Cilt 14, Sayı 53, Sayfalar 186 - 197 2015-02-04

REKLAM İLETİLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇOCUK GÜVENLİĞİ-ÇOCUK HAKLARI VE MEDYA ETİĞİ:

Ahmed DURAL [1] , Şermin DURAL [2]

250 323

As far as no one has the right to argue, “My thief is a good one”, no one has the right to insist on, “The harrasmant/ mobbing style serving my moral values are OK.” either. From commercials in media to film indusrty, TV shows to internet networks the ongoing virtual polution should have to be taken under control. Experts argue that otherwise there will be no chance to overcome to fight against the child abuse seen on screens. On the other hand one migh see Şirin insisting on, without a mental change impact seen within the society itself it would be quite impossible to overcome the child abuse/ both sexually and socially in the media sector. He is adding, children rights can only be protected with a common sense focusing and sharing the same very benefits of children/ children rights as a serious matter. In this manner the civil society has to be in the children rights debate as an actor. In this article the texts being used within the TV commercials targeting at children will be questioned in order to search if the media sector is keen on media ethics issue or not

Öz:

Kimsenin, “Benim hırsızım iyidir” deme hakkı olmadığı gibi yine hiçbir kurum- toplum- kişinin, “Benim değer yargılarıma hizmet eden istismar- taciz biçimi iyidir” deme hakkının bulunmadığı unutulmamalıdır. Reklamlardan film sektörüne, TV şovlarından sanal paylaşım sitelerine fütursuzca dolaştırılan görüntü kirliliğine, özellikle içinde çocukların kullanıldığı tüm iletisel ögelere karşı, duyarlı tutum takınmanın önemi, ancak bu şekilde anlaşılabilecektir. Şirin, medyadan önce toplumun çocuk algısı değişmesi gerektiğine inananlardan. Toplumda yaşanmayan zihniyet değişikliğini kar amaçlı medya kuruluşlarından beklemenin saflık olacağını hatırlatan Şirin, gerek bireylerin gerekse toplumun bir bütün olarak, medya eleştirisi- medya okuryazarlığı üzerine bilinç- farkındalık geliştirmesi gerektiğini sözlerine ekler. Tüm bunların yanında, eğer bu çabalar, duyarlı sivil toplum kuruluşları- demokratik kitle örgütleriyle bütünleştirilip, toplumsal duyarlılık kanalları uyanık tutulmazsa, çocuk hakları noktasında, medyada kalıcı bir dönüşüm- düzelme görülmesi imkansızdır. Bu makalede, özellikle reklam sektörü üzerinde durularak, çocuklara yönelik reklam metinlerinde medya etiğine ne denli sadık kalınıp/ kalınmadığı hususu tartışılacaktır.

 


  • Akyol, Çekiç A.- Akyol, M. (2007), İlköğretim Medya Okuryazarlığı Öğretmek El Kitabı (RTÜK, Ankara)
  • Bakır, Uğur- Çelik, Murat (2013), “Tüketim Toplumuna Eleştirel Bir Yaklaşım: Kültür Bozumu ve Yıkıcı Reklamlar”, Selçuk İletişim Dergisi c. 7 s. 4 (Selçuk Üniversitesi, Konya)
  • Baudrillard, Jean (2005), Şeytana Satılan Ruh (Doğu- Batı, Ankara)
  • Baudrillard, Jean (2002), Tam Ekran (Yapı Kredi, İstanbul)
  • Erdoğan, İrfan (2007), “Televizyon, Denetim ve Medya Etiği Üzerine”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Ratem Dergisi, www.irfanerdogan.com/.../artvayanit.pdf , Erişim Tarihi: 02.01.2015 (Gazi, Ankara)
  • Hill, Robert- Castro, Eduardo (2002), Getting Rid of Ritalin: How Neurofeedback Can Succesfully Treat Attention Deficit Disorder Without Drugs (Hampton, Ridge Road)
  • Ilgaz, Ceyda, (?), “Tüketim Toplumu ve Küresel Kültür”, İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, www.journals.istanbul.edu.tr/iuifd/article/download/1019018478/1019017704,
  • Erişim Tarihi: 26 Aralık 2014 (TC İstanbul Üniversitesi, İstanbul)
  • Meral, Pınar Seden (2011), “Reklam ve Çocuk”, Çocuk Hakları ve Medya El Kitabı, (Çocuk Vakfı, İstanbul)
  • Taşkıran, Öncel M. Nurdan (2010), “Büyüklere Reklamlar, Küçüklere Mesajlar: Yetişkin Reklamlarına Çocuk Gözü İle Bakış: Semiyotik Bir Yaklaşım” http://www.academia.edu/3376489/Reklamlara_Çocuk_Gözü_ile_bakış_Semiyotik_bir_Yaklaşım, Erişim Tarihi: 02.02.2015
  • Pembecioğlu, Nilüfer (2012), Etik-İletişim-Çocuk (Kutupyıldızı Yayınları, İstanbul)
  • Pembecioğlu, Nilüfer,(2006), İletişim ve Çocuk, İletişim Ortamlarında Çocuk ve Reklam Etkileşimi (Ebabil, İstanbul
  • Postman, Neil (2012), Televizyon: Öldüren Eğlence: Gösteri Çağında Kamusal Söylem (Ayrıntı, İstanbul)
  • Sennett, Richard (2009), Yeni Kapitalizm Kültürü (Ayrıntı, İstanbul)
  • Şirin, Mustafa Ruhi (2011), Çocuk Hakları ve Medya El Kitabı (Çocuk Vakfı, İstanbul)
  • _______________ (2014), www.anayasa.gen.tr/1982ay.html, Erişim Tarihi: 25 Aralık 2014
  • _______________ (2015), “Gestalt Nedir?”, http://gestaltego.weebly.com/gestalt-ve-ouml287renme.html, Erişim Tarihi: 12.01.2015
  • ____________ _ (2012), “Çocuklarda Medya İzleme Alışkanlığı”, http://www.haberler.com/cocuk-medya-izleme-aliskanligini-evde-ogreniyor-4004764-haberi/cok-yorumlanan-haberler/, Erişim Tarihi: 27 Aralık 2014
  • ________________ (2008), “Medya Çocukları Gerçek Dünyadan Uzaklaştırıyor”, http://www.milliyet.com.tr/-medya--cocuklari-gercek-dunyadan-uzaklastiriyor--okuloncesiegitim-886700/, Erişim Tarihi: 25 Aralık 2014
  • ______________ (2014), “Bir Parça Tebeşir İle”, http://www.youtube.com/watch?v=fkLDGcvfNPY, Erişim Tarihi: 24 Aralık 2014
  • _______________ (2014), “Çocuklar İçin Güvenli İnternet”, http://www.youtube.com/watch?v=6GgIz5zWe8c, Erişim Tarihi: 24 Aralık 2014
  • _______________ (2014), “Hyundai Reklamı”, https://www.youtube.com/watch?v=_n411R5L-4c, Erişim Tarihi: 25 Aralık 2014
  • _______________ (2013), “Çocuk Hakları: Elimi Bırakma”, http://www.youtube.com/watch?v=EclZkUaBd3k, Erişim Tarihi: 24 Aralık 2014 (TRT, Ankara)
Birincil Dil tr
Konular
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Ahmed DURAL
E-posta: b_dural@yahoo.com

Yazar: Şermin DURAL
E-posta: sernindural@yahoo.com

Bibtex @ { esosder82970, journal = {Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1304-0278}, address = {Özel Akademi}, year = {2015}, volume = {14}, pages = {186 - 197}, doi = {10.17755/esosder.60913}, title = {REKLAM İLETİLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇOCUK GÜVENLİĞİ-ÇOCUK HAKLARI VE MEDYA ETİĞİ:}, language = {tr}, key = {cite}, author = {DURAL, Şermin and DURAL, Ahmed} }
APA DURAL, A , DURAL, Ş . (2015). REKLAM İLETİLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇOCUK GÜVENLİĞİ-ÇOCUK HAKLARI VE MEDYA ETİĞİ:. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 186-197. DOI: 10.17755/esosder.60913
MLA DURAL, A , DURAL, Ş . "REKLAM İLETİLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇOCUK GÜVENLİĞİ-ÇOCUK HAKLARI VE MEDYA ETİĞİ:". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 14 (2015): 186-197 <http://dergipark.gov.tr/esosder/issue/6167/82970>
Chicago DURAL, A , DURAL, Ş . "REKLAM İLETİLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇOCUK GÜVENLİĞİ-ÇOCUK HAKLARI VE MEDYA ETİĞİ:". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 14 (2015): 186-197
RIS TY - JOUR T1 - REKLAM İLETİLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇOCUK GÜVENLİĞİ-ÇOCUK HAKLARI VE MEDYA ETİĞİ: AU - Ahmed DURAL , Şermin DURAL Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - doi: 10.17755/esosder.60913 DO - 10.17755/esosder.60913 T2 - Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 186 EP - 197 VL - 14 IS - 53 SN - 1304-0278- M3 - doi: 10.17755/esosder.60913 UR - http://dx.doi.org/10.17755/esosder.60913 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi REKLAM İLETİLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇOCUK GÜVENLİĞİ-ÇOCUK HAKLARI VE MEDYA ETİĞİ: %A Ahmed DURAL , Şermin DURAL %T REKLAM İLETİLERİ ÇERÇEVESİNDE ÇOCUK GÜVENLİĞİ-ÇOCUK HAKLARI VE MEDYA ETİĞİ: %D 2015 %J Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi %P 1304-0278- %V 14 %N 53 %R doi: 10.17755/esosder.60913 %U 10.17755/esosder.60913