Yıl 2018, Cilt 17, Sayı 67, Sayfalar 1147 - 1158 2018-07-20

MİMARLIK MESLEĞİNE ULAŞILABİLİRLİKTE FARKLI BİR ARAYIŞ DENEMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Y. Berivan ÖZBUDAK AKÇA [1] , Derya ÇAKIR AYDIN [2] , Fatma Meral HALİFEOĞLU [3]

17 19

Ülkemizde son yıllarda birden fazla bölümü bitirmiş veya okumakta olanların sayısında artış olduğu bilinmektedir. Dicle Üniversitesi Mimarlık Bölümü öğrencileri içinde de daha önce başka bir bölümü bitirmiş olanların sayısı dikkat çekici geldiğinden konu üzerinde bir takım irdeleme ve değerlendirme yapılmıştır. Bu çalışma, mimarlık mesleğinin ikinci bir meslek olarak tercih edilmesindeki düşünceleri, beklentileri, bakış açılarının nedenleri ile mesleki yaşamda tercih ve memnuniyet durumunu sorgulamayı hedeflemiştir. Dicle Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık bölümünde eğitimlerine devam eden ve mezun olan 73 katılımcı ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Elde edilen en önemli sonuçlardan biri, Mimarlık bölümünde eğitim alan, ancak daha önce başka bir bölümü bitirmiş kişilerin bu yolu Mimarlık mesleğine ulaşmak için bilinçli olarak seçtikleri ve bu seçimde daha çok teknik bölümlere yöneldiği olmuştur. İnsanlığın varlığına kadar inen mimarlık mesleğinin, günümüze kadar gelen süreçte gösterdiği yaratıcı, teknik, sosyal ve iletişim kurma yönleriyle toplum içerisinde popülaritesini hiç kaybetmediği ve her dönem tercih edilen meslekler arasında yer alacağı anlaşılmaktadır.

Mimarlık eğitimi, Meslek arayışı, Dicle Üniversitesi
  • Birer, E.D. (2003). Mimarlık eğitiminde kalite (Quality in architectural education). Journal of İstanbul University, 3,83-88. Ciravoğlu, A. (2001). Mimari Tasarım Eğitiminde Workshop-Stüdyo Paralelliği Üzerine (Master thesis). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erbil,Y. (2009). Geçmişten günümüze mimar profilinde meydana gelen değişim-dönüşüm ve mimarlık eğitimine yansımaları (The change–mutation that took place in the profile of the architect of the past day time and reflections on architectural education). e-Journal of New World Sciences Academy, 4, 1, 58-67.
  • Ergül, H. (2015). Mimarlığın İhmal Edilen Sosyal ve Toplumsal Yönü. Akademik Platform, ISITES 2015, Valencia -Spain. Halifeoğlu, F.M., Özbudak Akça, Y.B., Çakır Aydın, D. (2016). Evaluation of Reasons to Prefer Architecture Department as a Second Profession. Proceedings, International Engineering, Scienceand Education Conference, Dicle Universitesi, Diyarbakır, 01-03 December, 149-155.
  • Hasol, D. (2008). Mimarlığı Tanımlamak. Yapı Dergisi, 316, 47.
  • İnceoğlu, M. ve İnceoğlu, N. (2004). Mimarlıkta söylem, kuram ve uygulama. Tasarım yayın grubu, İstanbul.
  • İzgi, U. (1999). Mimarlıkta Süreç /Kavramlar- İlişkiler. 1.baskı, Yapı Endüstri Yayınları, İstanbul.
  • Lökçe, S. (1994). Mimarlık eğitiminde temel eğitim programlaması ve mimari tasarım programıyla bütünleşebilecek bir model önerisi (Doktora Tezi).Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Nalçakan, H. ve Polatoğlu, Ç. (2008). Türkiye’deki ve Dünyadaki Mimarlık Eğitiminin Karşılaştırmalı Analizi İle Küreselleşmenin Mimarlık Eğitimine Etkisinin İrdelenmesi. Megaron Dergisi, cilt:3, sayı:1, ss. 79-103.
  • Pamir, H. (2008). Mimarlık ve Eğitimi / Süreklilik ve Değişim.Mimarlık Dergisi, Sayı:339.
  • Yazıcıoğlu, F. (2013). Bütünsel Mimarlık Eğitiminin Bir Bileşeni Olarak Mimarlıkta Teknoloji Eğitimi İçin Model Önerisi (Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Url-1<http://www.egitimvegelecek.com/?p=15201 (erişim tarihi:15.10.2015)
  • Url-2<http://higheredu-sci.beun.edu.tr/text.php3?id=1517 (erişim tarihi:15.10.2015)
  • Url-3<http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/yok_strateji_kitabi/27077070-cb13-4870-aba1-6742db37696b(erişim tarihi: 07.07.2015)
  • Url-4<http://yok.gov.tr/documents/10279/12416295/yatay_gecis.pdf/857535cf-5500-40fb-8a53-a517bd33a0fd (erişim tarihi: 07.07.2015)
Birincil Dil tr
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Yayımlanma Tarihi Yaz
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-9457-9145
Yazar: Y. Berivan ÖZBUDAK AKÇA (Sorumlu Yazar)
Kurum: DİCLE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-1376-8444
Yazar: Derya ÇAKIR AYDIN
Kurum: DİCLE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-2032-3774
Yazar: Fatma Meral HALİFEOĞLU
Kurum: DİCLE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { esosder366343, journal = {Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1304-0278}, address = {Özel Akademi}, year = {2018}, volume = {17}, pages = {1147 - 1158}, doi = {10.17755/esosder.366343}, title = {MİMARLIK MESLEĞİNE ULAŞILABİLİRLİKTE FARKLI BİR ARAYIŞ DENEMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ}, key = {cite}, author = {ÖZBUDAK AKÇA, Y. Berivan and HALİFEOĞLU, Fatma Meral and ÇAKIR AYDIN, Derya} }
APA ÖZBUDAK AKÇA, Y , ÇAKIR AYDIN, D , HALİFEOĞLU, F . (2018). MİMARLIK MESLEĞİNE ULAŞILABİLİRLİKTE FARKLI BİR ARAYIŞ DENEMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (67), 1147-1158. DOI: 10.17755/esosder.366343
MLA ÖZBUDAK AKÇA, Y , ÇAKIR AYDIN, D , HALİFEOĞLU, F . "MİMARLIK MESLEĞİNE ULAŞILABİLİRLİKTE FARKLI BİR ARAYIŞ DENEMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 17 (2018): 1147-1158 <http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/37393/366343>
Chicago ÖZBUDAK AKÇA, Y , ÇAKIR AYDIN, D , HALİFEOĞLU, F . "MİMARLIK MESLEĞİNE ULAŞILABİLİRLİKTE FARKLI BİR ARAYIŞ DENEMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 17 (2018): 1147-1158
RIS TY - JOUR T1 - MİMARLIK MESLEĞİNE ULAŞILABİLİRLİKTE FARKLI BİR ARAYIŞ DENEMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ AU - Y. Berivan ÖZBUDAK AKÇA , Derya ÇAKIR AYDIN , Fatma Meral HALİFEOĞLU Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17755/esosder.366343 DO - 10.17755/esosder.366343 T2 - Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1147 EP - 1158 VL - 17 IS - 67 SN - 1304-0278- M3 - doi: 10.17755/esosder.366343 UR - http://dx.doi.org/10.17755/esosder.366343 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi MİMARLIK MESLEĞİNE ULAŞILABİLİRLİKTE FARKLI BİR ARAYIŞ DENEMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ %A Y. Berivan ÖZBUDAK AKÇA , Derya ÇAKIR AYDIN , Fatma Meral HALİFEOĞLU %T MİMARLIK MESLEĞİNE ULAŞILABİLİRLİKTE FARKLI BİR ARAYIŞ DENEMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ %D 2018 %J Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi %P 1304-0278- %V 17 %N 67 %R doi: 10.17755/esosder.366343 %U 10.17755/esosder.366343
ISNAD ÖZBUDAK AKÇA, Y. Berivan , ÇAKIR AYDIN, Derya , HALİFEOĞLU, Fatma Meral . "MİMARLIK MESLEĞİNE ULAŞILABİLİRLİKTE FARKLI BİR ARAYIŞ DENEMESİ: DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 17 / 67 (Temmuz 2018): 1147-1158. http://dx.doi.org/10.17755/esosder.366343