Yıl 2016, Cilt 26, Sayı 2, Sayfalar 131 - 140 2016-07-30

THE QUEST FOR TANGIBLE POWER IN THE INTANGIBLE WORLD OF ABSURD IN HAROLD PINTER’S “OLD TIMES”
Harold Pinter’in “Eski Zamanlar” Oyununda Uyumsuz Soyut Dünyada Somut Güç Arayışı

Volha KORBUT SALMAN [1]

83 134

Harold Pinter sets his plays in contemporary society, embellishes them with realistic settings and natural dialogue. The realism of the presentation serves as a deception, masking the absurdity underlying modern existence. Consequently, his characters use various strategies to cover up the loss of identity in the absurd world, the most prominent of which is the assertion of power that allows the temporary sense of meaning.Old Times” (1970) is no exception from the pattern. The whole motion of the play depends upon the vigor of the power contest among its characters - Kate, Deeley and Anna, as well as Kate’s final triumph over the two. As a result, the paper argues that “Old Times” serves as a model of power structure, in which characters attempt to dominate each other in order to counter the uncertainty, insecurity and loneliness arising from the absurdity of human condition.

Harold Pinter oyunlarını modern toplum içinde kurgular, ve oyunlarına gerçekçi ortam ve doğal diyalog ile renk katar. Sunuşun gerçekçiliği bir yanılsama doğurarak, modern varoluşun temelindeki absürtlüğü gölgeler. Sonuçta, karakterleri absürt bir dünyada kimliklerin yok oluşunu gizlemek için çeşitli yollar kullanır; bunların en önemlisi anlamın geçiciliğine imkan tanıyan güç iddiasıdır. “Eski Zamanlar” (1970) da bu eğilimin dışında değildir. Oyunun devinimi karakterler - Kate, Deeley, Anna - arasındaki güç yarışının şiddetine, ve Kate’in diğer ikisi üzerindeki zaferine bağlıdır. Sonuç olarak, makale “Eski Zamanlar”’ın, insanın absürtlüğünden kaynaklanan belirsizlik, güvensizlik ve yalnızlık karşısında karakterlerin birbiri üzerinde hüküm kurmaya çabaladığı güç yapısı modeli olarak işlev gördüğünü söylemektedir.  

  • Ando, Roberto (2009). “Ritratto di Harold Pinter”, Viva Pinter. Harold Pinter’s Spirit of Resistance, (Editor) Brigitte Gauthier, Peter Lang, Oxford.
  • Baker, William (2008). Harold Pinter, Continium, London.
  • Batty, Mark (2005). About Pinter: the Playwright and the Work, Faber and Faber, London.
  • Bryden, Ronald (1971). “Pinter’s New Pacemaker”, The Observer, 6 June.
  • Cave, Richard Allen (2001). “Body Language in Pinter’s Plays”, Harold Pinter, (Editor) Peter Raby, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Diamond, Elin (1985). Pinter’s Comic Play. Lewisburg Bucknell University Press, London and Toronto. Eliot, Thomas Stearns and Rainey, Lawrence (2006). The Annotated Waste Land with Eliot’s Contemporary Prose, Yale University Press, New Haven.
  • Esslin, Martin (1980). The Theatre of the Absurd. Introduction, Penguin, Middle Sex.
  • Grimes, Charles (2005). Harold Pinter’s Politics. A Silence Beyond Echo, Fairleigh University Press, Madison and Teaneck.
  • Knowles, Ronald (1989). “Harold Pinter, Citizen”, Pinter Review, Vol. 1.
  • Naismith, Bill (2000). A Faber Critical Guide to Harold Pinter, Faber and Faber, London.
  • Pinter, Harold (1988). Old Times, Methuen Drama, London
  • Pinter, Harold (1998). Various Voices: Prose, Poetry, Politics, 1948-1998, Faber and Faber, London
  • Pinter, Harold (2006). Art, Truth and Politics. A Nobel Lecture, Faber and Faber, London.
  • Rogers, Paul (1973). “An Actor’s Approach: Interview with Paul Rogers”, A Casebook on Harold Pinter’s The Homecoming, (Editors) John Lahr and Anthea Lahr, Davis-Poynter, London.
  • Shaw, George Bernard (2010). The Quintessence of Ibsenism, Now Completed to the Death of Ibsen, Constable & Co., Michigan.
  • Silverstein, Marc (1993). Harold Pinter and the Language of Cultural Power, Associated University Presses, London and Toronto.
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Dil ve Edebiyat
Yazarlar

Yazar: Volha KORBUT SALMAN

Bibtex @araştırma makalesi { firatsbed346910, journal = {Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1300-9702}, eissn = {2149-3243}, address = {Fırat Üniversitesi}, year = {2016}, volume = {26}, pages = {131 - 140}, doi = {10.18069/firatsbed.346910}, title = {THE QUEST FOR TANGIBLE POWER IN THE INTANGIBLE WORLD OF ABSURD IN HAROLD PINTER’S “OLD TIMES”}, key = {cite}, author = {KORBUT SALMAN, Volha} }
APA KORBUT SALMAN, V . (2016). THE QUEST FOR TANGIBLE POWER IN THE INTANGIBLE WORLD OF ABSURD IN HAROLD PINTER’S “OLD TIMES”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (2), 131-140. DOI: 10.18069/firatsbed.346910
MLA KORBUT SALMAN, V . "THE QUEST FOR TANGIBLE POWER IN THE INTANGIBLE WORLD OF ABSURD IN HAROLD PINTER’S “OLD TIMES”". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26 (2016): 131-140 <http://dergipark.gov.tr/firatsbed/issue/31635/346910>
Chicago KORBUT SALMAN, V . "THE QUEST FOR TANGIBLE POWER IN THE INTANGIBLE WORLD OF ABSURD IN HAROLD PINTER’S “OLD TIMES”". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26 (2016): 131-140
RIS TY - JOUR T1 - THE QUEST FOR TANGIBLE POWER IN THE INTANGIBLE WORLD OF ABSURD IN HAROLD PINTER’S “OLD TIMES” AU - Volha KORBUT SALMAN Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - doi: 10.18069/firatsbed.346910 DO - 10.18069/firatsbed.346910 T2 - Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 131 EP - 140 VL - 26 IS - 2 SN - 1300-9702-2149-3243 M3 - doi: 10.18069/firatsbed.346910 UR - http://dx.doi.org/10.18069/firatsbed.346910 Y2 - 2016 ER -
EndNote %0 Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi THE QUEST FOR TANGIBLE POWER IN THE INTANGIBLE WORLD OF ABSURD IN HAROLD PINTER’S “OLD TIMES” %A Volha KORBUT SALMAN %T THE QUEST FOR TANGIBLE POWER IN THE INTANGIBLE WORLD OF ABSURD IN HAROLD PINTER’S “OLD TIMES” %D 2016 %J Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi %P 1300-9702-2149-3243 %V 26 %N 2 %R doi: 10.18069/firatsbed.346910 %U 10.18069/firatsbed.346910
ISNAD KORBUT SALMAN, Volha . "THE QUEST FOR TANGIBLE POWER IN THE INTANGIBLE WORLD OF ABSURD IN HAROLD PINTER’S “OLD TIMES”". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26 / 2 (Temmuz 2016): 131-140. http://dx.doi.org/10.18069/firatsbed.346910