Yıl 2018, Cilt 19, Sayı 1, Sayfalar 287 - 296 2018-04-30

Teaching and Learning Beliefs of Preservice Science Teachers from Different Grade Levels
Farklı Sınıf Düzeylerinden Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Öğrenme ve Öğretme Anlayışları

Erdal ŞENOCAK [1] , Cemal TOSUN [2]

62 118

Preservice teachers' beliefs about teaching and learning have gained increased attention. Therefore, many studies in the field of educational research have focused on preservice teachers' beliefs to reveal their images of teaching and learning through different instruments. Preservice teachers’ drawings of teaching and learning situations constitute one of these instruments. Drawing is used commonly because it allows one to represent vivid images of mental models which may not be expressed verbally. In this study, the Draw-a-Science-Teacher-Test (DASTT) was used to reveal participants’ beliefs of teaching and learning of science. The research sample included 134 preservice science teachers from different grade levels. Also, the relationships between gender and among grade levels of the participants were investigated. The results showed that preservice science teachers had educational perspectives including characteristics of both teacher-centered and student-centered instruction. The results also showed that there was no significant difference between educational perspectives with respect to gender and the grade levels of the participants. However, senior students had different instructional understandings from other participants by giving science teachers a role of doing experiments or activities instead of spending the whole class time just by talking and standing in front of students. Similarly, the senior students imagined a science class as arranged with U-shaped rows or with oval tables, which allows their students to study in groups instead of a science class arranged in rows. 

Öğretmen adaylarının öğrenme sürecine yönelik anlayışları hep merak konusu olmuştur. Bu nedenle, bu konu üzerine birçok araştırma yapılmış ve bu araştırmalarda veri toplamak için farklı araçlar kullanılmıştır. Bu araçlardan biri de çizim tekniğidir. Bu teknik, kelimelerle ifade edilmesi zor olan birçok şeyi ifade etme imkânı sağladığından yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada da öğretmen adaylarının öğrenme sürecine yönelik düşüncelerini ortaya çıkarmak amacıyla “Bir Fen Öğretmeni Çiz Testi” (Draw-a-Science-Teacher-Test-DASTT) kullanılmıştır. Çizimlerin yorumlanması için ise Bir Bilim İnsanı Çiz Testi Kontrol Listesi (Draw-a-Science-Teacher-Test Checklist- DASTT-C) kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Fen Bilgisi Öğretmenliği lisans programında öğrenim gören toplam 134 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın hedefi doğrultusunda, öğretmen adaylarının, cinsiyet ve sınıf düzeylerinin fen eğitimi anlayışları üzerine anlamlı bir etkisinin olup olmadığı da incelenmiştir. Bulgular genel olarak fen bilimleri öğretmen adaylarının eğitim anlayışı olarak öğrenci ve öğretmen merkezli anlayışın arasında kaldıklarını göstermiştir. Ayrıca cinsiyet ve sınıf düzeyi olarak katılımcıların fen eğitimi anlayışları üzerinde istatistiksel anlamlı bir etkisinin olmadığı da ortaya konmuştur. Buna karşın son sınıf öğrencilerinin, öğretmeni, dersi sadece konuşarak işleyen rolünden, deney ya da etkinlik yapan rolüne yaklaştırdığı ve sınıf ortamında merkezi konumdan uzaklaştırdığı görülmüştür. Ayrıca son sınıf öğrencileri sınıfın fiziki düzenini arka arkaya dizilmiş sıralardansa U biçimli ya da grup çalışmalarının olduğu masalar şeklinde tasarlamışlardır.
  • Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. In J. Kuhl & J. Beckmann (Eds.), Action control: From cognition to behavior (pp. 11–39). Berlin: Springer Verlag.
  • Akkus, H. (2013). Pre-service secondary science teachers’ images about themselves as science teachers, Journal of Baltic Science Education, 12(20), 249-260.
  • Al-Amoush, S. A., Markic, S., Abu-Hola, I. & Eilks, I. (2011). Jordanian prospective and experienced chemistry teachers’ beliefs about teaching and learning and their potential role for educational reform. Science Education International, 22(3), 185-201.
  • Ambusaidi, A. K & Al-Balushi, S. M (2012). A longitudinal study to identify prospective science teachers’ beliefs about science teaching using the draw-a-science-teacher-test checklist, International Journal of Environmental & Science Education, 7(2), 291-311
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, New Ersey: Prentice Hall.
  • Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of the scientist: The Draw – A- Scientist Test. Science Education, 67(2), 225-265.
  • Elmas, R., Demirdöğen, B. & Geban, Ö. (2011). Preservice chemistry teachers' images about science teaching in their future classrooms. Hacettepe Üniversity Journal of Education, 40, 164-175.
  • Ertmer, P. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25–39.
  • Finson, K.D., Beaver, J. B. & Cramond, B. L. (1995). Development of and field test of checklist for the draw-a-scientist test. School Science and Mathematics, 95(4), 195-205.
  • Glynn, S. (1997). Drawing mental models. The Science Teacher, 64, 30–32.
Birincil Dil en
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Erdal ŞENOCAK
Kurum: GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Cemal TOSUN
Kurum: BARTIN ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { inuefd298684, journal = {İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1300-2899}, eissn = {2149-9683}, address = {İnönü Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {19}, pages = {287 - 296}, doi = {10.17679/inuefd.298684}, title = {Teaching and Learning Beliefs of Preservice Science Teachers from Different Grade Levels}, key = {cite}, author = {ŞENOCAK, Erdal and TOSUN, Cemal} }
APA ŞENOCAK, E , TOSUN, C . (2018). Teaching and Learning Beliefs of Preservice Science Teachers from Different Grade Levels. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1), 287-296. DOI: 10.17679/inuefd.298684
MLA ŞENOCAK, E , TOSUN, C . "Teaching and Learning Beliefs of Preservice Science Teachers from Different Grade Levels". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2018): 287-296 <http://dergipark.gov.tr/inuefd/issue/32017/298684>
Chicago ŞENOCAK, E , TOSUN, C . "Teaching and Learning Beliefs of Preservice Science Teachers from Different Grade Levels". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2018): 287-296
RIS TY - JOUR T1 - Teaching and Learning Beliefs of Preservice Science Teachers from Different Grade Levels AU - Erdal ŞENOCAK , Cemal TOSUN Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17679/inuefd.298684 DO - 10.17679/inuefd.298684 T2 - İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 287 EP - 296 VL - 19 IS - 1 SN - 1300-2899-2149-9683 M3 - doi: 10.17679/inuefd.298684 UR - http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.298684 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Teaching and Learning Beliefs of Preservice Science Teachers from Different Grade Levels %A Erdal ŞENOCAK , Cemal TOSUN %T Teaching and Learning Beliefs of Preservice Science Teachers from Different Grade Levels %D 2018 %J İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1300-2899-2149-9683 %V 19 %N 1 %R doi: 10.17679/inuefd.298684 %U 10.17679/inuefd.298684
ISNAD ŞENOCAK, Erdal , TOSUN, Cemal . "Farklı Sınıf Düzeylerinden Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Öğrenme ve Öğretme Anlayışları". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 / 1 (Nisan 2018): 287-296. http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.298684