Year 2006, Volume 20, Issue 2, Pages 343 - 358 2010-11-27

İŞLEVSEL BİR PAZARLAMA ARACI OLARAK YIKAMA VE BAKIM ETİKETLERİ (Kadın Tüketicilerin Bakım Etiketi ve Sembollerini Algılama Davranışları)

Reha Saydan [1] , Hüseyin Kanıbir [2] , Sima Nart [3]

267 909

Konfeksiyon ürünlerinin üzerine iliştirilen tanımlayıcı etiketler mamullerin hangi yarı mamullerden yapıldığını, giysinin beden ölçüsünü, bakım yapılırken dikkat edilmesi gereken hususlar ile üreticinin adını ve adresini taşır. Bakım etiketleri ise, giysi veya ev tekstil ürünlerinin üzerine iliştirilen bakım talimatlarını içerir Ülkemizde tekstil ürünleri üzerinde yer alan etiketlerdeki yıkama talimatlarını içeren grafik sembollerin, toplumun çoğunluğu tarafından bilinmediği, bundan dolayı da birçok tekstil ürününün kullanılamaz hale geldiği ya da zarar gördüğü yapılan araştırmalar sonucunda ortaya çıkmıştır (Tüketici bülteni,2004: 4). Bu çerçevede araştırmanın amacı, tekstil ürünleri üzerinde yer alan bakım sembollerinin tüketiciler tarafından nasıl algılandığı sembollerin tanınma durumu bakım sırasında karşılaşılan problemler ve nedenleri ile bu problemlere çözüm önerileri getirmektir.
Tüketici Algılaması, Etiketleme, Bakım Etiketleri, Bakım Sembolleri
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu S. & Yıldırım, E. (2004).Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya Kitabevi. Sakarya.162s.
  • Bocker, M., 1993. “A Multiple Index Approach For The Evaluation Of Pictograms”. Proceedings Of The 14th International Symposium On Human Factors In Telecommunications. R. V. Decker’s Verlag, G. Schenck Gmbh, Heidelberg, pp. 73–85.
  • Cairney, P., Sless, D., 1982. “Communication Effectiveness Of Symbolic Safety Signs With Different User Groups”. Applied Ergonomics 13, pp 91–96.
  • Dowling,M “New Care Labels For Textiles”, Catalog Age, July 1997, pp. 18
  • Erbil,C., Tekstil/ Hazır Giyim Ürünleri İçin Bakım Talimatları, İstanbul Tekstil Ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri Teknik El Kitapları Serisi Yayın No 2002/2 s. 44-45
  • Frantz J.P, Miller J.M, And Lehto M.R “Must The Context Be Considered When Applying Generic Safety Symbols A Case Study In Flammable Contact Adhesives”. pp. 147-161
  • Friedmann, K., 1988. “The Effect Of Adding Symbols To Written Warning Labels On User Behavior And Recall”. Human Factors 30, pp 507– 515.
  • Green, P., Pew, R.W., 1978. “Evaluating Pictographic Symbols:An Automotive Application”. Human Factors 20, pp.103–114.
  • Horton, W., 1994. In: The Icon Book Visual Symbols For Computer Systems And Documentation. John Wiley And Sons, New York, pp. 600.
  • Kalsher, M.J., Wogalter, M.S., Racicot, B.M., 1996. “Pharmaceutical Container Labels: Enhancing Preference Perceptions With Alternative Designs And Pictorials”. International Journal Of Industrial Ergonomics 18, pp.83–90.
  • Lin, R., 1999. “Cultural Diferences In Icon Recognition”. In: Salvendy, G., Smith, M., Koubek, R. (Eds.), Design Of Computing Systems Vol. I, Proceedings Of The Eighth International Conference On Human–Computer Interaction. Elsevier, Amsterdam, Pp. 725–729.
  • Madhu, A (1995). “Warning Labels: The Role Of Expertise And Perceived Risk In Pharmaceutical Purchase Behavior”. Health Marketing Quarterly. New York: 1995.Vol.13, Iss. 2; pp. 99 – 116.
  • Maguire, M.C., (1985). “A Review Of Human Factors Guidelines And Techniques For The Design Of Graphical Human–Computer Interfaces”. Computers And Graphics 9 (3), pp.221–235.
  • Ramakrishnan A.S. Rosiles A. Wagner D., Mital A., “Study Of Symbols Coding In Airways Facilities”, International Journal Of Industrial Ergonomics 25 (1999) pp.39-50
  • Resnick, M.L., Zanotti, A., Jacko, A., (1997). “Cultural Diferences In The Perception Of Responsibilityfor Child Safety”. Proceedings Of The Human Factors Society39th Annual Meeting, Human Factors, Santa Monica, pp.1015–1019.
  • Sekeran, U. (1992). Research Methods For Business, A Skill Building Approach. John Wley&Sons, Inc, Usa. pp.253
  • Smith, W.B “Understanding Care Labels What Everyone Needs To Know” Catalog Age, Oct. 2001,p. 8
  • Standing, L., 1973. “Learning 10000 Pictures”. Quarterly Journal Of Experimental Psychology 25 (2), pp. 207-222.
  • Strijland, P., 1992. Icon Design. Acm Conference On Human Factors In Computing Systems. Tutorial Notes, Monterey. Pp. 123-137
  • Wogalter, M.S., Sojourner, R.J., Brelsford, J.W., 1997. “Comprehension And Retention Of Safety Pictorials”. Ergonomics 40, pp. 531–542.
  • Wolff, J.S., Wogalter, M.S., 1998. “Comprehension Of Pictorial Symbols: Effects Of Context And Test Method”. Human Factors 40, pp.173– 186.
  • Wolhen.J , (2000) “Label Talk” Textile Industry Affaırs Winter: 2000 p. 2
  • Wood, W.T., Wood, S.K., (1987). “Icons In Everyday Life”. Social Ergonomics And Stress Aspects Of Work With Computers”, pp. 97–104.
  • Vocellio,C (1999),“Care Labelling Revisions” Adweek, 1999, p 7 Http://Www. Iso.Gov
  • Http://Www. Paxar.Com.
  • Http://Www.Ginetex.Org/Sıte%20anglaıs/Ginea.Htm
Primary Language tr;en
Subjects
Journal Section Makaleler
Authors

Author: Reha Saydan

Author: Hüseyin Kanıbir

Author: Sima Nart

Bibtex @ { atauniiibd35387, journal = {Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi}, issn = {1300-4646}, eissn = {2147-7582}, address = {Ataturk University}, year = {2010}, volume = {20}, pages = {343 - 358}, doi = {}, title = {İŞLEVSEL BİR PAZARLAMA ARACI OLARAK YIKAMA VE BAKIM ETİKETLERİ (Kadın Tüketicilerin Bakım Etiketi ve Sembollerini Algılama Davranışları)}, key = {cite}, author = {Saydan, Reha and Kanıbir, Hüseyin and Nart, Sima} }
APA Saydan, R , Kanıbir, H , Nart, S . (2010). İŞLEVSEL BİR PAZARLAMA ARACI OLARAK YIKAMA VE BAKIM ETİKETLERİ (Kadın Tüketicilerin Bakım Etiketi ve Sembollerini Algılama Davranışları). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20 (2), 343-358. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/atauniiibd/issue/2690/35387
MLA Saydan, R , Kanıbir, H , Nart, S . "İŞLEVSEL BİR PAZARLAMA ARACI OLARAK YIKAMA VE BAKIM ETİKETLERİ (Kadın Tüketicilerin Bakım Etiketi ve Sembollerini Algılama Davranışları)". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 20 (2010): 343-358 <http://dergipark.gov.tr/atauniiibd/issue/2690/35387>
Chicago Saydan, R , Kanıbir, H , Nart, S . "İŞLEVSEL BİR PAZARLAMA ARACI OLARAK YIKAMA VE BAKIM ETİKETLERİ (Kadın Tüketicilerin Bakım Etiketi ve Sembollerini Algılama Davranışları)". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 20 (2010): 343-358
RIS TY - JOUR T1 - İŞLEVSEL BİR PAZARLAMA ARACI OLARAK YIKAMA VE BAKIM ETİKETLERİ (Kadın Tüketicilerin Bakım Etiketi ve Sembollerini Algılama Davranışları) AU - Reha Saydan , Hüseyin Kanıbir , Sima Nart Y1 - 2010 PY - 2010 N1 - DO - T2 - Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 343 EP - 358 VL - 20 IS - 2 SN - 1300-4646-2147-7582 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Journal of Economics and Administrative Sciences İŞLEVSEL BİR PAZARLAMA ARACI OLARAK YIKAMA VE BAKIM ETİKETLERİ (Kadın Tüketicilerin Bakım Etiketi ve Sembollerini Algılama Davranışları) %A Reha Saydan , Hüseyin Kanıbir , Sima Nart %T İŞLEVSEL BİR PAZARLAMA ARACI OLARAK YIKAMA VE BAKIM ETİKETLERİ (Kadın Tüketicilerin Bakım Etiketi ve Sembollerini Algılama Davranışları) %D 2010 %J Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi %P 1300-4646-2147-7582 %V 20 %N 2 %R %U
ISNAD Saydan, Reha , Kanıbir, Hüseyin , Nart, Sima . "İŞLEVSEL BİR PAZARLAMA ARACI OLARAK YIKAMA VE BAKIM ETİKETLERİ (Kadın Tüketicilerin Bakım Etiketi ve Sembollerini Algılama Davranışları)". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 20 / 2 (November 2010): 343-358.