Yaşamöyküsü, sanat ve yazın tarihi boyunca hem anlatı türü olma özelliği hem de sinema, tiyatro gibi farklı sanat dallarına uygulanabilirliği açısından etkili anlatı türlerinden biri olmuştur. Ancak tarih, sanat hatta bilim gibi birçok kavramın gerçekliğinin sorgulandığı postmodern çağda, yaşamöyküsünün gerçek ve kurgu arasında gidip gelen belirsiz bir alana doğru evirildiği görülür. Yapıtlarında genellikle polisiye, macera ve kara roman gibi türleri tek bir potada eriterek melez bir tür ortaya koyan çağdaş Fransız edebiyatı yazarlarından Jean Echenoz, ünlü besteci Maurice Ravel'in yaşamından yola çıkarak yazdığı Ravel adlı romanla birlikte kurmaca yaşam öykülerine yönelir ve iki yıl arayla üç kurmaca yaşam öyküsü yayımlar. Echenoz, müzisyen Ravel’in yaşamına dair birçok unsura yer verdiği Ravel adlı romanda, sanatçının kişiliği ile özdeşleşmiş pek çok özelliği aktarır: Ravel’in çok sigara içmesi, uykusuzlukları, aşırı detaycılığı, kıyafetlerine gösterdiği özen, deniz aşırı ülkelere yaptığı seyahatler, ilişkileri, geçirdiği trafik kazası ve rahatsızlıkları.Yazar, ünlü besteci Ravel'in yaşamına dair bazı gerçek unsurları kullanmasına rağmen, bu yapıtın pek çok kurgusal özellik barındırdığını belirtmek gerekir. Bu çalışmada, Jean Echenoz'un Ravel adlı yapıtında ünlü besteci Maurice Ravel'i nasıl yansıttığı, yazarın, gerçek ile kurgu arasındaki ince çizgiyi korumaya çalışarak nasıl bir kurmaca yapıt ortaya koyduğu incelenmiştir. Geleneksel yaşamöyküsü ve kurmaca yaşamöyküsü arasındaki farklara dikkat çekilen ve karşılaştırmalı bir yaklaşımla ele alınan çalışma, yazarın romanının yapısını nasıl kahramanın kişilik özellikleriyle bütünleştirdiğini göstermesi açısından ilginçtir.
Biography has been one of the effective narrative
instruments in terms of its applicability to different kinds of arts such as
cinema, theater and both being a narrative type throughout the history of art
and literature. However, in the postmodern era where the reality of many concepts such
as history, art and even science is questioned, it can be seen that the
biography has evolved into an indefinite field that moves between reality and
fiction. In his works, Jean Echenoz, a master of contemporary French
literature, often reveals a hybrid genre by dissolving genres such as crime,
adventure and black novels in a single pot, leads from the life of the famous
composer Maurice Ravel to a fictional life story with the novel Ravel. In
Echenoz's novel, there are many elements about the life of musician Ravel.
Many features associated with Ravel's personality are reflected in the novel.
For example, Ravel's sleeplessness, excessive detail, attention to his clothes,
travels to overseas countries, his relationship with Stravinsky, unfortunate
traffic accidents and disturbances can be counted. Although the author uses
many elements of Ravel's life, it should be noted that this work has many
fictional features. In this work, we will try to show how the author reflects
the famous composer Maurice Ravel and shows a fiction work by preserving the
fine line between reality and fiction. It will also show how the author
integrates the novel's structure with the personality traits of the novel hero.
Birincil Dil | tr |
---|---|
Konular | Sosyal |
Yayımlanma Tarihi | Bahar |
Dergi Bölümü | Tüm Sayı |
Yazarlar |
|
Bibtex | @araştırma makalesi { humanitas392341,
journal = {HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi},
issn = {2147-088X},
eissn = {2645-8837},
address = {Namık Kemal Üniversitesi},
year = {2018},
volume = {6},
pages = {325 - 338},
doi = {10.20304/humanitas.392341},
title = {Fransız Besteci Maurıce Ravel’in Kurmaca ve Gerçeklik Arasında Gidip Gelen Yaşam Öyküsü: Jean Echenoz’un Ravel’i},
key = {cite},
author = {KARTAL GÜNGÖR, Tülin}
} |
APA | KARTAL GÜNGÖR, T . (2018). Fransız Besteci Maurıce Ravel’in Kurmaca ve Gerçeklik Arasında Gidip Gelen Yaşam Öyküsü: Jean Echenoz’un Ravel’i. HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 325-338. DOI: 10.20304/humanitas.392341 |
MLA | KARTAL GÜNGÖR, T . "Fransız Besteci Maurıce Ravel’in Kurmaca ve Gerçeklik Arasında Gidip Gelen Yaşam Öyküsü: Jean Echenoz’un Ravel’i". HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 6 (2018): 325-338 <http://dergipark.gov.tr/humanitas/issue/36653/392341> |
Chicago | KARTAL GÜNGÖR, T . "Fransız Besteci Maurıce Ravel’in Kurmaca ve Gerçeklik Arasında Gidip Gelen Yaşam Öyküsü: Jean Echenoz’un Ravel’i". HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 6 (2018): 325-338 |
RIS | TY - JOUR T1 - Fransız Besteci Maurıce Ravel’in Kurmaca ve Gerçeklik Arasında Gidip Gelen Yaşam Öyküsü: Jean Echenoz’un Ravel’i AU - Tülin KARTAL GÜNGÖR Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.20304/humanitas.392341 DO - 10.20304/humanitas.392341 T2 - HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 325 EP - 338 VL - 6 IS - 11 SN - 2147-088X-2645-8837 M3 - doi: 10.20304/humanitas.392341 UR - http://dx.doi.org/10.20304/humanitas.392341 Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi Fransız Besteci Maurıce Ravel’in Kurmaca ve Gerçeklik Arasında Gidip Gelen Yaşam Öyküsü: Jean Echenoz’un Ravel’i %A Tülin KARTAL GÜNGÖR %T Fransız Besteci Maurıce Ravel’in Kurmaca ve Gerçeklik Arasında Gidip Gelen Yaşam Öyküsü: Jean Echenoz’un Ravel’i %D 2018 %J HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi %P 2147-088X-2645-8837 %V 6 %N 11 %R doi: 10.20304/humanitas.392341 %U 10.20304/humanitas.392341 |
ISNAD | KARTAL GÜNGÖR, Tülin . "Fransız Besteci Maurıce Ravel’in Kurmaca ve Gerçeklik Arasında Gidip Gelen Yaşam Öyküsü: Jean Echenoz’un Ravel’i". HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 6 / 11 (Nisan 2018): 325-338. http://dx.doi.org/10.20304/humanitas.392341 |