Yıl 2018, Cilt 20, Sayı 2, Sayfalar 352 - 365 2018-08-22

Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli

Ali ERYILMAZ [1] , Ahmet KARA [2]

60 62

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının kariyer uyumluluklarını, kariyer arzusu ve kariyer uyum yetenekleri çerçevesinde ele alan bir yapısal eşitlik modeli önerip ve bu modeli test etmektir. Bu çalışma öğretmen adaylarının kariyer uyumlulukları üzerinde kariyer arzusunun ve kariyer uyum yeteneklerinin yordama güçlerinin araştırıldığı nedensel karşılaştırmalı bir çalışmadır. Araştırma grubu, İç Anadolu’da bir kamu üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören toplam 219 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmada veriler Kariyer Uyumluluğu Ölçeği, Kariyer Arzusu ve Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışmada verilerin analizinde, yapısal eşitlik modellemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen modele göre, kariyer uyumluluğunu en iyi yordayan değişken kariyer arzusudur (t = 6.85; p<0.01). Buna göre kariyer arzusundaki bir birimlik artış kariyer uyumluluğunu 0.62 artırmaktadır. Kariyer uyumluluğunu yordayan ikinci değişken ise kariyer uyum yetenekleridir (t = 4.00; p<0.01). Buna göre uyum yeteneklerini kullanmadaki bir birimlik artış kariyer uyumluluğunu 0.34 artırmaktadır. Ayrıca kariyer arzusu ile kariyer uyum yeteneklerini de yordamaktadır (t = 6.37; p<0.01). Buna göre kariyer arzusundaki bir birimlik artış kariyer uyum yeteneklerini kullanmayı 0.54 artırmaktadır. Kariyer arzusu ile kariyer uyumu arasındaki ilişkide kariyer uyum yeteneklerinin aracılık etkisinin 0.21 olduğu bulunmuştur. Kariyer arzusunun toplam etki büyüklüğünün ise 0.83 olduğu bulunmuştur. Öğretmen adaylarının kariyer uyumlulukları için kariyer arzusuna sahip olmalarının yanında kariyer uyum yeteneklerini de kullanmalarının önemli olduğu sonucuna varılmıştır.


Kariyer arzusu, kariyer uyumluluğu
  • Brophy, J. (1986). Teacher influences on student achievement. American Psychologist, 41, 1069-1077.
  • Dik, B. J., Sargent, A. M., & Steger, M. F. (2008). Career development strivings: Assessing goals and motivation in career decision-making and planning. Journal of Career Development, 35, –41 23
  • Dik, B. J., & Duffy, R. D. (2009). Calling and vocation at work: Definitions and prospects for re-search and practice. The Counseling Psychologist, 37, 424–450.
  • Dobrow, S. (2007). The development of callıng: a longıtudınal study of musıcıans. Academy of Management Proceedings, 1, 1-6.
  • Dobrow, S. R., & Tostı‐Kharas, J. (2011). Calling: The development of a scale measure. Personnel Psychology, 64(4), 1001-1049.
  • Duffy, R., & Sedlacek, W. (2007). The presence of and search for a calling: Connections to career development. Journal of Vocational Behavior, 70, 590–601.
  • Duffy, R. D., & Sedlacek, W. E. (2010). The salience of a career calling among college students: Exploring group differences and links to religiousness, life meaning, and life satisfaction. The Career Development Quarterly, 59(1), 27-41.
  • Duffy, R. D., Allan, B. A., & Dik, B. J. (2011). The presence of a calling and academic satisfaction: Examining potential mediators. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 74-80.
  • Duffy, R. D., Manuel, R. S., Borges, N. J., & Bott, E. M. (2011). Calling, vocational development, and well being: A longitudinal study of medical students. Journal of Vocational Behavior, 79(2), 361-366.
  • Eryilmaz, A. (2014). Perceived personality traits and types of teachers and their relationship to the subjective well-being and academic achievements of adolescents. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(6), 2049-2062.
  • Eryılmaz, A., & Kara, A. (2016). Investigation of psychometric properties of career adaptability scale. The Online Journal of Counseling and Education, 5(1), 29-39.
  • Eryılmaz, A., & Kara, A. (2017). Comparison of teachers and pre-service teachers with respect to personality traits and career adaptability. International Journal of Instruction, 10(1). 85-100.
  • Hall, D. T., & Chandler, D. E. (2005). Psychological success: When the career is a calling. Journal of Organizational Behavior, 26, 155–176.
  • Hirschi, A. (2011). Vocational ıdentity as a mediator of the relationship between core self‐ evaluations and life and job satisfaction. Applied Psychology, 60(4), 622-644.
  • Hirschi, A., & Herrmann, A. (2013). Calling and career preparation: Investigating developmental patterns and temporal precedence. Journal of Vocational Behavior, 83(1), 51-60.
  • Kanten, S. (2012). Kariyer uyum yetenekleri ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(16), 191-205.
  • Kline, T. J. B. (2005). Psychological testing: A practical approach to design and evaluation. Thousand Oaks: Sage Publications Inc.
  • McIlveen, P., Perera, H. N., Baguley, M., van Rensburg, H., Ganguly, R., Jasman, A., & Veskova, J. (2018). Impact of teachers’ career adaptability and family on professional learning. Asia- Pacific Journal of Teacher Education, 1-15. https://doi.org/10.1080/1359866X.2018.1444141
  • McLennan, B., McIlveen, P., & Perera, H. N. (2017). Pre-service teachers’ self-efficacy mediates the relationship between career adaptability and career optimism. Teaching and Teacher Education, 63, 176–185. doi:10.1016/j.tate.2016.12.022
  • Praskova, A., Creed, P. A., & Hood M. (2014). The development and initial validation of a career calling scale for emerging adults. Journal of Career Assessment, 23, 91-106. space theory. The Career Development Quarterly, 45, 247-259.
  • Praskova, A., Creed, P. A., & Hood, M. (2015). The development and ınitial validation of a career calling scale for emerging adults. Journal of Career Assessment, 23(1), 91–106.
  • Rottinghaus, P. J., Buelow, K., Matyja, A., & Schneider, M. (2012). The career futures inventory-revised: Assessing multiple dimensions of career adaptability. Journal of Career Assessment, 20, 123-139.
  • Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counselling: Putting theory and research to work (pp. 42-70). Hoboken: Wiley.
  • Savickas, M. L. (2012). Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of Counseling and Development, 90, 13-19.
  • Savickas, M. L., & Porfeli, J. E. (2012). Career adapt-abilities scale: Construction, reliability, and measurment equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80, 661-673.
  • Savickas, M. L. (2013). The theory and practice of career construction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counselling: Putting theory and research to work (pp. 147-183). Hoboken: Wiley.
  • Seymenler, S., Küçü, E., & Siyez, D. M. (2015). Beliren Yetişkinler İçin Kariyer Arzusu Ölçeğinin Türkçe ’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. 13. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 7-9 Ekim (pp. 910–914). Mersin, Türkiye.
  • Smylie, M. A. (1997). From bureaucratic control to building human capital: The importance of teacher learning in education reform. Arts education policy review, 99(2), 35-38.
  • Spilt, J. L., Koomen, H. M., & Thijs, J. T. (2011). Teacher wellbeing: The importance of teacher–student relationships. Educational Psychology Review, 23(4), 457-477.
  • Steger, M. F., Pickering, N., Shin, J. Y., & Dik, B. J. (2010). Calling in work: Secular or sacred? Journal of Career Assessment, 18, 82−96.
  • Stumpf, S. A., Colarelli, S. M., & Hartmann, K. (1983). Development of the career exploration survey (CES). Journal of Vocational Behavior 22, 191-226.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). USA: Pearson Education.
  • Tonelson, S. W. (1981). The importance of teacher self concept to create a healthy psychological environment for learning. Education, 102(1), 96-100.
  • Torrey, C. L., & Duffy, R. D. (2012). Calling and well-being among adults: Differential relations by employment status. Journal of Career Assessment, 20(4), 415-425.
  • Tsouloupas, C. N., Carson, R. L., Matthews, R., Grawitch, M. J., & Barber, L. K. (2010). Exploring the association between teachers’ perceived student misbehaviour and emotional exhaustion: The importance of teacher efficacy beliefs and emotion regulation. Educational Psychology, 30(2), 173-189.
  • van Dam, K., Schipper, M., & Runhaar, P. (2010). Developing a competency-based framework for teachers’ entrepreneurial behaviour. Teaching and Teacher Education, 26(4), 965–971. doi:10.1016/j.tate.2009.10.038
  • Zikic, J., & Klehe, U.-C. (2006). Job loss as a blessing in disguise: The role of career and career planning in predicting reemployment quality. Journal of Vocational Behavior, 69, 391-409.
  • Wang, H., Hall, N. C., & Rahimi, S. (2015). Self-efficacy and causal attributions in teachers: Effects on burnout, job satisfaction, illness, and quitting intentions. Teaching and Teacher Education, 47, 120-130. http://dx.doi.org/10.1016/ j.tate.2014.12.005.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Bu Sayıda
Yazarlar

Yazar: Ali ERYILMAZ (Sorumlu Yazar)
Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
Ülke: Turkey


Yazar: Ahmet KARA
Kurum: ESOGÜ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { erziefd322596, journal = {Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {2148-7758}, eissn = {2148-7510}, address = {Erzincan Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {20}, pages = {352 - 365}, doi = {10.17556/erziefd.322596}, title = {Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli}, key = {cite}, author = {ERYILMAZ, Ali and KARA, Ahmet} }
APA ERYILMAZ, A , KARA, A . (2018). Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 352-365. DOI: 10.17556/erziefd.322596
MLA ERYILMAZ, A , KARA, A . "Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 (2018): 352-365 <http://dergipark.gov.tr/erziefd/issue/38912/322596>
Chicago ERYILMAZ, A , KARA, A . "Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 (2018): 352-365
RIS TY - JOUR T1 - Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli AU - Ali ERYILMAZ , Ahmet KARA Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17556/erziefd.322596 DO - 10.17556/erziefd.322596 T2 - Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 352 EP - 365 VL - 20 IS - 2 SN - 2148-7758-2148-7510 M3 - doi: 10.17556/erziefd.322596 UR - http://dx.doi.org/10.17556/erziefd.322596 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli %A Ali ERYILMAZ , Ahmet KARA %T Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli %D 2018 %J Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 2148-7758-2148-7510 %V 20 %N 2 %R doi: 10.17556/erziefd.322596 %U 10.17556/erziefd.322596
ISNAD ERYILMAZ, Ali , KARA, Ahmet . "Öğretmen Adayları İçin Bir Kariyer Uyumluluk Modeli". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 / 2 (Ağustos 2018): 352-365. http://dx.doi.org/10.17556/erziefd.322596