYRAKÇEKEN [3]

255 956

Yapılan çalışmada, bağımsız süspansiyonlu otobüslerde, farklı yolcu konumları, yolcu adetleri ve otobüsün üzerine konulması planlanan ekipmanın yer tespiti için CAD modeli oluşturulmuştur. Msc.Adams/Car programı kullanılarak doğalgazlı (CNG) otobüsün 100 metre yarıçaplı virajdaki frenlemesi incelenmiş ve taşıtın ağırlık merkezinin konumuna göre frenleme anındaki davranışı belirlenmiştir. Ağırlık merkezinin optimum bölgede oluşması durumunda taşıtın tarafsız dönme karakteristiğinde stabil hale geldiği, ağırlık merkezinin taşıtın ön ve orta bölümde konumlanma durumunda ani frenleme ile yoldan çıktığı belirlenmiştir.
Virajda Frenleme, Manevra Karakteristiği, Dönme, Ağır Taşıt Dinamiği, Msc. Adams/Car
  • Chikhale, S. J.and Deshmukh, P. Analysis Suspension System in Matlab-SIMULINK and MSc-ADAMS with the help of Quarter Car Model . International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology , 2(8), 4074-4081. Vehicle
  • Chou, C. McCoy, R. and Le, J. (2005). A literature review of rollover test methodologies. Int. J.Veh. Saf., 1((1-3)), 200-237.
  • Chou, T.and Chu, T.-W. (2014). An improvement in rollover detection of articulated vehicles using the grey system theory. Vehicle System Dynamics, 52(5), 679-703.
  • Demir, A.and Çavdar, A. (2005). Taşıt Kullanım karakteristikleri açısından az dönerlik (understeer) ve aşırı dönerlik (oversteer) incelenmesi. . MTET.
  • MacAdam, C. (1981). Application of an optimal preview control for simulation of closed- loop automobile driving. IEEE Trans. Syst. Man Cybern, 11(6), 393-399.
  • McRuer, D.and D.H.Weir. (1969). Theory of manual vehicular control. Ergonomics, 12(4), 599- 633.
  • McRuer, D. Allen, R. Weir, D.and Klein, R. (1977). New results in driver steering control models. Hum. Factors, 19(4), 381-397.
  • Ötnü, G. (2015). Bağımsız Süspansiyonlu Halk Otobüsünde Ağırlık Merkezi Değişiminin Dönme Karakteristiğine Etkisinin Analizi. Msc. Thesis, A.K.U. Institute of Natural and Applied Sciences.
  • Peng, Y., and XiaoboYang. (2012). Comparison of various double-lane change manoeuvre speciŞcations. Vehicle System Dynamics, 50(7), 1157-1171. Piyabongkarn, D. Lew, J. Rajamani, R. Grogg,J.andYuan, Q. (2007). On the use of torque-biasing systems for electronic stability possibilities. IEEE Trans. Control Syst. Technol., 15(3), 581-589. and
  • Tseng, H. AshraŞ, D. Madau, Brown, T.and Recker, D. (1999). The Development of Vehicle Stability Control at Ford. EEE/ASME Trans. Mechatronics, 4(3), 223-234.
  • Winsum, W.Waard, D.and Brookhuis, K. (1999). Lane change manoeuvres and safety margins. Transp. Res. F: TrafŞc Psychol. Behav., 2(3), 139-149.
  • Yang, X. (1999). A closed-loop driver/vehicle directional dynamics predictor. Montreal, Canada: Ph.D. thesis, Concordia University.
  • Zhao, Y. Zhang, G.and Guo, K. (2000). Handling safety simulation of driver-vehicle closed- loop Dynamics, 33(3), 169-181. Vehicle System
  • Zhuang, D. Yu, F.and Lin, Y. (2008). Evaluation of a vehicle directional control with a fractional order PDμ controller. Int. J. Automot. Technol. , 9(6), 679-685.
Konular Mühendislik ve Temel Bilimler
Yayımlanma Tarihi 2015
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Orcid: Gökhan ÖTNÜ
Yazar: Gökhan ÖTNÜ

Orcid: Faruk Emre AYSAL
Yazar: Faruk Emre AYSAL

Orcid: Hüseyin BAYRAKÇEKEN
Yazar: Hüseyin BAYRAKÇEKEN

Bibtex @araştırma makalesi { akufemubid237252, journal = {Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi}, issn = {}, eissn = {2149-3367}, address = {Afyon Kocatepe Üniversitesi}, year = {2015}, volume = {15}, pages = {1 - 5}, doi = {10.5578/fmbd.9970}, title = {Şehir İçi Otobüslerde Doğalgaz Tanklarının Yerleşiminin Dönme Karakteristiğine Etkisi}, key = {cite}, author = {BAYRAKÇEKEN, Hüseyin and ÖTNÜ, Gökhan and AYSAL, Faruk Emre} }
APA ÖTNÜ, G , AYSAL, F , BAYRAKÇEKEN, H . (2015). Şehir İçi Otobüslerde Doğalgaz Tanklarının Yerleşiminin Dönme Karakteristiğine Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 15 (3), 1-5. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/akufemubid/issue/17510/237252
MLA ÖTNÜ, G , AYSAL, F , BAYRAKÇEKEN, H . "Şehir İçi Otobüslerde Doğalgaz Tanklarının Yerleşiminin Dönme Karakteristiğine Etkisi". Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 15 (2015): 1-5 <http://dergipark.gov.tr/akufemubid/issue/17510/237252>
Chicago ÖTNÜ, G , AYSAL, F , BAYRAKÇEKEN, H . "Şehir İçi Otobüslerde Doğalgaz Tanklarının Yerleşiminin Dönme Karakteristiğine Etkisi". Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 15 (2015): 1-5
RIS TY - JOUR T1 - Şehir İçi Otobüslerde Doğalgaz Tanklarının Yerleşiminin Dönme Karakteristiğine Etkisi AU - Gökhan ÖTNÜ , Faruk Emre AYSAL , Hüseyin BAYRAKÇEKEN Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - DO - T2 - Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1 EP - 5 VL - 15 IS - 3 SN - -2149-3367 M3 - UR - Y2 - 2015 ER -
EndNote %0 Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi Şehir İçi Otobüslerde Doğalgaz Tanklarının Yerleşiminin Dönme Karakteristiğine Etkisi %A Gökhan ÖTNÜ , Faruk Emre AYSAL , Hüseyin BAYRAKÇEKEN %T Şehir İçi Otobüslerde Doğalgaz Tanklarının Yerleşiminin Dönme Karakteristiğine Etkisi %D 2015 %J Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi %P -2149-3367 %V 15 %N 3 %R %U
ISNAD ÖTNÜ, Gökhan , AYSAL, Faruk Emre , BAYRAKÇEKEN, Hüseyin . "Şehir İçi Otobüslerde Doğalgaz Tanklarının Yerleşiminin Dönme Karakteristiğine Etkisi". Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 15 / 3 (Aralık 2016): 1-5.