Yıl 2016, Cilt 5, Sayı 2, Sayfalar 617 - 628 2016-06-25

Eğitim Sosyolojisi Perspektifi ile Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramları Üzerine Sosyolojik Bir Analiz Denemesi

Yüksel YILDIRIM [1]

637 1678

Bu çalışmadaki temel varsayımımız bilimsel açıklamaların içinde bulunulan tarihsel, toplumsal ve toplumlararası ilişkilerden bağımsız olmadığı ve aksine bu ilişkilerin bir yansıması olduğudur.  Çalışmanın konusunu Piaget ve Vygotsy’nin bilişsel gelişim kuramlarının sosyolojik altyapısını ortaya koymak oluşturmaktadır. Piaget ve Vygostky’nin kuramları kendi içinde tutarlı ve geçerli açıklama biçimleridir. Ancak her iki kuramcı da ele aldıkları bilişsel gelişim konusunu birbirinden zıt argümanlarla açıklamaktadır. Her iki görüşün de geçerli olduğu bu durumda, bu farklılığın nereden kaynaklandığını izah etmeye çalışmak çalışmamızın temel amacı olacaktır. Temel iddiamız, her iki yazarın da içinde yaşadığı tarihsel ve toplumsal koşulların görüşlerini belirdiğidir. Bu yazıda bunun izlerini ortaya koymaya çalışacağız.

Piaget, Vygotsky, bilişsel gelişim, eğitim sosyolojisi
  • Cüceloğlu, D. (1993) İnsan ve davranışı. (4. Basım) İstanbul: Remzi.
  • Durkheim, E. (1986). İntihar: toplumbilimsel inceleme. (Çev. Özer Ozankaya), Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Durkheim, E. (1994). Toplumbilimsel yöntemin kuralları. (Çev. Cemal Baki Akal) İstanbul: Bilim Felsefe Sanat.
  • Ergün, M. ve Özsüer S. (2006) Vygotsky’nin yeniden değerlendirilmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(2), 269-292.
  • Kaya, A. (Ed.) (2010). Eğitim psikolojisi (5. Basım). Ankara: Pegem.
  • Piaget, J. (1938). Çocukta dil ve düşünme. (Çev. Sabri Esat Siyavuşgil) İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Piaget, J. (1939). Çocukta hüküm ve muhakeme. (Çev. Sabri Esat Siyavuşgil) İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Piaget, J. (1980). Epistemoloji ve psikoloji. (Çev. Seçkin Cılızoğlu) İstanbul: Havass.
  • Piaget, J. (1984). Genetik epistemoloji. (Çev. Ali Cengizkan) Ankara: Birey ve Toplum.
  • Selçuk, Z. (2008). Eğitim psikolojisi. (15. Baskı) Ankara: Nobel.
  • Vygotsky, L. (1998). Düşünce ve dil (Çev. S. Koray) İstanbul: Toplumsal Dönüşüm.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2008). Eğitim psikolojisi / Gelişim-Öğrenme-Öğretim, Ankara: Pegem.
Konular
Dergi Bölümü Makaleler / Articles
Yazarlar

Yazar: Yüksel YILDIRIM

Bibtex @ { buefad258108, journal = {Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {}, eissn = {1308-7177}, address = {Bartın Üniversitesi}, year = {2016}, volume = {5}, pages = {617 - 628}, doi = {10.14686/buefad.v5i2.5000191537}, title = {Eğitim Sosyolojisi Perspektifi ile Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramları Üzerine Sosyolojik Bir Analiz Denemesi}, key = {cite}, author = {YILDIRIM, Yüksel} }
APA YILDIRIM, Y . (2016). Eğitim Sosyolojisi Perspektifi ile Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramları Üzerine Sosyolojik Bir Analiz Denemesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 617-628. DOI: 10.14686/buefad.v5i2.5000191537
MLA YILDIRIM, Y . "Eğitim Sosyolojisi Perspektifi ile Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramları Üzerine Sosyolojik Bir Analiz Denemesi". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5 (2016): 617-628 <http://dergipark.gov.tr/buefad/issue/24349/258108>
Chicago YILDIRIM, Y . "Eğitim Sosyolojisi Perspektifi ile Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramları Üzerine Sosyolojik Bir Analiz Denemesi". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5 (2016): 617-628
RIS TY - JOUR T1 - Eğitim Sosyolojisi Perspektifi ile Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramları Üzerine Sosyolojik Bir Analiz Denemesi AU - Yüksel YILDIRIM Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - doi: 10.14686/buefad.v5i2.5000191537 DO - 10.14686/buefad.v5i2.5000191537 T2 - Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 617 EP - 628 VL - 5 IS - 2 SN - -1308-7177 M3 - doi: 10.14686/buefad.v5i2.5000191537 UR - http://dx.doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000191537 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Eğitim Sosyolojisi Perspektifi ile Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramları Üzerine Sosyolojik Bir Analiz Denemesi %A Yüksel YILDIRIM %T Eğitim Sosyolojisi Perspektifi ile Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramları Üzerine Sosyolojik Bir Analiz Denemesi %D 2016 %J Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P -1308-7177 %V 5 %N 2 %R doi: 10.14686/buefad.v5i2.5000191537 %U 10.14686/buefad.v5i2.5000191537
ISNAD YILDIRIM, Yüksel . "Eğitim Sosyolojisi Perspektifi ile Piaget ve Vygotsky’nin Bilişsel Gelişim Kuramları Üzerine Sosyolojik Bir Analiz Denemesi". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5 / 2 (Haziran 2016): 617-628. http://dx.doi.org/10.14686/buefad.v5i2.5000191537