Yıl 2018, Cilt 7, Sayı 2, Sayfalar 409 - 416 2018-12-28

Buji Ateşlemeli Motorlarda Kullanılan n-Propanol ve izo-Propanol / Benzin Yakıt Karışımlarının Performans ve Emisyonlara Etkisi
The Effect on Performance and Emissions the Spark Ignition Engines of n-propanol and iso-propanol/ Gasoline Fuel Blends

Niyazi Yılmaz ÇOLAK [1] , Doğan ŞİMŞEK [2] , Faruk ORAL [3]

11 44

Bu çalışmada buji ateşlemeli bir motorda n-propanol ve izo-propanol alkolleri kullanımının motor performans ve emisyonlarına etkisi incelenmiştir. Deneyler de B100 (%100 benzin) 20 n-pro (%80 benzin+%20 n-propanol) ve 20 izo-pro (%80 benzin+%20 izo-propanol) yakıt karışımları kullanılmıştır. Deneyler motor tam gaz konumunda, altı farklı motor devrinde (yükünde) (1500-4000d/dk) yapılmıştır. Performans sonuçlarına göre, izo-propanol alkolü ilavesi ile motor momentinde ve motor gücünde önemli bir değişiklik görülmemiştir. Fakat özgül yakıt tüketimi izo-propanol alkol kullanılmasıyla %2,23 oranında artmıştır. Emisyon sonuçlarına göre, HC ve CO emisyonları alkol ilavesi ile birlikte sırası ile yaklaşık %10,52 ve % 4,41 azalmıştır. Öte yandan CO2 ve NOX emisyonları sırası ile yaklaşık  %17,38 ve %15,24 oranında artmıştır.  

In this study were investigated that the effect on performance and emissions of spark ignition engine by used n-propanol and iso-propanol alcohol. In experiments were used B100(100% gasoline), 20 n-pro (80% gasoline+20% n-propanol) and 20 iso-pro (80% gasoline+20% iso-propanol) fuel blends. Experiments was performed that engine full throttle in the position and six different engine speed (1500-4000 d/min). According to performance results, was not observed that significant a change on engine moment and engine power with add iso-propanol alcohol. But specific fuel consumption was increase that 2.23% rate with using iso propanol alcohol. According to the emissions results, HC and CO emissions were reduced with add alcohol about %10.52 and % 4.41 respectively. On the other hand, NOX and CO2 emission increased about %17.38 and %15.24 respectively.

  • Veloo P S., Egolfopoulos F.N. 2011. Studies of n-propanol, iso-propanol, and propane flames. Combustion and Flame, 158(3): 501-510.
  • Li Y., Meng L., Nithyanandan K., Lee T.H., Lin Y., Lee C.F., Liao S. 2016. Combustion, performance and emissions characteristics of a spark-ignition engine fueled with isopropanoln- butanol-ethanol and gasoline blends. Fuel 184: 864-872.
  • Çelik B.M., Şimşek D. 2014. The determination of optimum injection pressure in an engine fuelled with soybean biodiesel/diesel blend. Thermal science, 18(1): 229-238.
  • Beatrice C., Bertoli C., Giacomo N.D. 1998. New findings on combustion behavior of oxygenated synthetic diesel fuels. Combustion science and technology, 137(1-6): 31-50
  • Tehrani, N. F., Aznar, J. S., Kiros, Y. 2015. Coffee extract residue for production of ethanol and activated carbons. Journal of Cleaner Production, 91: 64-70.
  • Bhutto A.W., Harijan K., Qureshi K., Bazmi A.A., Bahadori A. 2015. Perspectives for the production of ethanol from lignocellulosic feedstock–A case study. Journal of Cleaner Production, 95, 184-193.
  • Elfasakhany A. 2016. Engine performance evaluation and pollutant emissions analysis using ternary bio-ethanol-iso-butanol–gasoline blends in gasoline engines. Journal of cleaner production, 139: 1057-1067.
  • Çelik M.B., Özdalyan B., Alkan F. 2011. The use of pure methanol as fuel at high compression ratio in a single cylinder gasoline engine. Fuel, 90(4):1591-1598.
  • Cornils B. 2004. Handbook of Commercial Catalysts. Heterogeneous Catalysts. By Howard F. Rase. 2324-2325,
  • Shen, C.R., Liao, J.C. 2008. Metabolic engineering of Escherichia coli for 1-butanol and 1-propanol production via the keto-acid pathways. Metabolic engineering, 10(6): 312-320.
  • Atsumi, S., Liao, J. C. 2008. Directed evolution of Methanococcus jannaschii citramalate synthase for biosynthesis of 1-propanol and 1-butanol by Escherichia coli. Applied and environmental microbiology, 74(24): 7802-7808.
  • Liu K., Atiyeh H.K., Stevenson B.S., Tanner R.S., Wilkins M.R., Huhnke R.L. 2014. Continuous Syngas Fermentation for the Production of Ethanol, n-propanol and n-butanol. Bioresource Technology, 151; 69-77
  • Keskin A., Gürü M. 2011. The effects of ethanol and propanol additions into unleaded gasoline on exhaust and noise emissions of a spark ignition engine. Energy Sources, Part A: Recovery, Utilization, and Environmental Effects, 33(23): 2194-2205
  • Altun Ş., Öner C., Fırat M. 2010. Exhaust emıssıons from a spark-ıgnıtıon engıne operatıng on ıso-propanol and unleaded gasolıne blends. Technology, 13(3): 183-188.
  • Mourad M., Mahmoud K.R. 2018. Performance investigation of passenger vehicle fueled by propanol/gasoline blend according to a city driving cycle. Energy, 149: 741-749.
  • Li Y., Meng L., Nithyanandan K., Lee T.H., Lin Y., Chia-fon F.L., Liao S. 2016. Combustion, performance and emissions characteristics of a spark-ignition engine fueled with isopropanol-n-butanol-ethanol and gasoline blends. Fuel, 184: 864-872.
  • Masum B.M., Masjuki H.H., Kalam M.A., Palash, S.M., Habibullah, M. 2015. Effect of alcohol–gasoline blends optimization on fuel properties, performance and emissions of a SI engine. Journal of Cleaner Production, 86: 230-237.
  • Gravalos I., Moshou D., Gialamas T., Xyradakis P., Kateris D., Tsiropoulos Z. 2013. Emissions characteristics of spark ignition engine operating on lower-higher molecular mass alcohol blended gasoline fuels. Renewable Energy, 50: 27-32.
  • Ward D.E. 1993. Trace gasses and particulate matter from fires-a review. In Background Paper for Proceedings of the Victoria Falls Workshop, June (Vol. 2).
  • Wu C.W., Chen R.H., Pu J.Y., Lin T.H. 2004. The influence of air-fuel ratio on engine performance and pollutant emission of an SI engine using ethanol-gasoline-blended fuels. Atmospheric Environment, 38(40): 7093-7100.
  • Imdadul H.K., Masjuki H.H., Kalam M.A., Zulkifli N.W.M., Alabdulkarem A., Rashed M.M., Teoh T.H., How H.G. 2016. Higher alcohol-biodiesel-diesel blends: an approach for improving the performance, emission, and combustion of a light-duty diesel engine. Energy Conversion and Management, 111: 174-185
  • Yusoff M.N.A.M., Zulkifli N.W.M., Masjuki H.H., Harith M.H., Syahir A.Z., Kalam M.A., Mansor M.F., Azham A., Khuong L.S. 2017. Performance and emission characteristics of a spark ignition engine fuelled with butanol isomer-gasoline blends. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 57: 23-38.
Birincil Dil tr
Konular Fen
Dergi Bölümü Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-1310-1639
Yazar: Niyazi Yılmaz ÇOLAK (Sorumlu Yazar)
Kurum: BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ, TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU
Ülke: Turkey


Yazar: Doğan ŞİMŞEK
Kurum: BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ, TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU
Ülke: Turkey


Yazar: Faruk ORAL
Kurum: BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ, MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { bitlisfen432584, journal = {Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi}, issn = {2147-3129}, eissn = {2147-3188}, address = {Bitlis Eren Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {7}, pages = {409 - 416}, doi = {10.17798/bitlisfen.432584}, title = {Buji Ateşlemeli Motorlarda Kullanılan n-Propanol ve izo-Propanol / Benzin Yakıt Karışımlarının Performans ve Emisyonlara Etkisi}, key = {cite}, author = {ÇOLAK, Niyazi Yılmaz and ORAL, Faruk and ŞİMŞEK, Doğan} }
APA ÇOLAK, N , ŞİMŞEK, D , ORAL, F . (2018). Buji Ateşlemeli Motorlarda Kullanılan n-Propanol ve izo-Propanol / Benzin Yakıt Karışımlarının Performans ve Emisyonlara Etkisi. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7 (2), 409-416. DOI: 10.17798/bitlisfen.432584
MLA ÇOLAK, N , ŞİMŞEK, D , ORAL, F . "Buji Ateşlemeli Motorlarda Kullanılan n-Propanol ve izo-Propanol / Benzin Yakıt Karışımlarının Performans ve Emisyonlara Etkisi". Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 7 (2018): 409-416 <http://dergipark.gov.tr/bitlisfen/issue/41777/432584>
Chicago ÇOLAK, N , ŞİMŞEK, D , ORAL, F . "Buji Ateşlemeli Motorlarda Kullanılan n-Propanol ve izo-Propanol / Benzin Yakıt Karışımlarının Performans ve Emisyonlara Etkisi". Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 7 (2018): 409-416
RIS TY - JOUR T1 - Buji Ateşlemeli Motorlarda Kullanılan n-Propanol ve izo-Propanol / Benzin Yakıt Karışımlarının Performans ve Emisyonlara Etkisi AU - Niyazi Yılmaz ÇOLAK , Doğan ŞİMŞEK , Faruk ORAL Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17798/bitlisfen.432584 DO - 10.17798/bitlisfen.432584 T2 - Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 409 EP - 416 VL - 7 IS - 2 SN - 2147-3129-2147-3188 M3 - doi: 10.17798/bitlisfen.432584 UR - http://dx.doi.org/10.17798/bitlisfen.432584 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Buji Ateşlemeli Motorlarda Kullanılan n-Propanol ve izo-Propanol / Benzin Yakıt Karışımlarının Performans ve Emisyonlara Etkisi %A Niyazi Yılmaz ÇOLAK , Doğan ŞİMŞEK , Faruk ORAL %T Buji Ateşlemeli Motorlarda Kullanılan n-Propanol ve izo-Propanol / Benzin Yakıt Karışımlarının Performans ve Emisyonlara Etkisi %D 2018 %J Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi %P 2147-3129-2147-3188 %V 7 %N 2 %R doi: 10.17798/bitlisfen.432584 %U 10.17798/bitlisfen.432584
ISNAD ÇOLAK, Niyazi Yılmaz , ŞİMŞEK, Doğan , ORAL, Faruk . "Buji Ateşlemeli Motorlarda Kullanılan n-Propanol ve izo-Propanol / Benzin Yakıt Karışımlarının Performans ve Emisyonlara Etkisi". Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 7 / 2 (Aralık 2018): 409-416. http://dx.doi.org/10.17798/bitlisfen.432584