Cilt 18, Sayı 2, Sayfalar 104 - 116 2017-06-23

Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Kısa Süreli Hafızalarının İncelenmesi
Developing a Test for Determining Verbal Short-Term Memories of Gifted Students

Mustafa KÖKSAL [1] , Gamze AKKAYA [2]

136 113

Bu çalışmanın temel amacı üstün yetenekli öğrencilerin sözel kısa süreli hafızalarını belirlemeye yönelik bir testin geliştirilmesidir. Çalışmaya 115 üstün yetenekli öğrenci, 36 üstün yetenekli olduğu tanılanmamış öğrenci ve 37 lisansüstü eğitim yapan erişkin katılmıştır. Çalışmada 9 uyarandan oluşan bir test kullanılmıştır. 9 uyaran sözel olarak sunulduktan sonra öğrencilerin sıralı ve sırasız tekrarları kayıt altına alınmıştır. Her bir tekrar için geçen süre de kronometre yardımıyla kaydedilmiştir. Analizlerde gruplar arası karşılaştırmalar ile geçerlik kanıtı, test-tekrar-test uygulaması ile güvenirlik kanıtı elde edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre üstün yetenekli öğrenciler hem sıralı hem de sırasız hatırlanan kelime sayısı açısından akranlarından daha fazla kelimeyi hatırlamaktadır. Fakat doktora ya da yüksek lisans yapan erişkinlerden daha az sayıda kelimeyi sırasız olarak hatırlamaktadır. Aynı zamanda sıralı olarak hatırlanan kelime sayısı açısından üstün yetenekli öğrenciler doktora ya da yüksek lisans yapan erişkinlerden daha fazla sayıda kelimeyi hatırlamaktadır. Test-tekrar-test sonuçları iki uygulama açısından hem sıralı hem de sırasız hatırlama görevlerinden elde edilen değerler arasında .63 düzeyinde bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Çalışma sonuçları testten elde edilen verilerin geçerli ve güvenilir sonuçlar ürettiğini göstermiştir.

The main purpose of this study is to develop a test for determining verbal short-term memories of gifted students. In the study, there were 115 gifted students, 36 non gifted students and  37 adults that were studying a doctorate or master’s degree were participated in. In the study, a test that consist of 9 stimuli were used. Nonparametric statistical analyses were used in the study. Kruskal-Wallis analysis for group comparisons and Mann-Whitney U analysis for follow-up analysis were utilized. Spearmen’s rho correlation analysis was used for analyzing the data of the test-retest application. According to findings of the study, the gifted students recalled more words than their peers did in terms of words recalled both orderly and randomly. Yet, they randomly recalled fewer words than the adults who were studying a doctorate or master’s degree. On the other hand, the gifted students recalled more words in an ordered way than the adults who were studying a doctorate and master’s degree. Results of the test-retest indicated that there was a relationship at a level of .63 between the values obtained from both ordered and random recall tasks in terms of the two applications.

  • Ackerman, P. L.,Beier, M. E., &Boyle, M. O. (2005). Working memory and intelligence: The same or different constructs? Psychological Bulletin, 131 (1), 30-60.
  • Alloway, T.P.&Alloway, R.G., (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106 (1), 20–29.
  • Alloway, T.P. &Elsworth, M. (2012). An investigation of cognitive skills and behavior in high ability students, Learning and Individual Differences, 22, 891–895.
  • Arffa, S. (2007). The relationship of intelligence to executive function and non-executive function measures in a sample of average, above average, and gifted youth. Archives of Clinical Neuropsychology, 22(8), 969-978.
  • Beckmann, B.,Holling, H., &Kuhn, J. T. (2007). Reliability of verbal–numerical working memory tasks. Personality and individual differences, 43(4), 703-714.
  • Borkowska, A.R. & Zawadzka, E. (2008). Verbal Working Memory in ADHD Children, Psychology of Language and Communication, 12(1), 71-84.
  • Conway, A.R.A.,Cowan, N., Bunting, M.F., Therriault, D.J. &Minkoff, S.R.B. (2002). A latent variable analysis of working memory capacity, short-term memory capacity, processing speed, and general fluid intelligence. Intelligence, 30, 163-183.
  • Coyle, T. R. (2001). IQ is related to the worst performance rule in a memory task involving children. Intelligence, 29(2), 117-129.
  • Dağlıoğlu, E.H. (2002). Anaokuluna Devam Eden Beş-Altı Yaş Grubu Çocuklar Arasından Matematik Alanında Üstün Yetenekli Olanların Belirlenmesi, Ankara, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • Dark, V.J. &Benbow, C.P. (1991) Differential enhancement of working memory with mathematical versus verbal precocity, Journal of Educational Psychology, 83(1), 48-60.
  • Friedman, N. P.,& Miyake, A. (2004). The reading span test and its predictive power for reading comprehensionability. Journal of Memory and Language, 51, 136–158.
  • Fry, A. F. & Hale, S. (2000). Relationships among processing speed, working memory, and fluid intelligence in children, Biological Psychology, 54, 1-34.
  • Fryand, F. &Hale,S. (1996). Processing speed, working memory, and fluid intelligence: evidence for a developmental cascade, The American Psychologist Society, 7, 237–241.
  • Gaultney, J. F.,Bjorklund, D. F., &Goldstein, D. (1996). To be young, gifted, and strategic: Advantages for memory performance. Journal of Experimental Child Psychology, 61(1), 43-66.
  • Goldman-Rakic, P.S. (1994). Working memory dysfunction in schizophrenia. Journal of Neuropsychiatry, 6, 348–357.
  • Hitch, G.J.,Towse, J.N., Hutton, U., (2001). What limit schildren’s working memory span? Theoretical accounts and applications for scholastic development. Journal of Experimental Psychology: General. 130 (2), 184–198.
  • Jiannong, S. (1990) Memory and organization of memory of gıifted and normal children, Acta Psychologica Sinica, 22 (2), 127-134.
  • Just, M. A. &Carpenter, P. A.(1992). A capacity theory of comprehension: individual differences in working memory, Psychological Review, 99 (1), 122–149.
  • Kail, R. (1991). Processing time decline sex ponentially during childhood and adolescence, Developmental Psychology, 27 (2), 259–266.
  • Keklik, S. (2010). Türkçede 0-6 Yaş Çocuklarına Öğretilmesi Gereken, En Sık Kullanılan 1200 Kelime, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 11-34.
  • McAuley, T. & White, D.A. (2011). A latent variables examination of processing speed, response inhibition, and working memory during typical development, Journal of Experimental Child Psychology, 108, 453-468.
  • MacDonald, M. C.,Almor, A., Henderson, V. W., Kempler, D., & Andersen, E. S. (2001). Assessing working memory and language comprehension in Alzheimer’s disease. Brain & Language, 78, 17–42.
  • Miller, G.A. (1956). The magical number seven, plusorminus two: some limits on our capacity for processing information. Psychological Review, 63, 81-97.
  • Muir-Broaddus, J. E. (1990). Effects of giftedness and achievement on the training and transfer of a strategy for solving analogies. Unpublished doctoral dissertation, Florida Atlantic University, Boca Raton, Florida.
  • Šimelionienė, A. (2012). Factors affecting the achievements of intellectually gifted children, Unpublished Doctoral Dissertation, Vilnius University, Vilnius, Lithuania.
  • Sternberg, R. J.,&Grigorenko E. L. (Eds.). (2002). The general factor of intelligence: How general is it? Mahwah, USA: Lawrence ErlbaumAssociates.
  • Super, C. M. (1981). Behavioural development in infancy, Handbook of Cross Cultural Human Development, R. H. Munroe, R. L. Munroe, and B. B. Whiting, Eds., Garland, New York, NY, USA
  • Yang, Z.,Jutagir, D. R., Koyama, M. S., Craddock, R. C., Yan, C. G., Shehzad, Z.,Castellanos, F.X. Martino, A.D. & Milham, M. P. (2015). Intrinsic brain indices of verbal working memory capacity in children and adolescents. Develop Mental Cognitive Neuroscience, 15, 67-82.
  • Vock, M.,& Holling, H. (2008). The measurement of visuo\spatialand verbal\numerical working memory: Development of IRT\based scales. Intelligence, 36(2),161-182.
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Mustafa KÖKSAL
E-posta: bioeducator@gmail.com
Kurum: HACETTEPE UNIV
Ülke: Turkey


Yazar: Gamze AKKAYA
E-posta: gamzeb.gb@gmail.com
Kurum: MILLI EGITIM BAKANLIGI
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { inuefd292368, journal = {İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {}, address = {İnönü Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {18}, pages = {104 - 116}, doi = {10.17679/inuefd.292368}, title = {Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Kısa Süreli Hafızalarının İncelenmesi}, language = {tr}, key = {cite}, author = {KÖKSAL, Mustafa and AKKAYA, Gamze} } @araştırma makalesi { inuefd292368, journal = {İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {}, address = {İnönü Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {18}, pages = {104 - 116}, doi = {10.17679/inuefd.292368}, title = {Developing a Test for Determining Verbal Short-Term Memories of Gifted Students}, language = {en}, key = {cite}, author = {KÖKSAL, Mustafa and AKKAYA, Gamze} }
APA KÖKSAL, M , AKKAYA, G . (2017). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Kısa Süreli Hafızalarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 104-116. DOI: 10.17679/inuefd.292368
MLA KÖKSAL, M , AKKAYA, G . "Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Kısa Süreli Hafızalarının İncelenmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 (2017): 104-116 <http://dergipark.gov.tr/inuefd/issue/28844/292368>
Chicago KÖKSAL, M , AKKAYA, G . "Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Kısa Süreli Hafızalarının İncelenmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 (2017): 104-116
RIS TY - JOUR T1 - Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Kısa Süreli Hafızalarının İncelenmesi AU - Mustafa KÖKSAL , Gamze AKKAYA Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.17679/inuefd.292368 DO - 10.17679/inuefd.292368 T2 - İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 104 EP - 116 VL - 18 IS - 2 SN - -2149-9683 M3 - doi: 10.17679/inuefd.292368 UR - http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.292368 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Kısa Süreli Hafızalarının İncelenmesi %A Mustafa KÖKSAL , Gamze AKKAYA %T Üstün Yetenekli Öğrencilerin Sözel Kısa Süreli Hafızalarının İncelenmesi %D 2017 %J İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P -2149-9683 %V 18 %N 2 %R doi: 10.17679/inuefd.292368 %U 10.17679/inuefd.292368