Cilt 14, Sayı 53, Sayfalar 242 - 258 2014-11-15

YERLİ TURİSTLERİN E-SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN TEKNOLOJİ KABUL MODELİNDE ANALİZİ (TKM)

Burçin ÇETİNSÖZ [1]

255 269

In the research, it is aimed to determine the e-purchase tendency of domestic tourists’ in touristic goods or services within the Technology Acceptance Model (TAM). The sample group of the research is the academic personal and officers of Mersin University. The data collecting method of the research is TAM scale which Nunkoo and Ramkissoon (2013) adapted from Davis’ (1989) research and data was taken from 358 academic personnel and officers. The data was analyzed by using Technology Acceptance Model and the relationships among the dimensions of the model were examined by Structural Equation Modeling. In the result of the research, it is emerged that perceived ease of use and trust affect the e-purchase attitudes of domestic tourists in a positive way. On the other hand perceived risk has a negative effect on domestic tourists’ e-purchase attitudes

Bu araştırmada, Teknoloji Kabul Modeli (TKM) kapsamında, yerli turistlerin turistik mal veya hizmetlere yönelik e-satın alma eğilimlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubu, Mersin Üniversitesi akademik ve idari personeli oluşturmaktadır. Uygulama için veri toplama aracı olarak Nunkoo ve Ramkissoon (2013)’un Davis (1989)’in çalışmasından turizme uyarladıkları TKM ölçeğinden yararlanılmış olup, toplam 358 akademik ve idari üniversite personelinden veri elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde TKM modelinden faydalanılarak bu modelin boyutları arasındaki ilişkiler Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, algılanan kullanım kolaylığı ve güven yerli turistlerin e-satın alma tutumlarını anlamlı ve pozitif bir şekilde etkilemektedir. Algılanan riskin ise yerli turistlerin e-satın alma tutumları üzerinde anlamlı ve negatif bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir.

Teknoloji Kabul Modeli, E-Satın Alma, Yerli Turist
  • KAYNAKÇA
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu,S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Belkhamza,Z.,Wafa, S.A.(2009).The Effect of Perceived Risk on the Intention to Use E-Commerce:The Case of Algeria, Journal of Internet Banking and Commerce, 14(1):1-10.
  • Chung, N., Kwon, S.J. (2009). Effect of Trust Level On Mobile Banking Satisfaction: A Multi-Group Analysis Of Information System Success Instruments, Behavior & Information Technology, 28 (6): 549-562.
  • Çelik, H.E.,Yılmaz, V.(2013 ). LISREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi, İstanbul: Anı Yayınları.
  • Çelik, H.E., Yılmaz, V., Pazarlıoğlu, M.V.(2010). Teknoloji Kabul Modeli ve Bir Uygulama, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 47 (540):35-44.
  • Çivici, T., Kale, S. (2007). Mimari Tasarım Bürolarında Bilişim Teknolojilerinin Kullanımını Etkileyen Faktörler: Bir Yapısal Denklem Modeli, 4. İnşaat Yönetimi Kongresi Bildiriler Kitabı, 30-31 Ekim, İstanbul, 119-128.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.
  • Davis, F.D.(1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology, MIS Quarterly, 13 (3):319-340.
  • Duran, E., Özkul, E. (2012). Yerel Halkın Turizm Gelişimine Yönelik Tutumları: Akçakoca Örneği Üzerinden Bir Yapısal Model, International Journal of Human Sciences, 9 (2):500-520.
  • Gefen, D., Karahanna, E., Straub, D.W.(2003). Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model, MIS Quarterly, 27 (1): 51-90.
  • Guritno, S., Siringoringo, H. (2013). Perceived Usefulness, Ease of Use, and Attitude Towards Online Shopping Usefulness Towards Online Airlines Ticket Purchase, Procedia Social and Behavioral Sciences, 81, 212-216.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. (2009). Multivariate Data Analysis A Global Perspective. (7th edt.), Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • İşler, D.B.(2008). Konaklama İşletmelerinde e-İş Sürecinin Adaptasyonunun Teknoloji Kabullenme Modeli ve Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde Değerlendirilmesi, (Basılmamış Doktora Tezi), Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilimdalı.
  • Jahangir N. and Begum N. (2008). The Role of Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, Security and Privacy, and Customer Attitude to Engender Customer Adaptation In The Context of Electronic Banking, African Journal of Business Management, 2 (1):32-40.
  • Kao, Y., Louvieris, P., Powell-Perry, J., Buhalis, D. (2005). E-Satisfaction of NTO’s Website Case Study: Singapore Tourism Board’s Taiwan Website. In A. Frew (Ed.) Information and Communication Technologies in Tourism 2005 — Proceedings of the International Conference in Innsbruck, Wien, 227–237.
  • Kim, M.J.,Chung, N., Lee, K.L.(2011). The Effect of Perceived Trust on Electronic Commerce: Shopping Online for Tourism Products and Services in South Korea, Tourism Management, 32, 256-265.
  • KUTO (2013). E-Ticaret ve Turizm Sektörü, Kuşadası Ticaret Odası, Erişim Adresi: www.kuto.org.tr/img/kuto/raporlar/04.pdf
  • Küçükusta, D. (2007). Konaklama işletmelerinde iş-yaşam dengesinin çalışma yaşamı kalitesi üzerindeki etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Law, R., Leung, K., Wong, J.(2004). The Impact of The Internet on Travel Agencies, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 16 (2): 100-107.
  • Lim, N. (2003). Consumers’ Perceived Risk: Sources Versus Consequences, Electronic
  • Commerce Research and Applications, 2 (1): 216-228.
  • Ling, K.C., Daud, D.B., Piew, T.H., Keoy, K.H., Hassan, P. (2011). Perceived Risk, Perceived Technology, Online Trust for the Online Purchase Intention in Malaysia , International Journal of Business and Management, 6 (6): 167-182.
  • Lu, J., Yao, J.E., Yu, C.S. (2005). Personal Innovativeness, Social Influences and Adoption of Wireless Internet Services Via Mobile Technology, Journal of Strategic Information Systems, 14, 245-268.
  • Mandilas, A., Karasavvoglou, A., Nikolaidis, M., Tsourgiannis, L. (2013). Predicting Consumer’s Perceptions in On-line Shopping, Procedia Technology, 8, 435-444.
  • Mathieson,K.(1991).Predicting User Intentions: Comparing the Technology Acceptance Model with the Theory of Planned Behavior, Information Systems Research, 2(3):173-191.
  • Mayer, R.C., James, H.D., Schoorman, F.D. (1995). An Integrative Model of Organizational Trust, The Academy of Management Review, 20 (3): 709-734.
  • Mitchell,V.W.,Vassos,V.(1998). Perceived Risk and Risk Reduction in Holiday Purchases:A
  • Cross-Cultural and Gender Analysis, Journal of Euromarketing, 6 (3):47-79.
  • Moon, J.W., Kim, Y.G.(2001). Extending The TAM for a World-Wide-Web Context, Information & Management, 38, 217-230.
  • Nunkoo, R., Ramkissoon, H.(2013). Travelers’ E-Purchase Intent of Tourism Products and Services, Journal of Hospitality Marketing & Management, 22, 505-529.
  • Nunkoo, R., Juwaheer, T.D., Rambhunjun, T. (2013). Applying the Extended Technology Acceptance Model to Understand Online Purchase Behavior of Travelers, Proceedings of 21st International Business Research Conference, 10 - 11 June, 2013, Ryerson University, Toronto, Canada.
  • Özer, L.,Gülpınar,S.(2005). Hizmet Sektöründe Tüketicilerin Algıladıkları Riskler: Havayolları Sektöründe Bir Araştırma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1,
  • -63.
  • Pavlou, P. A. (2003). Consumer Acceptance of Electronic Commerce: Integrating Trust and Risk with the Technology Acceptance Model. International Journal of Electronic Commerce, 7 (3): 101-134.
  • Pırnar, İ.(2005). Turizm Endüstrisinde E-Ticaret, AİBÜ İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Güz (1):28-55.
  • Phatthana W., Mat, N.K.N. (2011). The Application of Technology Acceptance Model (TAM) on Health Tourism E-Purchase Intention Predictors In Thailand, 2010 International Conference on Business and Economics Research, IACSIT Press, Kuala Lumpur, Malaysia, vol.1 2011, 196-199.
  • Polatoğlu, V.N.,Ekin, S. (2001). An Empirical Investigation of the Turkish Consumers’
  • Acceptance of Internet Banking Services, International Journal of Bank Marketing, 19 (4): 156-165.
  • Pritwani, K., Sharma, N.K. (2011). An Exploratory Study to Assessing the online Satisfaction of Foreign Tourists Visiting Pushkar, South Asian Journal of Tourism and Heritage, 4 (2): 193-205.
  • Ramayah, T.,Ignatius, J.(2005). Impact of Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use and Perceived Enjoyment on the Intention to Shop Online, ICFAI Journal of Systems
  • Management (IJSM), III (3): 36-51.
  • Rousseau, D.M., Sıtkın, S.B., Burt, R.S., Camerer, C.(1998). Not So Different After All: A Crossdiscipline View Of Trust, Acadomy of Management Review, 23 (3): 393-404.
  • Ryan, C., Rao, U.(2008). Holiday Users OF The Internet-Ease of Use, Functionality and Novelty, International Journal of Tourism Research, 10, 329-339.
  • Tan, M., Teo, T.S.H.(2000). Factors Influencing the Adoption of Internet Banking, Journal of the Association for Information Systems, 1 (5): 22-38.
  • TUİK (2014). Yurtiçinde İkamet Edenlerden Yurtiçi Seyahat Yapanların Seyahat ve Geceleme Sayısı ile Harcamaları, Erişim Adresi: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do? metod=temelist
  • Turan, A.H. (2008). İnternet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Geliştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli (E-TAM) ile Bir Model Önerisi, Akademik Bilişim 2008, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, 30 Ocak - 01 Şubat 2008, 723-731.
  • Türker, A., Türker, G.Ö.(2013). Turistik Ürün Satın Alma Davranışının Teknoloji Kabul Modeli İle İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2):281-312.
  • Ural, A.,&Kılıç İ.(2006).Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Wen, I. (2009). Factors Affecting The Online Travel Buying Decision: A Review, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 21 (6): 752 – 765.
  • Wong, M., Cheung, R., Wan, C. (2013). A Study on Traveler Expectation, Motivation and Attitude, Contemporary Management Research, 9 (2): 169-186.
  • Yu, J., Ha, I., Choi, M., Rho, J. (2005). Extending The TAM for a t-Commerce, Information & Management, 42, 965-976.
  • Yüksek, G. (2013). Bilgi Teknolojilerinin Gelişimi, Seyahat İşletmeleri ve Küresel Dağıtım Sistemi Örneği, IUYD’2013, 4 (1):53-68.
  • (2014). B2C e-Commerce Sales Worldwide From 2012 to 2018 (in billion U.S. dollars), Erişim Adresi: http://www.statista.com/statistics/261245/b2c-e-commerce-sales-worldwide/
  • (2014). How Many People Shop Online, http://www.dealjoy.com/how-many-people-shop-online--shopping/
Birincil Dil tr
Konular
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Burçin ÇETİNSÖZ
E-posta: cetinsoz@yahoo.com

Bibtex @ { esosder82927, journal = {Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1304-0278}, address = {Özel Akademi}, year = {2014}, volume = {14}, pages = {242 - 258}, doi = {10.17755/esosder.09008}, title = {YERLİ TURİSTLERİN E-SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN TEKNOLOJİ KABUL MODELİNDE ANALİZİ (TKM)}, language = {tr}, key = {cite}, author = {ÇETİNSÖZ, Burçin} }
APA ÇETİNSÖZ, B . (2014). YERLİ TURİSTLERİN E-SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN TEKNOLOJİ KABUL MODELİNDE ANALİZİ (TKM). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 242-258. DOI: 10.17755/esosder.09008
MLA ÇETİNSÖZ, B . "YERLİ TURİSTLERİN E-SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN TEKNOLOJİ KABUL MODELİNDE ANALİZİ (TKM)". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 14 (2014): 242-258 <http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6167/82927>
Chicago ÇETİNSÖZ, B . "YERLİ TURİSTLERİN E-SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN TEKNOLOJİ KABUL MODELİNDE ANALİZİ (TKM)". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 14 (2014): 242-258
RIS TY - JOUR T1 - YERLİ TURİSTLERİN E-SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN TEKNOLOJİ KABUL MODELİNDE ANALİZİ (TKM) AU - Burçin ÇETİNSÖZ Y1 - 2014 PY - 2014 N1 - doi: 10.17755/esosder.09008 DO - 10.17755/esosder.09008 T2 - Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 242 EP - 258 VL - 14 IS - 53 SN - 1304-0278- M3 - doi: 10.17755/esosder.09008 UR - http://dx.doi.org/10.17755/esosder.09008 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi YERLİ TURİSTLERİN E-SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN TEKNOLOJİ KABUL MODELİNDE ANALİZİ (TKM) %A Burçin ÇETİNSÖZ %T YERLİ TURİSTLERİN E-SATIN ALMA EĞİLİMLERİNİN TEKNOLOJİ KABUL MODELİNDE ANALİZİ (TKM) %D 2014 %J Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi %P 1304-0278- %V 14 %N 53 %R doi: 10.17755/esosder.09008 %U 10.17755/esosder.09008