Yıl 2018, Cilt 20, Sayı 1, Sayfalar 18 - 32 2018-04-01

Akran Öğretimi Yöntemiyle Öğrencilerin Kavram Öğrenme ve Problem Çözme Başarısının Değerlendirilmesi

Tolga GÖK [1]

155 234

Bu araştırmada akran öğretimi yöntemi ile öğretmen merkezli geleneksel öğretim yönteminin öğrencilerin kavram öğrenme ve problem çözme başarısı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarını karşılaştırabilmek ve değerlendirebilmek için çalışma iki ayrı gruba uygulanmıştır. Araştırmanın deney grubuna akran öğretimi yöntemi uygulanırken kontrol grubuna öğretmen merkezli geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Araştırma temel fizik dersine kayıtlanan toplam 59 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Temel Mekanik Test yardımıyla toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre akran öğretimi yöntemi ile öğrenim gören öğrencilerin kavram öğrenme, problem çözme ve grafik yorumlama başarısının öğretmen merkezli geleneksel öğretim yöntemi ile öğrenim gören öğrencilerin başarısından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Akran öğretimi yöntemiyle öğrenim gören öğrencilerin derse olan ilgisinin ve katılımının da  arttığı gözlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak daha sonra yapılacak araştırmalara ışık tutacak bazı öneriler sunulmuştur. 
Akran öğretimi, fizik eğitimi, kavram öğrenme
  • Author (2011).
  • Author (2012).
  • Author (2013).
  • Author (2015).
  • Authors. (2016).
  • Authors. (2017).
  • Ateş, S. (2008). Mekanik konularındaki kavramları anlama düzeyi ve problem çözme becerilerine cinsiyetin etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(148), 3-12.
  • Brooks, J., & Koretsky, M. D. (2011). The influence of group discussion on students’ responses and confidence during peer instruction. Journal of Chemical Education, 88, 1477–1484.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329, 996.
  • Crouch, C. H., & Mazur, E. (2001). Peer instruction: Ten years of experience and results. American Journal of Physics, 69, 970–977.
  • Crouch, C. H., Watkins, J., Fagen, A. P., & Mazur, E. (2007). Peer instruction: Engaging students one-on-one, all at once. In E. F. Redish & P. Cooney (Eds.), Reviews in physics education research (Vol. 1, 11 p.). College Park, MD: American Association of Physics Teachers. Available from http://www.per-central.org/document/ServeFile.cfm?ID=4990
  • Eryılmaz, H. (2004). The effect of peer instruction on high school students' achievement and attitudes toward physics. Unpublished doctoral dissertation, The Middle East Technical University, Ankara.
  • Fagen, A. P. Crouch, C. H., & Mazur, E. (2002). Peer instruction: Results from a range of classrooms. The Physics Teacher, 40(4), 206-209.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education. 7th edition, New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Green, P. J. (2003). Peer instruction in astronomy. Addison-Wesley.
  • Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66, 64–74.
  • Hestenes, D., & Wells, M. (1992). A mechanics baseline test. The Physics Teacher, 30, 159-166.
  • Hutcheson, G. D., & Sofroniou, N. (1999). The multivariate social science scientist: Statistics using generalized linear models. Thousand Oaks, CA: Sage.Kinnear, P. R., & Gray, C. D. (2008). SPSS 16 made simple. Hove: Psychology Press.
  • Lasry, N., Mazur, E., & Watkins, J. (2008). Peer instruction: From Harvard to the two-year college. American Journal of Physics, 76(11), 1066–1069.
  • Mazlum, E., & Yiğit, N. (2017). Işık konusundaki kavram bilgisi göstergelerinin ve öğretim kanallarının akran öğretimi uygulamalarıyla incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 295-311.
  • Mazur, E. (1997). Peer instruction: A user’s manual. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • McDermott, L. C. (2001). Oersted medal lecture 2001: Physics education research – The key to student learning. American Journal of Physics, 69(11), 1127-1137.
  • McDermott, L. C., Heron, P. R. L., & Shaffer, P. S. (2005). Physics by inquiry: A research-based approach to preparing K-12 teachers of physics and physical science. APS Forum on Education Newsletter, 23-26.
  • Novak, G. M., & Patterson, E. (2010). An introduction to just-in-time teaching. In Scott, S. & Mark, M. (Eds.), Just in Time Teaching: Across the Disciplines, and Across the Academy. Sterling, VA: Stylus Publishing.
  • Pilzer, S. (2001). Peer instruction in physics and mathematics. Primus, XI (2), 185- 192.
  • Rao, S. P., & DiCarlo, S. E. (2001). Active learning of respiratory physiology improves performance on respiratory physiology examinations. Advances in Physiology Education, 25(2), 55-61.
  • Redish, E. F. (2004). A theoretical framework for physics education research: Modeling student thinking. Proc. of the International School of Physics “Enrico Fermi” Course CLVI, Research on Physics Education, Italy, 156, 1-64.
  • Sayer, R., Marshman, E., & Singh, C., (2016). Case study evaluating just-in-time teaching and peer instruction using clickers in a quantum mechanics course. Physical Review Physics Education Research, 12(020133), 1-23.
  • Smith, M. K., Wood, W. B., Adams, W. K., Wieman, C., Knight, J. K., Guild, N., & Su, T. T. (2009). Why peer discussion improves student performance on in-class concept questions. Science, 323, 122-124.
  • Smith, M. K., Wood, W. B., Krauter, K., & Knight, J. K. (2011). Combining peer discussion with instructor explanation increases leaning from in-class concept questions. CBE-Life Science Education, 10, 55-63.
  • Şimşek, Ö., & Yeşiloğlu, Ö. (2014). Akran öğretimi yönteminin elektrik kavramlarının öğrenimi ve bilimsel süreç becerilerinin kazanımı üzerindeki etkisi, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 72-94.
  • Watkins, J., & Mazur, E. (2010). Just in time teaching and peer instruction. In Scott, S. & Mark, M. (Eds.), Just in Time Teaching: Across the Disciplines, and Across the Academy. Sterling, VA: Stylus Publishing.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Bu Sayıda
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-7612-7348
Yazar: Tolga GÖK (Sorumlu Yazar)
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { erziefd403361, journal = {Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {2148-7758}, eissn = {2148-7510}, address = {Erzincan Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {20}, pages = {18 - 32}, doi = {10.17556/erziefd.403361}, title = {Akran Öğretimi Yöntemiyle Öğrencilerin Kavram Öğrenme ve Problem Çözme Başarısının Değerlendirilmesi}, key = {cite}, author = {GÖK, Tolga} }
APA GÖK, T . (2018). Akran Öğretimi Yöntemiyle Öğrencilerin Kavram Öğrenme ve Problem Çözme Başarısının Değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 18-32. DOI: 10.17556/erziefd.403361
MLA GÖK, T . "Akran Öğretimi Yöntemiyle Öğrencilerin Kavram Öğrenme ve Problem Çözme Başarısının Değerlendirilmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 (2018): 18-32 <http://dergipark.gov.tr/erziefd/issue/33187/403361>
Chicago GÖK, T . "Akran Öğretimi Yöntemiyle Öğrencilerin Kavram Öğrenme ve Problem Çözme Başarısının Değerlendirilmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 (2018): 18-32
RIS TY - JOUR T1 - Akran Öğretimi Yöntemiyle Öğrencilerin Kavram Öğrenme ve Problem Çözme Başarısının Değerlendirilmesi AU - Tolga GÖK Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17556/erziefd.403361 DO - 10.17556/erziefd.403361 T2 - Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 18 EP - 32 VL - 20 IS - 1 SN - 2148-7758-2148-7510 M3 - doi: 10.17556/erziefd.403361 UR - http://dx.doi.org/10.17556/erziefd.403361 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Akran Öğretimi Yöntemiyle Öğrencilerin Kavram Öğrenme ve Problem Çözme Başarısının Değerlendirilmesi %A Tolga GÖK %T Akran Öğretimi Yöntemiyle Öğrencilerin Kavram Öğrenme ve Problem Çözme Başarısının Değerlendirilmesi %D 2018 %J Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 2148-7758-2148-7510 %V 20 %N 1 %R doi: 10.17556/erziefd.403361 %U 10.17556/erziefd.403361
ISNAD GÖK, Tolga . "Akran Öğretimi Yöntemiyle Öğrencilerin Kavram Öğrenme ve Problem Çözme Başarısının Değerlendirilmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 / 1 (Nisan 2018): 18-32. http://dx.doi.org/10.17556/erziefd.403361