Yıl 2018, Cilt 7, Sayı 1, Sayfalar 176 - 190 2018-02-28

Eğitim Bilimleri Araştırmalarında İçerik Analizi: Meta-Analiz, Meta-Sentez, Betimsel İçerik Analizi
Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis

Serkan DİNÇER [1]

211 247

DOI: Eğitim bilimlerine ilişkin çalışmaların araştırma yöntemleri incelendiğinde, aynı işlem basamaklarına ve tanımlara sahip birçok yöntemin farklı isimlendirmelerle kullanıldığı görülmektedir. Deneysel, tarama modeli gibi araştırma yöntemlerinde bu farklılıklar görülmemesine rağmen içerik analizi ile ilgili tanım farklılıklarının oldukça fazlalaştığı; teknik, desen ve yöntemlerin birbirlerinin yerine sıklıkla kullanıldığı literatürde görülmektedir. İçerik analizinin hem araştırma yöntemi hem de veri analizi olması nedeniyle bu kullanımlarda hatalar yapıldığı literatürde görülmektedir. Literatürde tanım ve süreç olarak tartışmalı olan içerik analizinin tanımlanarak, yaklaşımlarının sınıflanması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç çerçevesinde literatür taraması yapılarak içerik analizinin tanımı, yaklaşımları gruplanmıştır. Bu yaklaşımlar meta-analiz, meta-sentez ve betimsel içerik analizi olarak gruplanmıştır. Son olarak çalışma sonunda bu yaklaşımlar ile ilgili dikkat edilmesi gereken noktalar belirtilmiştir.

Considering the research methods of the studies in the field of educational sciences, it can be stated that studies follow similar research steps or phases though using different terminology to refer to these steps. While such differentiated use of terminology is significantly fewer in research designs such as experimental or descriptive, there has been an increase in such misuse in the studies utilizing content analysis design and the literature in the field reveals interchangeable use of terms like technique, design, and method. Reviewing the literature reveals mistakes in the use of content analysis since it is not only a method of research but a method of data analysis as well. In this respect, the present study aims to define and group the approaches on content analysis as one of the frequently discussed and confused concept. Following an extensive literature review, the study attempts to define content analysis and to categorize various approaches related. The categories include meta-analysis, meta-synthesis, and descriptive content analysis. Lastly, the issues that researchers need to pay special attention are highlighted.
  • Au, W. (2007). High-stakes testing and curricular control: A qualitative metasynthesis. Educational Researcher, 36(5), 258-267.
  • Bair, C. R. (1999). Meta-synthesis: A new research methodology. The Annual Meeting of the Association for the Study of Higher Education. San Antonio, Texas, (ERIC document no. ED 473 866).
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: Free Press.
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. & Rothstein, H. R. (2013). Meta-analize giriş [Introduction to meta-analysis]. (Serkan Dinçer, trans.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bowen, W. M. & Bowen, C. C. (2002). Typologies, indexing, content analysis, meta-analysis, and scaling as measurement techniques. In G. J. Miller & M. L. Whicker (Eds.), Handbook of research methods in public administration (pp. 51-86). NewYork: Marcel Dekker Inc.
  • Card, N. A. (2012). Applied meta-analysis for social science research. New York: Guilford Publications.
  • Cartwright, R., Khoo, A. K., & Cardozo, L. (2007). Publish or be damned? The fate of abstracts presented at the International Continence Society Meeting 2003. Neurourology and urodynamics, 26(2), 154-157.
  • Campbell, R., Pound, P., Pope, C., Britten, N., Pill, R., Morgan, M. & Donovan, J. (2003). Evaluating meta-ethnography: A synthesis of qualitative research on lay experiences of diabetes and diabetes care. Social Science and Medicine, 56(4), 671–684.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education (5th Ed.). London and New York: Routledge Falmer.
  • Cooper, H., Hedges, L. V., & Valentine, J. C. (Eds.). (2009). The handbook of research synthesis and meta-analysis (2nd ed.). Newyork: Russell Sage Foundation.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri [Parameters of content analysis]. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (7. Ed). New York: McGraw-Hill.
  • Higgins, J. & Green, S. (2008). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. London: Willey.
  • Jensen, L. & Allen, M. (1996). Meta-synthesis of qualitative findings. Qualitative Health Research, 6(4), 553–560.
  • Littell, J. H., Corcoran, J., & Pillai, V. (2008). Systematic reviews and meta-analysis. New York: Oxford University Press.
  • Miller, G., & Whicker, M. (1999, Eds.). Introduction. In Handbook of research methods in public administration (pp. 1- 2). NewYork: Marcel Dekker Inc.
  • Neuendorf, K. (2002). The content analysis guide book. California: Sage Publications Inc.
  • Noblit, G. & Hare, R. (1988). Meta-ethnography: Synthesizing qualitative studies. Newbury Park: Sage.
  • Park, C. (2003). In other (people's) words: Plagiarism by university students--literature and lessons. Assessment & Evaluation in Higher Education, 28(5), 471-488.
  • Paterson, B., Thorne, S., Canam, C. & Jillings, C. (2001). Meta-study of qualitative health research. London: Sage.
  • Riffe, D., Lacy, S. & Fico, F. G. (2005). Analyzing media messages. Using quantitative content analysis in research (2nd Ed.). Mahwah : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Sikes, P. (2009). Will the real author come forward? Questions of ethics, plagiarism, theft and collusion in academic research writing. International Journal of Research & Method in Education, 32(1), 13-24.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Strobel, J. & van Barneveld, A. (2009). When is PBL more effective? A meta-synthesis of meta-analyses comparing PBL to conventional classrooms. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 3(1), 44-58.
  • Walsh, D. & Downe, S. (2005). Meta‐synthesis method for qualitative research: A literature review. Journal of Advanced Nursing, 50(2), 204-211.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: A question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3), 311-318.
Birincil Dil en
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler / Articles
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-8373-7811
Yazar: Serkan DİNÇER (Sorumlu Yazar)
E-posta: dincerserkan@cu.edu.tr
Kurum: Çukurova Üniversitesi
Ülke: Turkey


Bibtex @derleme { buefad363159, journal = {Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {}, address = {Bartın Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {7}, pages = {176 - 190}, doi = {10.14686/buefad.363159}, title = {Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis}, key = {cite}, author = {DİNÇER, Serkan} }
APA DİNÇER, S . (2018). Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 176-190. DOI: 10.14686/buefad.363159
MLA DİNÇER, S . "Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7 (2018): 176-190 <http://dergipark.gov.tr/buefad/issue/35713/363159>
Chicago DİNÇER, S . "Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7 (2018): 176-190
RIS TY - JOUR T1 - Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis AU - Serkan DİNÇER Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.14686/buefad.363159 DO - 10.14686/buefad.363159 T2 - Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 176 EP - 190 VL - 7 IS - 1 SN - -1308-7177 M3 - doi: 10.14686/buefad.363159 UR - http://dx.doi.org/10.14686/buefad.363159 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis %A Serkan DİNÇER %T Content Analysis in Scientific Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis %D 2018 %J Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P -1308-7177 %V 7 %N 1 %R doi: 10.14686/buefad.363159 %U 10.14686/buefad.363159