Yıl 2018, Cilt 5, Sayı 1, Sayfalar 139 - 161 2018-06-28

ORTAOKUL VE LİSELERDE METODİK ÇALIŞMANIN YÖNETİMİ
THE MANAGEMENT OF METHODICAL WORK IN MIDDLE AND HIGH SCHOOLS

Pirali ALİYEV [1] , Farah HUSEYNOVA [2]

29 30

Bu araştırma ortaokul ve liselerde bilimsel-metodolojik çalışmanın  içeriği, biçimi, organizasyonu ve yönetimi gibi meseleleri analiz etmekte olup; bunun yanı sıra bilimsel-metodolojik çalışmanın öğrencilerin araştırma becerileri ve onların öğrenme üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Bu araştırmaya Azerbaycan’ın Binagadi, Haçmaz, Göygöl, Yardımlı, Lerik, Astara ve Lenkeran gibi şehirlerinden 100 ortaokul ve lise müdürü ve 102 ortaokul ve lise müdürü yardımcısı dâhil edilmiştir. Araştırmanın amacı  bilimsel-metodolojik çalışmanın sistemini, amacını, görevlerini, biçim ve istikametini, okul müdürü ve okul müdürü yardımcısı arasındaki işbirliğini, genç öğretmenler ile bilimsel-metodik çalışma sistemi, öğretmen  portfolyosunun yapısı ve içeriği gibi meseleleri tanımlamaya çalışmaktır. Araştırma, aynı zamanda, yukarıda belirtilen faktörlerin önemli etkenler olduğunu savunmuştur. Bunların yanı sıra, araştırmada bilimsel-metodolojik çalışmanın hâlâ geçerli ve güvenilir bir yaklaşım olduğu teyit edilmiştir.

The current study analyses the content, form, organisation and management of scientific-methodical work as well as its impact on students’ research skills and their learning in middle and high schools. 100 principals and 102 vice-principals working in public schools in such cities of Azerbaijan as Binagadi, Khachmaz, Goygol, Yardimli, Lerik, Astara and Lankaran were included into this research  study, which attempted to identify the system of scientific-methodical work, its purpose and duties in addition to its forms and directions. The study also aimed to identify the collaboration between the principals and vice-principals, the system of scientific-methodical work with young teachers, and the structure and content of teacher portfolio. This paper justified the value of the aforementioned factors and proved their necessity. Moreover, in the study it is confirmed that scientific-methodical work is still a valid and reliable approach.

  • Abutalov, R.R., Mammadov, S.M. & Guliyev, S. (2014). Basics of management. Baku.
  • Aliyev, P.B. (2016) Planning of management of public schools. Baku.
  • Constitution of the Republic of Azerbaijan (2005). Baku: Azerbaijan.
  • Education Law of the Republic of Azerbaijan (2009). Baku.
  • Ismikhanov, M.A. & Bakhtiyarova, R.A. (2012). School management: A textbook for pedagogical institute and universities. Baku.
  • Jabbarov, R. (2004). Management and planning of education at public schools. Baku, Muallim.
  • Maksimova, L. & Shibanova, E. (2002). Handbook of a school principal.
  • Mehrabov, A.O. (2007). Current problems of education in Azerbaijan. Baku, Mutarjim.
  • Model Regulations of Public Schools. (2011). Baku.
  • Migal, E.A. (2013). Management of modern school. Moscow.
  • Panferova, N.N. (2010). Management in the education system: A textbook. Moscow.
  • Pomoshnikin, M. (2002). Quality of education: Problems and technology of management. Moscow.
  • Results of assessment and monitoring of achievemets of learners for decision-making in management (2013). Baku, Khazar University.
  • Rzayev, O.H., Mammadov S.M. & Ismayilov, S.N. (2010). Basics of education management: A textbook. Baku, Mutarjim. 2018, 5(1), 139-161 161
  • Rudnev, E.A. (2013). Management of the quality of education in a school: Manager resources. Moscow.
  • Simonov, V.P. (2004). Pedagogical management: know-how in education: a tutorial. Moscow, Higher Education.
  • Sovetova, E.V. (2008). Directory of the vice-principal of a school. Rastov: Phoenix.
  • Suleymanova, A. (2014). Basics of education. Baku, Tahsil.
  • Support for professional competence of teachers: available experience and recommendations (2015). Baku, Publication LLC
  • State Strategy for the Development of Education in the Republic of Azerbaijan. (2013). Baku.
  • State Standards and Programs (Curiculum) of Public School. (2010). Baku.
  • Teaching of Human Rights: Methodical Manual. Norwegian Council of Refugees (2003). Baku -Azerbaijan: NRC country programmes, Report from Norvegian Refugee Council - https://reliefweb.int/report/azerbaijan/azerbaijan-nrc-country-program
  • Shakurov R.KH. (1990) Socio-psychological bases of management: leader and staff. Moscow, Prosvesheniye
Birincil Dil en
Konular Eğitim Bilimleri
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Pirali ALİYEV (Sorumlu Yazar)
Ülke: Azerbaijan


Yazar: Farah HUSEYNOVA

Bibtex @araştırma makalesi { etad305578, journal = {Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi}, issn = {2458-9624}, eissn = {2458-9624}, address = {Gazi Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {5}, pages = {139 - 161}, doi = {}, title = {THE MANAGEMENT OF METHODICAL WORK IN MIDDLE AND HIGH SCHOOLS}, key = {cite}, author = {ALİYEV, Pirali and HUSEYNOVA, Farah} }
APA ALİYEV, P , HUSEYNOVA, F . (2018). THE MANAGEMENT OF METHODICAL WORK IN MIDDLE AND HIGH SCHOOLS. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 139-161. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/etad/issue/37928/305578
MLA ALİYEV, P , HUSEYNOVA, F . "THE MANAGEMENT OF METHODICAL WORK IN MIDDLE AND HIGH SCHOOLS". Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi 5 (2018): 139-161 <http://dergipark.gov.tr/etad/issue/37928/305578>
Chicago ALİYEV, P , HUSEYNOVA, F . "THE MANAGEMENT OF METHODICAL WORK IN MIDDLE AND HIGH SCHOOLS". Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi 5 (2018): 139-161
RIS TY - JOUR T1 - THE MANAGEMENT OF METHODICAL WORK IN MIDDLE AND HIGH SCHOOLS AU - Pirali ALİYEV , Farah HUSEYNOVA Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 139 EP - 161 VL - 5 IS - 1 SN - 2458-9624-2458-9624 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi THE MANAGEMENT OF METHODICAL WORK IN MIDDLE AND HIGH SCHOOLS %A Pirali ALİYEV , Farah HUSEYNOVA %T THE MANAGEMENT OF METHODICAL WORK IN MIDDLE AND HIGH SCHOOLS %D 2018 %J Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi %P 2458-9624-2458-9624 %V 5 %N 1 %R %U
ISNAD ALİYEV, Pirali , HUSEYNOVA, Farah . "ORTAOKUL VE LİSELERDE METODİK ÇALIŞMANIN YÖNETİMİ". Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi 5 / 1 (Haziran 2018): 139-161.