Year 2016, Volume 5, Issue 1, Pages 1 - 18 2016-02-11

Kağıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler (From Paper to Screen Developments in the Field of Reading) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474

Firdevs GÜNEŞ [1]

430 809

         Bilgi ve iletişim teknolojisindeki hızlı gelişmeler okuma alanında önemli değişikliklere neden olmaktadır. Basılı ürünlere dayalı olarak geliştirilen okuma becerileri değişmekte, yerini “ekran okuma”, “ekranik düşünme” gibi yeni beceriler almaktadır. Önümüzdeki yıllarda  bilgisayarların giderek yayılacağı, öğrencilerin  kağıt kitapları tamamen bırakacakları ve ekran okumaya yönelecekleri iddia edilmektedir. Bunların olumlu ve olumsuz yönleri incelenmektedir. Araştırmalar, kâğıttan okuma ile ekran okuma arasındaki önemli farklılıkların olduğunu göstermektedir. Bunlar göz hareketleri, dikkat, anlama, düşünme ve zihinsel becerilerde yoğunlaşmaktadır. Ekran metinlerinin sürekli hareket etmesi, sayfaların peş peşe gelmesi, okuyucunun göz ve zihnini etkilemekte, bilginin yerini bulmayı ve hatırlamayı güçleştirmektedir. Ekran metninin parça parça görünmesi metindeki bilgileri birleştirmeyi ve anlamayı güçleştirmektedir. Zihnimiz ekrandan görülen bölümlerle kaybolan bölümlerdeki bilgileri birleştirmek ve anlamak için daha fazla çalışmaktadır. Ekran okumanın bu tür sıkıntıları yanında önemli yararları da bulunmaktadır. Bunların başında dil, zihinsel ve sosyal becerileri geliştirmesi gelmektedir. Ekran okuma beynimizin çeşitli bölgelerini harekete geçirmekte, karmaşık düşünceleri izleme, kontrol etme, çok yönlü düşünme, hızlı karar verme gibi becerileri geliştirmektedir. Böylece alanda yıllardır uygulanan kâğıttan okuma öğretimi, metin, ortam ve okuyucu tipi değişmektedir. Bu durum okuma kültürü ile alışkanlığını da  etkilemekte ve değiştirmektedir. Eğitim sürecinde basılı ürünleri okuma  kadar ekran ve e-kitap okuma öğretimine de önem verilmeli, öğrencilerimizin geleceğin daha karmaşık teknolojilerine hazırlıklı  olmaları sağlanmalıdır.

 

             Anahtar kelimeler: Ekran okuma, okuma öğretimi,okuma becerileri

Ekran okuma, okuma öğretimi, okuma becerileri
  • Kaynaklar
  • Baccino, Thierry (2012). la question de la lecture à l’écran, colloques consacrés aux tablettes
  • numériques à l’école ,Ecritech à Nice les 5- 6 Avril 2012,France
  • Baccino,Thiery (2009)Aspects négatifs et bienfaits de la lecture sur écran, ActuaLitté,
  • /09/2009.
  • Bélisle, Claire (2011). Du Papier À L’écran :Lire Se Transforme,Bordeaux,16 Juin 2011.
  • Colombain, Jérôme (2009). La lecture sur écran sollicite davantage le cerveau,France
  • Info,03.09.2009
  • Drai-Zerbid, Véronique .(2012).Usages pédagogiques des tablettes au CRDP, Grenoble le 25
  • Avril 2012 , France
  • Frey, Thomas(2012).The Future of Innovation Global Trends & the New Innovation
  • Landscape DaVinci Institute,Louisville, dr2tom@davinciinstitute.com
  • Frey, Thomas.(2009).Eğitimin Geleceği, 2009 Fütüristler Zirvesi, Fütüristler Derneği,İstanbul
  • Giasson, Jocelyne. ( 1996). La compréhension en lecture. Boucherville : Gaëtan Morin.
  • Giasson, Jocelyne.(1997). La lecture. De la théorie à la pratique. Bruxelles : De Boeck.
  • Giezendanner,François Daniel.(2008) Les minuscules augmentent l’identité visuelle des mots
  • ,http://icp. ge.ch/sem/cms-spip/spip.php?
  • Güneş,Firdevs.(2009). Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma, Nobel Yayınları
  • Güneş,Firdevs.(2007,c).Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Yayınları
  • Güneş,Firdevs.(2007,a).Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma,Nobel Yayınları
  • Hardy, Jean-Marc ( 2010).Confort de lecture : l’écart entre l’écran et le papier se réduit, 3
  • juillet 2010
  • Larson, Lotta.(2010) le livre électronique motive les jeunes lecteurs, rire.ctreq.qc.ca,
  • /04/2010
  • Lewenstein,Marion.(2000). L'étude de l'Université de Stanford, http://www. poynterextra.
  • org/et/i. htm.
  • OCDE(2011).La lecture électronique à 15 ans , Résultats PISA 2009. Cahiers des Sciences de
  • l’Éducation, Université de Liège (aSPe) – 32/2011
  • MEB.TTKB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu,Ankara: MEB
  • Basımevi.
  • MemoClic ( 2011).la lecture sur écran plus aisée que sur papier ? Le 12/05/2011,MemoClic
  • Miratech,(2010), La lecture sur un iPad est plus superficielle que sur un journal, http:// miratech.developpez.com/tutoriels/mac/lecture-sur-ipad-est-plus-superficielle-que-sur journal/
  • Nickerson, R. S.(1988). « On Improving Thinking Through Instruction » dans Review of
  • Research in Education, vol. 15, 1988, p. 3-57.
  • Report,2009, Report on American Consumers, San Diego, 9 Aralık 2009
  • Romano,G.(1992). Comment favoriser le développement des habiletés de pensée chez nos
  • élèves, Pédagogie Collégiale,Vol. 6 no:1
  • Quéré,Y,Leguay,I, Robert,N., Mesnager,J.,Jarry,J-P.(1997) Lecture, informatique et nouveaux
  • médias 1997, l'Observatoire National de la Lecture, Ministère de l'Education Nationale,
  • France.
  • Testart-Vaillant, Philippe et Bettayeb, Kheira(2009). La lecture change, nos cerveaux aussi : e-book, Internet, smartphone..., Science et Vie, n°1104, septembre 2009, p. 42-57.
  • Yvert, Benoît.(2007). Livre 2010, la mort du livre ? Le Président du CNL, L’émission "Masse
  • critique" (France Culture) du samedi 20 Octobre 2007, France. (Source : message
  • Biblio.fr du 19/10/2007)
Subjects
Journal Section Makaleler / Articles
Authors

Author: Firdevs GÜNEŞ

Bibtex @ { buefad263039, journal = {Bartın University Journal of Faculty of Education}, issn = {}, eissn = {1308-7177}, address = {Bartin University}, year = {2016}, volume = {5}, pages = {1 - 18}, doi = {10.14686/buefad.v5i1.5000155474}, title = {Kağıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler (From Paper to Screen Developments in the Field of Reading) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474}, key = {cite}, author = {GÜNEŞ, Firdevs} }
APA GÜNEŞ, F . (2016). Kağıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler (From Paper to Screen Developments in the Field of Reading) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5 (1), 1-18. DOI: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474
MLA GÜNEŞ, F . "Kağıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler (From Paper to Screen Developments in the Field of Reading) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474". Bartın University Journal of Faculty of Education 5 (2016): 1-18 <http://dergipark.gov.tr/buefad/issue/24919/263039>
Chicago GÜNEŞ, F . "Kağıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler (From Paper to Screen Developments in the Field of Reading) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474". Bartın University Journal of Faculty of Education 5 (2016): 1-18
RIS TY - JOUR T1 - Kağıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler (From Paper to Screen Developments in the Field of Reading) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474 AU - Firdevs GÜNEŞ Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474 DO - 10.14686/buefad.v5i1.5000155474 T2 - Bartın University Journal of Faculty of Education JF - Journal JO - JOR SP - 1 EP - 18 VL - 5 IS - 1 SN - -1308-7177 M3 - doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474 UR - https://doi.org/10.14686/buefad.v5i1.5000155474 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Bartın University Journal of Faculty of Education Kağıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler (From Paper to Screen Developments in the Field of Reading) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474 %A Firdevs GÜNEŞ %T Kağıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler (From Paper to Screen Developments in the Field of Reading) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474 %D 2016 %J Bartın University Journal of Faculty of Education %P -1308-7177 %V 5 %N 1 %R doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474 %U 10.14686/buefad.v5i1.5000155474
ISNAD GÜNEŞ, Firdevs . "Kağıttan Ekrana Okuma Alanındaki Gelişmeler (From Paper to Screen Developments in the Field of Reading) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474". Bartın University Journal of Faculty of Education 5 / 1 (February 2016): 1-18. https://doi.org/10.14686/buefad.v5i1.5000155474