Yıl 2017, Cilt 18, Sayı 2, Sayfalar 247 - 263 2017-12-15

Denetim Sektöründe Yaşanan Etik Çatışmalar: Odak Grup Çalışması
Ethical Conflicts experienced in Auditing Sector: A Focus Group Study

Deniz Zaptçıoğlu Çelikdemir [1] , Yasemin Arbak [2]

152 196

Çalışanlar ve yöneticilerin veya örgütsel değerlerin arasındaki uyumsuzluklar, çalışanların yüksek olasılıkla etik çatışmalar yaşamasına neden olabilmektedir. Etik davranış, etik çatışmaları engellemek açısından önemlidir. Örgütteki etik davranışın belirleyicileri olarak bireysel ve örgütsel faktörler veya bireylerin kültürel eğilimleri etkin olmaktadır. Bu çalışmanın amacı iş hayatında bireyler tarafından yaşanan etik çatışmaları  ve bu etik çatışmaların çözüm yöntemlerinin belirlenmesidir. Çalışmada kalitatif bir araştırma yöntemi olan odak grup çalışması kullanılmıştır. Odak grup çalışmasının katılımcılarını da denetim sektöründe çalışan bireyler oluşturmaktadır. Odak grup çalışması ile denetim sektöründe yaşanan etik çatışmalar ve etik çatışmaları çözüm yöntemleri analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları olarak, denetçilerin, iş yapısına bağlı olarak sıklıkla etik çatışmalar yaşadığı belirlenmiştir. Denetçilerin durumlara bağlı olarak farklı çatışma çözüm yöntemleri kullandıkları da ortaya konmuştur. Çalışma, denetçi ve denetim sektöründe bulunan iş adamlarına etik çatışma konusunda bir bilgi sağlamaktadır.  Denetim sektöründe bulunan bireylerin etik çatışmalar ile karşılaştıkların ne gibi çatışma çözüm yöntemi kullanabileceklerine dair de bir kaynak oluşturmaktadır.

In business life, employees can easily encounter with ethical conflicts due to the incongruency between values of employees and their managers or organizational values. Ethical behavior is crucial in overcoming ethical conflicts. Individual and organizational factors, cultural orientations of individuals can be predictor of ethical behavior in an organization. The aim of this research is to find out the ethical conflicts experienced by individuals and how these ethical conflicts are resolved. The participants of the study consist of employees who are working in auditing. Their ethical conflict management styles are analyzed. Qualitative methods are deployed for the study. Focus group study is conducted to find out the ethical conflicts which are experienced by auditors. Also, their ways of resolving the ethical conflicts are analyzed. The results indicated that auditors frequently experience ethical conflicts due to the content of their jobs and individuals prefer different resolution strategies in accordance with the conditions. The study guides managers and businessmen about ethical conflicts and conflict management styles especially in the field of accounting and auditing. Also, the study is the preliminary stage of another comphrensive study.

  • Bartels, R. (1967). A Model for Ethics in Marketing. Journal of Marketing. 31(1): 20-26.
  • Bazerman, M. H. and Banaji, M. R. (2004). The social psychology of ordinary ethical Failures. Social Justice Research. 17(2): 111–115.
  • Bryant, S.M. and Wier, B., and Stone, D.N. (2006). Accounting Stakeholders' Perceptions of Accountants' Job Performance and Motivation.
  • http: //dx.doi.org/10.2139/ssrn.912994.
  • Byrne, D. (2008). The oversubsidized periphery - who benefits? Radical Statistics. 97(2): 1-11.
  • Cressey, D.R., & Moore, C.A. (1983). Managerial values and corporate codes of ethics. California Management Review. 25(4): 53-77.
  • Elsayed-Ekhouly, S.M., & Buda, R. (1996). Organizational conflict: A comparative analysis of conflict styles across cultures. International Journal of Conflict Management. 7(1): 71-81.
  • Ferrell, O.C., Gresham L.G. (1985). A contingency framework for understanding ethical decision making in marketing. Journal of Marketing. 49(3): 87-96.
  • Ford, R., and Richardson, W. (1994). Ethical Decision Making: A Review of the Empirical Literature. Journal of Business Ethics. 13(3): 205-221.
  • Gino, F., & Margolis, J. (2011). Bringing ethics into focus: How regulatory focus and risk preferences influence (un)ethical behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 115(2): 145-156.
  • Hegarty, W., Sims, H. (1978). Some Determinants of Unethical Decision Behavior: An Experiment. Journal of Applied Psychology. 63(4): 451-457.
  • Jones, T.M. (1991). Ethical Decision Making By Individuals in Organizations: An Issue Contingent Model. Academy of Management Review. 16(2): 366-395.
  • Kim, M.-S., & Leung, T. (2000). A multicultural view of conflict management styles: Review and critical synthesis. Communication yearbook 23 (pp. 227–269). Editors M.E. Roloff & G.D. Paulson. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Langford, J., McDonagh, D. (2003). Focus Groups: Supporting Effective Product Development. US: Taylor and Francis.
  • Leung, K. (1988). Some determinants of conflict avoidance. Journal of Cross­Cultural Psychology. 19(1): 125-136.
  • Leung, K. (1997). Negotiation and reward allocations across cultures. New perspectives on international industrial organizational psychology (pp. 640-675). Editors P. E. Christopher & M. Erez. San Francisco, CA: New Lexington.
  • McCabe, D.L., Treviño, L.K. & Butterfield, K.D. (1996). The Influence of Collegiate and Corporate Codes of Conduct on Ethics-Related Behavior in the Workplace. Business Ethics Quarterly. 6(4): 461-476.
  • Mosser, M.R. (1988). Ethical Conflict at Work: A Critique of the Literature and Recommendations for Future Research. Journal of Business Ethics. 7(5): 381-387.
  • Rahim, M.A. (1983). Rahim Organizational Conflict Inventory – II. Palo Alto,CA: Consulting Psychologists Press.
  • Rahim, M.A. (1983). A measure of styles of handling interpersonal conflict. Academy of Management.a26(2): 368­376.
  • Hegarty, W., Sims, H. (1978). Some Determinants of Unethical Decision Behavior: An Experiment. Journal of Applied Psychology. 63(4): 451-457.
  • Jones, T.M. (1991). Ethical Decision Making By Individuals in Organizations: An Issue Contingent Model. Academy of Management Review. 16(2): 366-395.
  • Kim, M.-S., & Leung, T. (2000). A multicultural view of conflict management styles: Review and critical synthesis. Communication yearbook 23 (pp. 227–269). Editors M.E. Roloff & G.D. Paulson. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Langford, J., McDonagh, D. (2003). Focus Groups: Supporting Effective Product Development. US: Taylor and Francis.
  • Leung, K. (1988). Some determinants of conflict avoidance. Journal of Cross­Cultural Psychology. 19(1): 125-136.
  • Leung, K. (1997). Negotiation and reward allocations across cultures. New perspectives on international industrial organizational psychology (pp. 640-675). Editors P. E. Christopher & M. Erez. San Francisco, CA: New Lexington.
  • McCabe, D.L., Treviño, L.K. & Butterfield, K.D. (1996). The Influence of Collegiate and Corporate Codes of Conduct on Ethics-Related Behavior in the Workplace. Business Ethics Quarterly. 6(4): 461-476.
  • Mosser, M.R. (1988). Ethical Conflict at Work: A Critique of the Literature and Recommendations for Future Research. Journal of Business Ethics. 7(5): 381-387.
  • Rahim, M.A. (1983). Rahim Organizational Conflict Inventory – II. Palo Alto,CA: Consulting Psychologists Press.
  • Rahim, M.A. (1983). A measure of styles of handling interpersonal conflict. Academy of Management.a26(2): 368­376.
  • Thomas, K.W., (1992). Conflict and Conflict Management: Reflections and Update. Journal of Organizational Behavior. 13(3) Special Issue: 265-274.
  • Ting­Toomey, S. (1988). Intercultural conflict styles: A face­negotiation theory. Theoriesainainterculturalacommunicationa(pp.213--235).aEditorsaY.Y. Kim & W.B. Gudykunst. Newbury Park: Sage.
  • Trevino, L.K. (1986). Ethical Decision-Making in Organizations: A Person-Situation Interactionist Model. Academy of Management Review. 11(3): 601-617.
  • Trevino, L.K., Butterfield, K.D., and McCabe, D.L. (1998). The Ethical Context in Organizations: Influences on Employee Attitudes and Behavior. Business Ethics Quarterly. 8(3): 447-476.
  • Toffler, B.L. (1968). Tough Choices: Managers Talk Ethics. New York, US: Wiley.
  • Van de Vliert, E., Kabanoff B. (1990). Toward theory-based measures of conflict management. Academy of Management Journal. 33(1): 199-209.
  • Vitell, S.J. & Ho, F.N. (1997). Ethical Decision Making in Marketing: A synthesis and evaluation of scales measuring the various components of decision making in ethical situations. Journal of Business Ethics. 16(7): 699-717.
  • Wimbush, J. C. and Shepard, J.M. (1994). Toward an understanding of the ethical climate: Its relationship to ethical behavior and supervisory influence. Journal of Business Ethics. 13(8): 637-647.
  • Zaptcioglu Celikdemir, D. (2014). The Impact of Culture on Ethical Conflict Management, doctoral dissertation, Dokuz Eylul University, Izmir, Turkey.
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Deniz Zaptçıoğlu Çelikdemir
Kurum: YAŞAR ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Yasemin Arbak
Kurum: DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { ifede297090, journal = {Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi}, issn = {1303-0027}, address = {Dokuz Eylül Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {18}, pages = {247 - 263}, doi = {10.24889/ifede.297090}, title = {Denetim Sektöründe Yaşanan Etik Çatışmalar: Odak Grup Çalışması}, key = {cite}, author = {Arbak, Yasemin and Zaptçıoğlu Çelikdemir, Deniz} }
APA Zaptçıoğlu Çelikdemir, D , Arbak, Y . (2017). Denetim Sektöründe Yaşanan Etik Çatışmalar: Odak Grup Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 18 (2), 247-263. DOI: 10.24889/ifede.297090
MLA Zaptçıoğlu Çelikdemir, D , Arbak, Y . "Denetim Sektöründe Yaşanan Etik Çatışmalar: Odak Grup Çalışması". Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 18 (2017): 247-263 <http://dergipark.gov.tr/ifede/issue/32768/297090>
Chicago Zaptçıoğlu Çelikdemir, D , Arbak, Y . "Denetim Sektöründe Yaşanan Etik Çatışmalar: Odak Grup Çalışması". Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 18 (2017): 247-263
RIS TY - JOUR T1 - Denetim Sektöründe Yaşanan Etik Çatışmalar: Odak Grup Çalışması AU - Deniz Zaptçıoğlu Çelikdemir , Yasemin Arbak Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.24889/ifede.297090 DO - 10.24889/ifede.297090 T2 - Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 247 EP - 263 VL - 18 IS - 2 SN - 1303-0027- M3 - doi: 10.24889/ifede.297090 UR - http://dx.doi.org/10.24889/ifede.297090 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi Denetim Sektöründe Yaşanan Etik Çatışmalar: Odak Grup Çalışması %A Deniz Zaptçıoğlu Çelikdemir , Yasemin Arbak %T Denetim Sektöründe Yaşanan Etik Çatışmalar: Odak Grup Çalışması %D 2017 %J Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi %P 1303-0027- %V 18 %N 2 %R doi: 10.24889/ifede.297090 %U 10.24889/ifede.297090
ISNAD Zaptçıoğlu Çelikdemir, Deniz , Arbak, Yasemin . "Denetim Sektöründe Yaşanan Etik Çatışmalar: Odak Grup Çalışması". Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 18 / 2 (Aralık 2017): 247-263. http://dx.doi.org/10.24889/ifede.297090