Cilt 16, Sayı 62, Sayfalar 1048 - 1062 2017-07-19

ÖĞRETMEN ADAYLARININ UYGULAMA ÖĞRETMENİ DEĞERLENDİRMELERİNİN UYGULAMA DENEYİMİNE GÖRE İNCELENMESİ

Nazan SEZEN YÜKSEL [1]

71 53

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğretmen adaylarının uygulama öğretmenleri hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır.   Buna bağlı olarak öğretmen adaylarının görüşlerinin ders anlatımı uygulaması sonrasında değişikliğe uğrayıp uğramadığı da bu çalışma kapsamında incelenmiştir. Bu amaçla, 122 öğretmen adayına uygulama okullarında yapacakları ders anlatımı uygulamasının öncesi ve sonrası olmak üzere yaklaşık 8 hafta arayla iki kez “Uygulama Öğretmeni Yeterlilik Ölçeği” uygulanmıştır. Ölçek öğretmen adaylarının uygulama öğretmenine yönelik beklentileri ve uygulama öğretmenini yeterli görme düzeylerinin sorgulandığı iki bölümden oluşmaktadır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının ders anlatımı uygulaması öncesinde uygulama öğretmenlerini beklentilerine nazaran daha yeterli gördükleri belirlenmiştir. Ayrıca uygulama sonrasında hem beklenti hem yeterli görme düzeylerinde düşüş olması çalışmadan elde edilen diğer sonuçlardır. Ulaşılan sonuçları desteklemek amacıyla 10 öğretmen adayıyla yapılan birebir görüşmelerde ve odak grup görüşmelerinde, öğretmen adaylarının mesleki rehberlik beklentilerinin karşılanmadığı, ayrıca uygulama öğretmenlerinin çoğunlukla öğretim yöntem-tekniklerine hakim olmaması nedeniyle yeterli düzeyde görülmedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan odak grup görüşmeleri sonucunda ise öğretmen adaylarının, iyi bir öğretmen olmak ile iyi bir uygulama öğretmeni olmanın ilişkili olduğu sonucunda hemfikir olduğu ortaya çıkmıştır.

Uygulama öğretmeni,öğretmen yeterliliği,öğretmen adayı
  • Abbitt, J. T. (2011). Measuring Technological Pedagogical Content Knowledge in Pre-Service Teacher Education: A Review of Current Methods and Instruments. Journal of Research on Technology in Education, 43(4), 281-300.
  • Arnold-Rogers, J., Arnett, S., & Harris M. B. (2008). Mentoring New Teachers in Lenoir City, Tennessee. Delta Kappa Gamma Bulletin, 74(4), 18-23.
  • Balkar, B. & Şahin, S. (2015). Yeni Bir Öğretmen Yetiştirme Yaklaşımı Olarak Göreve Başlatma Programı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1).
  • Evans, C., Williams, J. B., King, L., & Metcalf, D. (2010). Modeling, Guided Instruction and Application of UDL in a Rural Special education teacher preparation program. Rural Special Education Quarterly, 29(4), 41-48.
  • Gökçe, E. & Demirhan, C. (2005). Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Bir Yaklaşım mı Yoksa Geleneksel Bir Anlayış mı? Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2),187-195.
  • Gültekin, M., (2006). Öğretmen Adayları ve Öğretmenler İçin Öğretmenlik Uygulaması Kılavuzu. Ed: Gültekin, M. 4. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Hacıoğlu, F. ve Alkan, C. (1997). Öğretmenlik Uygulamaları, Öğretim Teknolojisi, İstanbul, Alkım Yayınevi.
  • Kiraz, E. (2002). Öğretmen Adaylarının Hizmet Öncesi Mesleki Gelişiminde Uygulama Öğretmenlerinin İşlevi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(1), 183-196.
  • Kiraz, E. (2003). Uygulama Öğretmeni Yeterlilik Ölçeği: Ölçü Aracı Geliştirme Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (4), 387- 400.
  • Koki, S. (1997). The role of teacher mentoring in educational reform. PREL Briefing Paper. Honolulu, Hawaii: Pacific Resources for Education and Learning.
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Yayımlanma Tarihi Temmuz 2017
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Nazan SEZEN YÜKSEL
E-posta: nsezen@hacettepe.edu.tr
Kurum: HACETTEPE UNIV
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { esosder293181, journal = {Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1304-0278}, address = {Özel Akademi}, year = {2017}, volume = {16}, pages = {1048 - 1062}, doi = {10.17755/esosder.293181}, title = {ÖĞRETMEN ADAYLARININ UYGULAMA ÖĞRETMENİ DEĞERLENDİRMELERİNİN UYGULAMA DENEYİMİNE GÖRE İNCELENMESİ}, language = {tr}, key = {cite}, author = {SEZEN YÜKSEL, Nazan} }
APA SEZEN YÜKSEL, N . (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ UYGULAMA ÖĞRETMENİ DEĞERLENDİRMELERİNİN UYGULAMA DENEYİMİNE GÖRE İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (62), 1048-1062. DOI: 10.17755/esosder.293181
MLA SEZEN YÜKSEL, N . "ÖĞRETMEN ADAYLARININ UYGULAMA ÖĞRETMENİ DEĞERLENDİRMELERİNİN UYGULAMA DENEYİMİNE GÖRE İNCELENMESİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 16 (2017): 1048-1062 <http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/28698/293181>
Chicago SEZEN YÜKSEL, N . "ÖĞRETMEN ADAYLARININ UYGULAMA ÖĞRETMENİ DEĞERLENDİRMELERİNİN UYGULAMA DENEYİMİNE GÖRE İNCELENMESİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 16 (2017): 1048-1062
RIS TY - JOUR T1 - ÖĞRETMEN ADAYLARININ UYGULAMA ÖĞRETMENİ DEĞERLENDİRMELERİNİN UYGULAMA DENEYİMİNE GÖRE İNCELENMESİ AU - Nazan SEZEN YÜKSEL Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.17755/esosder.293181 DO - 10.17755/esosder.293181 T2 - Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1048 EP - 1062 VL - 16 IS - 62 SN - 1304-0278- M3 - doi: 10.17755/esosder.293181 UR - http://dx.doi.org/10.17755/esosder.293181 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi ÖĞRETMEN ADAYLARININ UYGULAMA ÖĞRETMENİ DEĞERLENDİRMELERİNİN UYGULAMA DENEYİMİNE GÖRE İNCELENMESİ %A Nazan SEZEN YÜKSEL %T ÖĞRETMEN ADAYLARININ UYGULAMA ÖĞRETMENİ DEĞERLENDİRMELERİNİN UYGULAMA DENEYİMİNE GÖRE İNCELENMESİ %D 2017 %J Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi %P 1304-0278- %V 16 %N 62 %R doi: 10.17755/esosder.293181 %U 10.17755/esosder.293181