Yıl 2018, Cilt 5, Sayı 2, Sayfalar 29 - 52 2018-12-03

Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme
Video Sharing Strategies of Higher Education Institutions: A research on Universities YouTube Channels in Turkey

Ergin Şafak Dikmen [1]

37 66

Yeni iletişim teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla birlikte, eğitim ve bilim alanında önemli bir değişim başlamıştır. Günümüzde YouTube, Facebook ve Twitter gibi sosyal medya uygulamaları, bilimsel yayınlar ve araştırmaların geniş kitlelere ulaşmasına ve sayısal ortamda tartışılmasına olanak tanımaktadır. Makale, üniversitelerin video paylaşım uygulamalarını anlamak amacıyla aşağıdaki sorulara odaklanmaktadır: Üniversiteler YouTube platformunu hangi amaçla kullanmaktadır? Uyguladıkları içerik yayın stratejileri nelerdir? YouTube’u eğitim alanında etkin biçimde kullanabilmekte midir? Bu sorular ekseninde Türkiye’deki 182 üniversitenin kullandığı kurumsal video paylaşım platformlarına odaklanılmıştır. Araştırmada, üniversitelerin YouTube kanalları, web hasatçılığı ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar, üniversitelerin YouTube kanallarının nitelik ve nicelik açısından aralarında büyük farklılıklar olduğunu göstermiştir. Daha da önemlisi bu kanalların bilimsel içerik ve derslerin paylaşılmasında kullanılması yerine, ağırlıklı olarak üniversitelerin tanıtımı ve yönetim kadrolarının icraatlarının duyurulması için kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Bu çalışma, üniversitelerin eğitim odaklı içerik yayın stratejilerini geliştirebilmeleri ve günümüz video ekosistemine etkin biçimde katılabilmeleri için bir yol haritası önermektedir.

NOT: Bu çalışma etkileşimli bir makale olarak tasarlanmıştır. Çalışmada yer alan verilerin sayısal görselleştirmeleri hazırlanarak www.netlab.media/universite-youtube/ adresinden erişime açılmıştır.  Makalenin söz konusu bu mikro site ile birlikte okunması önerilir.





With the expansion of new communication technologies, a significant change has started in the field of education and science. Social media platforms, such as YouTube, Facebook, and Twitter enable researchers to distribute and discuss their scientific and educational contents in a digital environment. This study seeks to understand universities’ video sharing practices on YouTube and asks: For which purposes do universities use YouTube? What kind of streaming strategies do universities implement on this platform? Do they use YouTube efficiently for educational purposes? This study attempts to answer these questions by focusing on official YouTube channels of 182 universities in Turkey. The study uses web-harvesting technique and content analyze methodology to examine universities’ YouTube channels. Results reveal that there are important differences among universities YouTube channels in terms of quality and quantity. In this context, it can be argued that instead of distributing scientific and educational content, universities YouTube channel are used for promotional purposes and webcasting administrative practices. This study suggests a roadmap for the universities to improve their education-based video sharing strategy to facilitate their participation in the scientific video ecosystem.

  • “Facts about w3c – history,”, https://www.w3.org/Consortium/facts#history, Erişim Tarihi 14 Mart 2018.
  • Nupur Choudhury, “World Wide Web and Its Journey from Web 1.0 to Web 4.0,” International Journal of Computer Science and Information Technologies 5(6) (2015): 8096-8100.
  • Joanne Morreale, “From Homemade to Store Bought: Annoying Orange and the Professionalization of YouTube,” Journal of Consumer Culture 14(1) (2014): 114.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-2360-7046
Yazar: Ergin Şafak Dikmen
Kurum: ANKARA UNIVERSITY
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { ilef491648, journal = {Ankara Üniversitesi İlef Dergisi}, issn = {2148-7219}, eissn = {2458-9209}, address = {Ankara Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {5}, pages = {29 - 52}, doi = {}, title = {Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme}, key = {cite}, author = {Dikmen, Ergin Şafak} }
APA Dikmen, E . (2018). Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 5 (2), 29-52. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ilef/issue/40769/491648
MLA Dikmen, E . "Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme". Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 5 (2018): 29-52 <http://dergipark.gov.tr/ilef/issue/40769/491648>
Chicago Dikmen, E . "Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme". Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 5 (2018): 29-52
RIS TY - JOUR T1 - Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme AU - Ergin Şafak Dikmen Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Ankara Üniversitesi İlef Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 29 EP - 52 VL - 5 IS - 2 SN - 2148-7219-2458-9209 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Ankara Üniversitesi İlef Dergisi Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme %A Ergin Şafak Dikmen %T Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme %D 2018 %J Ankara Üniversitesi İlef Dergisi %P 2148-7219-2458-9209 %V 5 %N 2 %R %U
ISNAD Dikmen, Ergin Şafak . "Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin YouTube Kanalları Üzerine Bir İnceleme". Ankara Üniversitesi İlef Dergisi 5 / 2 (Aralık 2018): 29-52.