Cilt 6, Sayı 2, Sayfalar 468 - 485 2017-06-30

Öğretim Kalitesi Değerlendirmesine Yeni Bir Yaklaşım: Bartın Üniversitesi Örneği

Mükerrem Bahar Başkır [1] , Hande Küçükönder [2] , Nuri Çelik [3] , Mehmet Serdar Güzel [4]

109 88

Yükseköğretim kurumları mevcut öğretim kalitelerini yükseltecek hedefleri belirlemede çeşitli değerlendirme sistemlerinden yararlanmaktadır. Bu sistemlerle, akademik hizmetlerin yeterliliği araştırılmakta ve öğretim kalitesini artırıcı düzenlemeler yapılmaktadır. Bu çalışmada, Bartın Üniversitesi öğretim kalitesi için öğrenci algısına ve öğretim üyesi akademik deneyim-faaliyetlerine dayalı değerlendirmelerin birlikte incelendiği ve raporlandığı bir yaklaşım önerilmektedir. Önerilen yaklaşım üç aşamadan oluşmaktadır: i) Öğretim kalitesi veritabanını oluşturma, ii) Bu veritabanı ile kümeleme çalışması, iii) Sonuçların MySQL-tabanlı sunucu ile raporlanması. İlk aşamada, Bartın Üniversitesi öğretim üyeleri ve öğrencilerinden elde edilen değerlendirmeler ile veritabanı oluşturulmaktadır. İkincide ise, bu veritabanı k-ortalama algoritması ve Silhouette indeksi kullanılarak sınıflandırılmaktadır. Buna göre, öğretim kalitesi veritabanı üç kümeye ayrılmaktadır. Bu kümelere ilişkin kitle ortalamaları istatistiksel olarak farklıdır. Diskriminant analizine göre, bu kümelenme %100,0 geçerlilik-oranına sahiptir. Son aşamada, kümeleme sonuçları MySQL veritabanı yönetim sistemi ile raporlanmaktadır. 

MAKALE ŞABLONU

Öğretim Kalitesi,Öğrenci Algısı,Akademik Performans,MySQL Veritabanı,Kümeleme
  • Albayrak, A.S. (2006). Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Bartın Üniversitesi BAP: 2013.2.111 web-adresi. http://193.255.91.62/ (Erişim Tarihi: 2016, 28 Aralık)
  • Baş, T. (2005). Anket nasıl hazırlanır, uygulanır, değerlendirilir?. 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Başkır, M.B., Yıldırım, G. and Yıldırım, F. (2015). Improving evaluation system of program educational objectives and outcomes based on mudek criteria using fuzzy approach. The 4th International Fuzzy Systems Symposium (FUZZYSS'15) Proceedings. Yıldız Teknik University, 5-6 November 2015, İstanbul. p. 362-368.
  • Chatterjee, D., Mukherjee, B. (2010). Study of fuzzy-ahp model to search the criterion in the evaluation of the best technical institutions: a case study. International Journal of Engineering Science and Technology. 2(7), 2499-2510.
  • D’Apollonia, S. and Abrami, P.C. (1997). Navgating student ratings of instruction. American Psychologist. 52(11), 1198-1208.
  • Hair, Jr. J. F., Anderson, R. E. et.al. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Hand, D., Mannila H. et.al. (2001). Principles of data mining, USA: Massachusetts Instittute of Technology.
  • Huang, X. and Feng, S. (2015). Research on the teaching quality evaluation for the physical education in colleges based on the AHPTOPSIS. Chemical Engineering Transactions. 46, 487-492.
  • Imtiyaz, M. and Singhal, A. (2015). Evaluating the quality of teaching in higher education institutes using clustering approach and set pair analysis. 1st International Conference on Next Generation Computing Technologies (NGCT) Proceedings. University of Petroleum and Energy Studies, 4-5 September 2015, India. p. 588-592.
  • Kumar, S.P. and Ramaswami, K.S. (2011). Efficient quality assessment technique with integrated cluster validation and decision trees. International Journal of Computer Applications. 21(9), 30-36.
  • Lupo, T. (2013). A fuzzy servqual based method for reliable measurements of education quality in Italian higher education area. Expert Systems with Applications. 40, 7096-7110.
  • MacQueen, J.B. (1967). Some methods for classification and analysis of multivariate observations. Proceedings of the 5th Berkeley Symposium on Mathemaical Statististics and Probability Volume 1. University of California Press, June 21-July 18 1965 and December 27-January 7, 1966, California, p. 281-297.
  • Mardia, K.V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika. 57, 519-530.
  • Pamuk, M. (2005). Öğrencilerin öğretim üyesini değerlendirmesine ait bir uygulama. Ekonometri ve İstatistik. 1, 41-49.
  • Rousseeuw, P.J. (1987). Silhouettes: a graphical aid to the interpretation and validation of cluster analysis. Journal of Computational and Applied Mathematics. 20, 53-65.
  • Tatlıdil, H. (2002). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Akademi Matbaası.
  • URL-1: Bartın Üniversitesi Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Ölçütleri Yönergesi: http://www.bartin.edu.tr/Files/ iykbewzvxu23vmtoddpezkgj5201561113411iykbewzvxu23vmtoddpezkgj5201561113411.pdf (Erişim Tarihi: 2016, 20 Aralık)
  • URL-2: MySQL Resmi Web Sitesi: http://www.mysql.com (Erişim Tarihi: 2016, 20 Aralık)
  • URL-3: MySQL-Wikipedia TR web sayfası: https://tr.wikipedia.org/wiki/MySQL (Erişim Tarihi: 2016, 20 Aralık)
  • Ünal, Y., Ekim, U. vd. (2011). Üniversite öğrencilerin ortak zorunlu derslerdeki başarılarının k-means algoritması ile incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Engineering Sciences. 6(1), 342-347.
  • Venkatesan, S. and Fragomeni, S. (2008). Evaluating learning outcomes in PBL using fuzzy logic techniques. Proceedings of the 2008 AAEE Conference. 9-12 July 2008, Yeppoon, p. 1-7.
  • Wang, M. H., Lee, C. S. et.al. (2013). Applying fml-based fuzzy ontology to university assessment. On the Power of Fuzzy Markup Language içinde (s. 133-147). Berlin Heidelberg: Springer.
  • Xian, S., Xia, H. et.al. (2016). Principal component clustering approach to teaching quality discriminant analysis, Journal Cogent Education. 3(1), 1-11.
  • Yıldırım, F., Bayrak, Ö.T., 2008, Ders değerlendirme verilerinin istatistiksel analizi. 1. Mühendislik ve Teknoloji Sempozyumu Bildirileri. Çankaya Üniversitesi, 24-25 Nisan 2008, Ankara, s. 248-256.
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Yayımlanma Tarihi Haziran 2017
Dergi Bölümü Makaleler / Articles
Yazarlar

Yazar: Mükerrem Bahar Başkır
E-posta: mbaskir@bartin.edu.tr
Kurum: Bartın Üniversitesi
Ülke: Turkey


Yazar: Hande Küçükönder
E-posta: hkucukonder@bartin.edu.tr

Yazar: Nuri Çelik
E-posta: ncelik@bartin.edu.tr

Yazar: Mehmet Serdar Güzel
E-posta: mguzel@ankara.edu.tr

Bibtex @araştırma makalesi { buefad296739, journal = {Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {}, address = {Bartın Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {6}, pages = {468 - 485}, doi = {10.14686/buefad.296739}, title = {Öğretim Kalitesi Değerlendirmesine Yeni Bir Yaklaşım: Bartın Üniversitesi Örneği}, language = {tr}, key = {cite}, author = {Çelik, Nuri and Başkır, Mükerrem Bahar and Güzel, Mehmet Serdar and Küçükönder, Hande} }
APA Başkır, M , Küçükönder, H , Çelik, N , Güzel, M . (2017). Öğretim Kalitesi Değerlendirmesine Yeni Bir Yaklaşım: Bartın Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 468-485. DOI: 10.14686/buefad.296739
MLA Başkır, M , Küçükönder, H , Çelik, N , Güzel, M . "Öğretim Kalitesi Değerlendirmesine Yeni Bir Yaklaşım: Bartın Üniversitesi Örneği". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 (2017): 468-485 <http://dergipark.gov.tr/buefad/issue/28302/296739>
Chicago Başkır, M , Küçükönder, H , Çelik, N , Güzel, M . "Öğretim Kalitesi Değerlendirmesine Yeni Bir Yaklaşım: Bartın Üniversitesi Örneği". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6 (2017): 468-485
RIS TY - JOUR T1 - Öğretim Kalitesi Değerlendirmesine Yeni Bir Yaklaşım: Bartın Üniversitesi Örneği AU - Mükerrem Bahar Başkır , Hande Küçükönder , Nuri Çelik , Mehmet Serdar Güzel Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.14686/buefad.296739 DO - 10.14686/buefad.296739 T2 - Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 468 EP - 485 VL - 6 IS - 2 SN - -1308-7177 M3 - doi: 10.14686/buefad.296739 UR - http://dx.doi.org/10.14686/buefad.296739 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Öğretim Kalitesi Değerlendirmesine Yeni Bir Yaklaşım: Bartın Üniversitesi Örneği %A Mükerrem Bahar Başkır , Hande Küçükönder , Nuri Çelik , Mehmet Serdar Güzel %T Öğretim Kalitesi Değerlendirmesine Yeni Bir Yaklaşım: Bartın Üniversitesi Örneği %D 2017 %J Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P -1308-7177 %V 6 %N 2 %R doi: 10.14686/buefad.296739 %U 10.14686/buefad.296739