Yıl 2018, Cilt 8, Sayı 3, Sayfalar 245 - 250 2018-09-30

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na Eşlik Eden Yavaş Bilişsel Tempo'nun Klinik Özellikleri
The Clinical Features of Sluggish Cognitive Tempo Accompanying Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Nagihan Cevher Binici [1] , Ayşe Kutlu [2]

32 69

Sonuç: YBT’ nun ülkemizdeki klinik özellikleri, diğer ülkelerde yapılan araştırmalarla uyumlu olup,  kültürler arası geçerliliği olan yeni bir belirti kümesi olarak tanımlanabilir. Ancak halen bunun DEHB’nin bir alt tip mi yoksa farklı bir bozukluk mu olduğu sorusu halen araştırılması gereken bir alandır.

Bulgular: YBT kliniğinin en sık DEHB-dikkat eksikliği alt tipiyle beraber olduğu ve bu kliniğe sahip olan çocukların yaş ortalamalarının diğer grubu göre anlamlı olarak yüksek olduğu belirlenmiştir. DEHB ve YBT tanısı olan çocukların içe yönelim, içe dönüklük puanları diğer gruba göre daha yüksekten, dışa yönelim ve saldırganlık puanlarını anlamlı olarak daha düşük olduğu saptanmıştır.

Gereç ve yöntem: DEHB tanısı olan 6-17 yaş çocuk ve ergenlerde, YBT kliniği olan 55 olgu ve olmayan 55 olgunun, ebeveynlerinin doldurduğu Çocuk ve genç davranış değerlendirme ölçeği ve öğretmenlerinin doldurduğu öğretmen bilgi formu karşılaştırılarak YBT ‘nin klinik özellikleri tanımlanmıştır. 

Amaç: Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB), oldukça heterojen belirtileri ve klinik görünümü olan bir ruhsal bozukluktur. Son yıllarda konsantrasyon sorunları, uykulu görünüm, sosyal ilişkilerde zayıflık ve hayale dalıp gitme gibi belirti kümesiyle tanımlanan, Yavaş Bilişsel Tempo (YBT) olarak adlandırılan yeni bir klinik görünümden bahsedilmeye başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı DEHB tanısına eşlik eden YBT kliniği olan ve olmayan Türk çocuk ve ergenlerde öğretmen ve ebeveynlerin doldurduğu ölçekler değerlendirerek bu örneklemde YBT’nin klinik özelliklerin tanımlanmaktır.


Aim: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a mental disorder with highly heterogeneous presentation and clinical appearance. In recent years, children with Sluggish Cognitive Tempo (SCT), characterized by a set of symptoms such as concentration problems, sleepy appearance, weakness in social relations and day-dreaming, have begun to be mentioned. The aim of the current study is to determine the clinical features of SCT accompanying ADHD in Turkish children and adolescents by comparing the scores of scales that fulfilled by their parents and teachers.

Materials and Methods:  The clinical features of SCT were determined by comparison of scores of Child behavior checklist and Teacher report form of 55 children with ADHD and 55 children with ADHD and SCT in the ages of 6-17 years. 

Results: SCT was more associated with ADHD-inattention type and the ages of children with ADHD and SCT were significantly older than the others. The scores of internalization and withdrawal  subscales of children with ADHD and SCT were significantly higher than those of the other group whereas the scores of externalization and aggression subscale of  these children were lower than the children with ADHD. 

Conclusion: The clinical features of SCT of Turkish children are consistent with those of the other countries and SCT maybe can be defined as a new cluster of symptoms with intercultural validity. However, the question whether this is a subtype of ADHD or a distinct disorder is still a field that needs to be investigated

  • 1.American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5th ed. Washington, DC; 2013.
  • 2.Barkley RA. Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Clinical Handbook, 3rd ed. New York: Guilford Press; 2005.
  • 3- Saxbe C, Barkley RA. The second attention disorder? Sluggish cognitive tempo vs. attention-deficit/hyperactivity disorder: update for clinicians. J Psychiatr Pract 2014;20(1):38-49.
  • 4.Barkley RA. Distinguishing sluggish cognitive tempo from ADHD in children and adolescents: executive functioning, impairment, and comorbidity. J Clin Child Adolesc Psychol 2013;42(2):161-173.
  • 5. Becker SP, Leopold DR, Burns GL,et al. The internal, external, and diagnostic validity of sluggish cognitive tempo: A meta-analysis and critical review. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2016; 55(3):163-178.
  • 6. Becker SP. Topical review: sluggish cognitive tempo: research findings and relevance for pediatric psychology. J Pediatr Psychol 2013;38(10):1051-1055.
  • 7. Mueller AK, Tucha L, Koerts J, Groen Y, Lange KW, Tucha O. Sluggish cognitive tempo and its neurocognitive, social and emotive correlates: a systematic review of the current literature. J Mol Psychiatry 2014;2(1):5.
  • 8. Marshall SA, Evans SW, Eiraldi RB, Becker SP, Power TJ. Social and academic impairment in youth with ADHD, predominately inattentive type and sluggish cognitive tempo. J Abnorm Child Psychol 2014;42(1):77-90.
  • 9. Willcutt EG, Chhabildas N, Kinnear M, et al. The internal and external validity of sluggish cognitive tempo and its relation with DSM-IV ADHD. J Abnorm Child Psychol 2014;42(1):21-35.
  • 10. Achenbach TM, Rescorla L. Multicultural understanding of child and adolescent psychopathology: Implications for mental health assessment. New York, NY: Guilford; 2007.
  • 11. Ercan ES, Amado S, Somer O, Çıkoğlu S. Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve yıkıcı davranım bozuklukları için bir test bataryası geliştirme çabası. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2001;8(3):132-144.
  • 12. Erol N, Kılıç C, Ulusoy M. Türkiye Ruh Sağlığı Profili Raporu. Eksen tanıtım Ltd. Şti.: Ankara, Türkiye; 1998.
  • 13. Erol N, Arslan BL, Akçakın M. The Adaptation and Standardization of the Child Behavior Checklist Among 6-18 Year Old Turkish Children. In: Sergeant J, editör. Eunethdis: European Approaches to Hyperkinetic Disorder. Zürih: Fotoratar; 1995.
  • 14. Fırat S , Ünsel Bolat G, Gül H,et al. Barkley Child Attention Scale Validity Reliability Study. The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences DOI: 10.5350/DAJPN2018310306
  • 15. Garner AA, Marceaux JC, Mrug S, Patterson C, Hodgens B. Dimensions and correlates of Attention deficit/hyperactivity disorder and sluggish cognitive tempo. Journal of Abnormal Child Psychology 2010;38(8):1097-1107.
  • 16. Lee S, Burns GL, Snell J, McBurnett K. Validity of the sluggish cognitive tempo symptom dimension in children: Sluggish cognitive tempo and ADHD-inattention as distinct symptom dimensions. Journal of Abnormal Child Psychology 2014;42(1):7-19.
  • 17. Rondon AT, Hilton DC, Jarrett MA, Ollendick TH. Sleep, Internalizing Problems, and Social Withdrawal: Unique Associations in Clinic-Referred Youth With Elevated Sluggish Cognitive Tempo Symptoms. J Atten Disord. 2018 Feb 1:1087054718756197. doi: 10.1177/1087054718756197. [Epub ahead of print].
  • 18. Carlson C, Mann M. Sluggish Cognitive Tempo Predicts a Different Pattern of Impairment in the Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Predominantly Inattentive Type. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology 2002;31(1):123–129.
  • 19. Mikami AY, Huang-Pollock CL, Pfiffner LJ, McBurnett K, Hangai D. Social skills differences among attention-deficit/hyperactivity disorder types in a chat room assessment task. Journal of abnormal child psychology 2007;35(4):509-521.
  • 20. Becker SP, Garner AA, Tamm L, Antonini TN, Epstein JN. Honing in on the social difficulties associated with sluggish cognitive tempo in children: Withdrawal, peer ignoring, and low engagement. J Clin Child Adolesc Psychol. 2017 Mar 13:1-10. doi: 10.1080/15374416.2017.1286595. [Epub ahead of print]
  • 21. Skansgaard EP, Burns GL. Comparison of DSM-IV ADHD combined and predominantly inattention types: Correspondence between teacher ratings and direct observations of inattentive, hyperactivity/impulsivity, slow cognitive tempo, oppositional defiant, and overt conduct disorder symptoms. Child & Family Behavior Therapy 1998;20(1):1-14.
Birincil Dil tr
Konular Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Dergi Bölümü Orjinal Çalışma
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-4715-1768
Yazar: Nagihan Cevher Binici (Sorumlu Yazar)
Kurum: İZMİR DR. BEHÇET UZ ÇOCUK HASTALIKLARI VE CERRAHİSİ SAĞLIK UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ülke: Turkey


Yazar: Ayşe Kutlu
Kurum: İZMİR DR. BEHÇET UZ ÇOCUK HASTALIKLARI VE CERRAHİSİ SAĞLIK UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { gopctd458361, journal = {Journal of Contemporary Medicine}, issn = {}, eissn = {2146-6009}, address = {Selçuk Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {8}, pages = {245 - 250}, doi = {10.16899/gopctd.458361}, title = {Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na Eşlik Eden Yavaş Bilişsel Tempo'nun Klinik Özellikleri}, key = {cite}, author = {Cevher Binici, Nagihan and Kutlu, Ayşe} }
APA Cevher Binici, N , Kutlu, A . (2018). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na Eşlik Eden Yavaş Bilişsel Tempo'nun Klinik Özellikleri. Journal of Contemporary Medicine, 8 (3), 245-250. DOI: 10.16899/gopctd.458361
MLA Cevher Binici, N , Kutlu, A . "Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na Eşlik Eden Yavaş Bilişsel Tempo'nun Klinik Özellikleri". Journal of Contemporary Medicine 8 (2018): 245-250 <http://dergipark.gov.tr/gopctd/issue/37024/458361>
Chicago Cevher Binici, N , Kutlu, A . "Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na Eşlik Eden Yavaş Bilişsel Tempo'nun Klinik Özellikleri". Journal of Contemporary Medicine 8 (2018): 245-250
RIS TY - JOUR T1 - Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na Eşlik Eden Yavaş Bilişsel Tempo'nun Klinik Özellikleri AU - Nagihan Cevher Binici , Ayşe Kutlu Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.16899/gopctd.458361 DO - 10.16899/gopctd.458361 T2 - Journal of Contemporary Medicine JF - Journal JO - JOR SP - 245 EP - 250 VL - 8 IS - 3 SN - -2146-6009 M3 - doi: 10.16899/gopctd.458361 UR - http://dx.doi.org/10.16899/gopctd.458361 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Journal of Contemporary Medicine Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na Eşlik Eden Yavaş Bilişsel Tempo'nun Klinik Özellikleri %A Nagihan Cevher Binici , Ayşe Kutlu %T Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na Eşlik Eden Yavaş Bilişsel Tempo'nun Klinik Özellikleri %D 2018 %J Journal of Contemporary Medicine %P -2146-6009 %V 8 %N 3 %R doi: 10.16899/gopctd.458361 %U 10.16899/gopctd.458361
ISNAD Cevher Binici, Nagihan , Kutlu, Ayşe . "Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na Eşlik Eden Yavaş Bilişsel Tempo'nun Klinik Özellikleri". Journal of Contemporary Medicine 8 / 3 (Eylül 2018): 245-250. http://dx.doi.org/10.16899/gopctd.458361