Year 2018, Volume 11, Issue 2, Pages 19 - 35 2018-12-28

TÜKETİCİLERIN ÇEVRİMİÇİ ALIŞVERİŞ KANALLARINDAKİ AKIŞ DENEYİMLERİNİN MEMNUNİYET VE SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ, BİLGİ VE KANAL KALİTESİNİN ROLÜ

Ufuk Baytar [1] , Cemal Yükselen [2]

49 95

Bu çalışmada müşterilerin çevrimiçi alışveriş için elektronik cihazları (masaüstü bilgisayar, dizüstü bilgisayar, akıllı telefon, tablet) kullanmayı tercih etmeleri sonucunda yaşadıkları akış deneyiminin müşteri memnuniyeti ve çevrimiçi satınalma kararı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Aynı zamanda akış deneyiminin memnuniyete etkisindeki bilgi kalitesi ve kanal kalitesi değişkenlerinin düzenleyici rolü incelenmiştir. Araştırma Eylül 2016 ve Mayıs 2017 arasındaki dönemde çevrimiçi satın alma yapan ve İstanbul’da ikamet eden 18 yaş ve üzerindeki tüketiciler ile yapılmıştır.


Araştırmanın sonuçlarına göre, cihazların kullanımından algılanan kullanım kolaylığının ve algılanan faydanın akış deneyimi üzerinde olumlu etkisinin olduğu belirlenmiştir. Akış deneyiminin memnuniyet üzerinde olumlu etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. Bilgi kalitesi ve kanal kalitesi değişkenleri akış deneyiminin memnuniyete etkisinde düzenleyici bir rol oynamışlardır. Aynı zamanda akış deneyiminin yaşanması sonucunda oluşan müşteri memnuniyetinin tüm cihaz türlerinde çevrimiçi satınalma kararını olumlu etkilediği anlaşılmıştır.


Çevrimiçi Alışveriş, Akış Deneyimi, E-ticaret, Müşteri Memnuniyeti, Bilgi Kalitesi, Algılanan Fayda
  • Ahn, T., Ryu, S. ve Han, I. (2007). The impact of web quality and playfulness on user acceptance of online retailing. Information ve Management, 44, 263–275.
  • Chen, H., Wigand, R. T. ve Nilan, M. S. (1999). Optimal experience of web activities. Computers in Human Behavior, 15, 585-608.
  • Chen, S. Y. ve Macredie, R. D. (2005). The assessment of usability of electronic shopping: A heuristic evaluation. International Journal of Information Management, 25, 516-532.
  • Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
  • Davis, F. D, Bagozzi R. P. ve Warshaw P. R. (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  • De Lone, W. H. ve Mclean, E. R. (1992). Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable. Information Systems Research, 3(1), 60-95.
  • De Lone, W. ve Mclean, E. (2003). The Delone and Mclean model of information systems success: a ten-year update. Journal of Management Information Systems, 19(4), 9-30.
  • Dhanapal, S., Vashu, D. ve Subramaniam, T. (2015). Perceptions on the challenges of online purchasing: a study from “baby boomers”, generation “X” and generation “Y” point of views. Contaduría y Administración, 60 (S1), 107-132.
  • Dwivedi, Y. K., Kapoor, K. K., Williams, M. D. ve Williams, J. (2013). RFID systems in libraries: An empirical examination of factors affecting system use and user satisfaction. International Journal of Information Management, 33, 367-377.
  • Ganapathi, R. (2015). A study on factors affecting online shopping behavior of consumers in Chennai. Journal of Management Research and Analysis, 2(2), 123-126.
  • Hong, S-j., Thong, J. Y. L. ve Tam, K. Y. (2006). Understanding continued information technology usage behavior: A comparison of three models in the context of mobile internet. Decision Support Systems, 42, 1819-1834.
  • Hsiao, M. H. (2009). Shopping mode choice: Physical store shopping versus e-shopping. Transportation Research Part E, 45, 86-95.
  • Hsu, M.-H., Chang, C.-M. ve Chuang, L.-W. (2015). Understanding the determinants of online repeat purchase intention and moderating role of habit: The case of online group-buying in Taiwan. International Journal of Information Management, 35, 45-56.
  • Kim, M., Chang, Y., Park, M-C. ve Lee, J. (2015). The effects of service interactivity on the satisfaction and the loyalty of smartphone users. Telematics and Informatics, 32, 949-960.
  • Lin, H.-F. (2007). Predicting consumer intentions to shop online: An empirical test of competing theories. Electronic Commerce Research and Applications, 6, 433-442.
  • Lua, W. M. ve Hung, S. W. (2011). Exploring the efficiency and effectiveness in global e-retailing companies. Computers & Operations Research, 38, 1351-1360.
  • Ünal, N. G. (Ocak, 2016). Alışverişin mobil profili. Capital. Erişim adresi: http://bkm.com.tr/wp-content/uploads/2015/06/BKMdergi.pdf (Erişim tarihi: 06.08.2016).
  • Mirze, S. K. (2010). İşletme. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Novak, T. P., Hoffman, D. L. ve Yung, Y. F. (1997). Modeling the Structure of the Flow Experience Among Web Users. Marketing Science and the Internet Mini-Conference MIT, March, 1-35.
  • Schneider, G. P. (2015). Electronic Commerce (11. bs). Stamford: Cengage Learning.
  • Seddon, P. ve Kiew, M.-Y. (1996). A partial test and development of Delone and Mclean's model of IS succes. Australasian Journal of İnformation Systems, 4(1), 90-109.
  • Sharma, D. P. (2009). eRetailing Principles and Practice (1. bs.). Mumbai: Himalaya Publishing House.
  • Yükselen, C. (2013). Pazarlama Araştırmaları (6. bs.). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Zhou, T. (2013). An empirical examination of continuance intention of mobile payment services. Decision Support Systems, 54, 1085-1091.
Primary Language tr
Subjects Social
Journal Section Articles
Authors

Author: Ufuk Baytar (Primary Author)
Institution: BEYKENT ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Author: Cemal Yükselen
Institution: BEYKENT ÜNİVERSİTESİ, İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
Country: Turkey


Bibtex @research article { bujss424639, journal = {Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1307-5063}, eissn = {2667-4955}, address = {Beykent University}, year = {2018}, volume = {11}, pages = {19 - 35}, doi = {10.18221/bujss.424639}, title = {TÜKETİCİLERIN ÇEVRİMİÇİ ALIŞVERİŞ KANALLARINDAKİ AKIŞ DENEYİMLERİNİN MEMNUNİYET VE SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ, BİLGİ VE KANAL KALİTESİNİN ROLÜ}, key = {cite}, author = {Baytar, Ufuk and Yükselen, Cemal} }
APA Baytar, U , Yükselen, C . (2018). TÜKETİCİLERIN ÇEVRİMİÇİ ALIŞVERİŞ KANALLARINDAKİ AKIŞ DENEYİMLERİNİN MEMNUNİYET VE SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ, BİLGİ VE KANAL KALİTESİNİN ROLÜ. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 19-35. DOI: 10.18221/bujss.424639
MLA Baytar, U , Yükselen, C . "TÜKETİCİLERIN ÇEVRİMİÇİ ALIŞVERİŞ KANALLARINDAKİ AKIŞ DENEYİMLERİNİN MEMNUNİYET VE SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ, BİLGİ VE KANAL KALİTESİNİN ROLÜ". Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11 (2018): 19-35 <http://dergipark.gov.tr/bujss/issue/40552/424639>
Chicago Baytar, U , Yükselen, C . "TÜKETİCİLERIN ÇEVRİMİÇİ ALIŞVERİŞ KANALLARINDAKİ AKIŞ DENEYİMLERİNİN MEMNUNİYET VE SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ, BİLGİ VE KANAL KALİTESİNİN ROLÜ". Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11 (2018): 19-35
RIS TY - JOUR T1 - TÜKETİCİLERIN ÇEVRİMİÇİ ALIŞVERİŞ KANALLARINDAKİ AKIŞ DENEYİMLERİNİN MEMNUNİYET VE SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ, BİLGİ VE KANAL KALİTESİNİN ROLÜ AU - Ufuk Baytar , Cemal Yükselen Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.18221/bujss.424639 DO - 10.18221/bujss.424639 T2 - Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 19 EP - 35 VL - 11 IS - 2 SN - 1307-5063-2667-4955 M3 - doi: 10.18221/bujss.424639 UR - https://doi.org/10.18221/bujss.424639 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi TÜKETİCİLERIN ÇEVRİMİÇİ ALIŞVERİŞ KANALLARINDAKİ AKIŞ DENEYİMLERİNİN MEMNUNİYET VE SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ, BİLGİ VE KANAL KALİTESİNİN ROLÜ %A Ufuk Baytar , Cemal Yükselen %T TÜKETİCİLERIN ÇEVRİMİÇİ ALIŞVERİŞ KANALLARINDAKİ AKIŞ DENEYİMLERİNİN MEMNUNİYET VE SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ, BİLGİ VE KANAL KALİTESİNİN ROLÜ %D 2018 %J Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi %P 1307-5063-2667-4955 %V 11 %N 2 %R doi: 10.18221/bujss.424639 %U 10.18221/bujss.424639
ISNAD Baytar, Ufuk , Yükselen, Cemal . "TÜKETİCİLERIN ÇEVRİMİÇİ ALIŞVERİŞ KANALLARINDAKİ AKIŞ DENEYİMLERİNİN MEMNUNİYET VE SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ, BİLGİ VE KANAL KALİTESİNİN ROLÜ". Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11 / 2 (December 2018): 19-35. https://doi.org/10.18221/bujss.424639