Yıl 2018, Cilt 19, Sayı 2, Sayfalar 154 - 173 2018-08-31

Okul Öncesi Eğitime Katılımın Daha Sonraki Yıllardaki Akademik Başarıya Etkisi: TEOG Sınavları
The Impact of Pre-primary Education on Students’ Academic Achievement in Later Schooling Years: TEOG Exams

Burcu Türkkaş Anasız [1] , C. Ergin Ekinci [2] , B. Yağız Anasız [3]

10 10

Karma yöntemle desenlenen bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitime katılımın öğrencilerin daha sonraki yıllardaki akademik başarılarını etkileyip etkilemediğini Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı (TEOG) sonuçlarına ve ebeveynlerin çocuklarını okul öncesi eğitime gönderme ve göndermeme nedenlerini kendi görüşlerine dayalı olarak belirlemektir. Araştırmanın nicel boyutuna ilişkin çalışma grubunu 2015-2016 eğitim yılında Muğla ili Ula ilçesi sınırları içinde yer alan 7 ortaokuldan TEOG sınavına katılan öğrenciler oluştururken, nitel boyutuna ilişkin çalışma grubunu araştırmanın nicel boyutuna ilişkin çalışma grubunda yer alan 12 çocuğun ebeveyni oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verilerini okul kayıtlarından sağlanan TEOG puanları oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verileri ebeveynlerle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Nicel verilerin çözümlenmesinde betimsel ve karşılaştırma istatistikleri kullanılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın temel sonuçları: (1) Okul öncesi eğitime katılım ister kırsal ister kentsel yerleşim yerlerinde olsun öğrencilerin akademik başarısını olumlu yönde önemli ölçüde etkilemektedir. (2) Öğrencilerin akademik başarıları okul öncesi eğitime katılımdan bağımsız olarak kız öğrenciler lehine daha yüksektir. (3) Okul öncesi eğitime katılım kız ve erkek öğrenciler arasındaki başarı farkını azaltmaktadır. (4) Cinsiyet, ebeveynlerin çocuklarını okul öncesi eğitime gönderip göndermemelerinde belirleyici bir etken değildir. (5) Çocukları okul öncesi eğitimden yararlanan ve yararlanmayan ebeveynler okul öncesi eğitimin olası yararlarının önemli ölçüde farkındadırlar.

The purpose of this mixed methods study is to determine whether pre-primary education participation influences the academic achievement of the students in the later years of schooling, based on the results of the Upper-Secondary Education Entrance Exam (TEOG) in Turkey and to convey the reasons for parents to send or not to send their children to pre-primary education by parents’ views. The TEOG exam participants from 7 secondary schools in district of Ula-Muğla in the 2015-2016 school year constitutes the study group of the quantitative part of the study. 12 parents selected among the parents of the students in the quantitative study group constitute the study group for the qualitative part of the study. The quantitative data related to the TEOG scores of the participants were obtained from school records. Qualitative data of the study were obtained from interviews with parents. While descriptive and comparative statistics were employed in the analysis of the quantitative data, content analysis was utilized in the analysis of the qualitative data. The major results of the study are: (1) Pre-primary education participation, whether in rural or urban areas, significantly affects the academic achievement of student in later schooling years. (2) The academic achievement of students is higher for girls than boys regardless of their participation in pre-primary education. (3) The participation in pre-primary education reduces the achievement gap between the gender. (4) Gender is not a significant factor for parents whether or not to send their children to pre-primary education. (5) Parents whose children participated or not participated in pre-primary education are well-aware of the possible benefits of pre-school education.

  • Akçay, C. (2006). Türk Eğitim Sistemi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Altay, S. İra, N. Bozcan, E.Ü. & Yenal, H. (2011). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze millî eğitim şuralarında okul öncesi eğitim ve bugünkü durumu. e-journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(1), 660-672.
  • Alves, M. T. G. & Soares, J. F. (2008). O efeito das escolas no aprendizado dos alunos: Um estudo com dados longitudinais no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, 34(3), 527-544.
  • Andersson, B.E. (1992). Effects of day-care on cognitive and socioemotional competence of thirteen-year-old Swedish schoolchildren. Child Development, 63(1), 20-36.
  • Andersson, U. (2010). Skill development in different components of arithmetic and basic cognitive functions: Findings from a 3-year longitudinal study of children with different types of learning difficulties. Journal of Educational Psychology, 102(1), 115-134.
  • Barnett, W. S. (2008). Preschool education and its lasting effects: Research and policy implications. Boulder and Tempe: Education and the Public Interest Center & Education Policy Research Unit. http://epicpolicy.org/publication/preschooleducation. Erişim tarihi: 28.11.2017.
  • Berlinski, S., Galiani, S. & Manacorda, M. (2008). Giving Children a Better Start: Preschool Attendance and School-Age Profiles. Journal of Public Economics, 92, 1416–1440.
  • Berlinski, S., Galiani, S., & Gertler, P., (2006). The effect of pre-primary education on primary school performance. Journal of Public Economics, 93(1-2), 219-234.
  • Bradley R. H., & Corwyn R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annu Rev Psychol. 53(1), 371–399.
  • Brooks-Gunn J, & Duncan G. J. (1997). The effects of poverty on children. Future Child, 7(2), 55–71.
  • Burt, C. & Moore, R.C. (1912). Themental differences between the sexes. Journal of Experimental Pedagogy, 273–284 (355–388).
  • Calman, L. J. & Tarr-Whelan, L. (2005). Early childhood education for all a wise investment. NY: Legal Momentum.
  • Campbell, F. A. Pungello, E. P. Kainz, K. Burchinal, M. Pan, Y. Wasik, B. H. & Ramey, C. T. (2012). Adult outcomes as a function of an early childhood educational program: an abecedarian project follow-up. Developmental Psychology, 48(4), 1033–1043. http://doi.org/10.1037/a0026644 Erişim tarihi: 30.10.2017
  • Carneiro, P. & Heckman, J. (2003). Human capital policy. National Bureau of Economic Research Working Paper. MA: Cambridge.
  • Clark, M. H. (2009). Impact of preschool education on reading achievement of kindergarten through fifth grade students. Dissertations. 1076. https://aquila.usm.edu/dissertations/1076. Erişim tarihi: 12.12.2017.
  • Cole P. M. (1997). The ETS gender study: how females and males perform in educational settings. Princeton, NJ: Educational Testing Service.
  • Cortázar, A. (2015). Long-term effects of public early childhood education on academic achievement in Chile. Early Childhood Research Quarterly 32, 13–22
  • Creswell, J. W. & Plano-Clark, V. L. (2011). Mixed method research. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Crosnoe, R., Morrison, F., Burchinal, M., Pianta, R., Keating, D., Friedman, S. L., & Clarke-Stewart, K. A. (2010). Instruction, teacher - student relations, and math achievement trajectories in elementary school. Journal of Educational Psychology, 102(2), 407-417.
  • Dedeoğlu, S. (2009). Eşitlik mi ayrımcılık mı? Türkiye’de sosyal devlet, cinsiyet eşitliği politikaları ve kadın istihdamı. Çalışma ve Toplum, 2(21), 41-54.
  • Dirim, A. (2004). Okul öncesi eğitimi. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Duckworth A., & Seligman M. (2006). Self-discipline gives girls the edge: gender in self-discipline, grades, and achievement test scores. Journal of Educational Psychology, 98, 198–208.
  • Dünya Bankası. (2011). Türkiye’de temel eğitimde kalite ve eşitliğin geliştirilmesi. Washington, DC: World Bank.
  • Ellen S. P. F. & Noreen Y. (2004). The relation of preschool child care quality to children’s longitudinal school success through sixth grade. Poster Presentation at the Annual Meeting of the Child Care Research Policy Consortium April 13–16, Washington.
  • Ellis, L., Hershberger, S., Field, E., Wersinger, S., Sergio, P., Geary, D., Palmer, C., Hoyenga, K., Hetsroni, A., & Karadi, K. (2008). Sex differences: summarizing more than a century of scientific research. NY: Francis & Taylor.
  • Engle, P. L., Lia C., Fernald, H., Alderman, H., Behrman, J., O’Gara, C., Yousafzai, A., Mello, M. C. et al. (2011). Strategies for reducing inequalities and improving developmental outcomes for young children in low-income and middle-income countries. Lancet 378(9799), 1339–53.
  • Entwisle, D. R., & Alexander, K. L. (1998). Facilitating the transition to first grade: The nature of transition and research on factors affecting it. The Elementary School Journal, 98(4), 351-364.
  • Eshetu, A. A. (2015). The impact of attending pre-school education on later academic achievement of students: Empirical evidences from Dessie, Ethiopia. Basic Research Journal of Education Research and Review, 4(3), 72-80.
  • Eurydice Network (2009). Early Childhood Education and Care in Europe: Tackling Social and Cultural Inequalities. Brussells: European Commission.
  • Felício, F., & Vasconcellos, L. (2007). O efeito da educação infantil sobre o desempenho escolar medido em exames padronizados. Anais do Encontro Nacional de Economia, 35. Recuperado de. http://www.anpec.org.br/encontro2007/artigos/A07A093.pdf. Erişim tarihi: 18.12.2017.
  • Garces, E., Duncan T., & Currie, J. (2002). Longer-term effects of head start. American Economic Review, 92(4), 999-1012.
  • Gayden-Hence, F. F. (2016). The relationship between early childhood education and student success. Dissertations. http://aquila.usm.edu/dissertations/360 Erişim tarihi: 28/11/2017.
  • Geary, D.C. (1996). Sexual selection and sex differences in mathematical abilities. Behavioral and Brain Sciences, 19, 229–247.
  • Gurian, M. & Annis, B. (2008). Leadership and the sexes: using gender science to create success in business. San Farncisco: Jossey-Bass.
  • Gül, E. ve Çevik, B. (2015). 2013 verileriyle Türkiye’de illerin gelişmişlik düzeyi araştırması. Türkiye İş Bankası. https://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/ar_07_2015.pdf Erişim tarihi: 13.10.2017.
  • Hackman, D. A., & Farah, M. J. (2009). Socioeconomic status and the developing brain. Trends in Cognitive Sciences, 13(2), 65–73. http://doi.org/10.1016/j.tics.2008.11.003 Erişim tarihi: 13.10.2017.
  • Halpern, D.F. (2012). Sex differences in cognitive abilities (4th ed.). NY: Psychology Press.
  • Hannover B. & Kessels U. (2011). Are boys left behind at school? Reviewing and explaining education-related gender disparities. Z. Pädagog. Psychol. 25, 89–103.
  • Hayes, N. (2002). Early childhood education and cognitive development at age 7 years. Irish Journal of Psychology, 21(3-4), 181-193.
  • Hazarika, G. & Viren, V. (2013). The Effect of early childhood developmental program attendance on future school enrollment in rural north India. Economics of Education Review, 34, 146–161.
  • Heckman, J. (2006). Skill formation and the economics of investing in disadvantaged children. Science, 312, 1900-1902.
  • Hyde, J.S., Fennema, E. & Lamon, S.J. (1990). Gender differences in mathematics performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 107(2), 139-155.
  • Johnson, R. B. (1996). The effectiveness of preschool education on academic achievement. Reports Research/Technical. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED400069.pdf Erişim tarihi: 13.11.2017.
  • Kagitcibasi, C. (2005). Autonomy and relatedness in cultural context: ımplications for self and family. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36(4), 403-422.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Sunar, D. Bekman, S., Baydar, N., & Cemalcılar, Z. (2005). Continuing effects of early enrichment in adult life: The Turkish Early Enrichment Project 22 years later. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 764-779.
  • Karoly, L. A. (2016). The economic returns to early childhood education. The Future of Children, 26(2), 37-55.
  • Kaytaz, M. (2005). Türkiye'de okulöncesi eğitiminin fayda-maliyet analizi. İstanbul: AÇEV.
  • Keller, J. & Dauenheimer, D. (2003). Stereotype threat in the classroom: Dejection mediates the disrupting threat effect on women's math performance. Pers Soc Psychol Bull. 29(3), 371-81.
  • Knight, A. & Hughes, D. (1995). Developing social competence in the pre-school years. Australian Journal of Early Childhood, 20 (2), 13–19.
  • Laseman, P. M. (2009). Yüksek kaliteli eğitim ve bakımın gelişime etkisi: Literatür taraması. Avrupa'da Erken Çocukluk Eğitimi ve Bakımı: Sosyal ve Kültürel Eşitsizliklerle İlgilenmek. Eurydice Türkiye Raporu. Eductaion, Audiovisual and culture Executive Agency. doi: 10.2797/56904
  • Malaspina, D., & Rimm-Kaufman, S. E. (2008). Early predictors of school performance declines at school transition points. Research in Middle Level Education, 31(9), 1-16. Martinez, S., Naudeau, S. & Pereira, V. (2012). The promise of preschool in Africa: a randomized impact evaluation of early childhood development in rural Mozambique. India: International Initiative for Impact Evaluation.
  • McClelland, M. M., Acock, A. C., & Morrison, F. J. (2006). The impact of kindergarten learning-related skills on academic trajectories at the end of elementary school. Early Childhood Research Quarterly, 21(4), 471-490.
  • McClelland, M.M., Acock, A.C., & Morrison, F.J. (2006). The impact of kindergarten learning- related skills on academic trajectories at the end of elementary school. Early Childhood Research Quarterly, 21, 471-490.
  • MEB, (2016). Öğrenci sayısı 17 milyon 588 bine yükseldi. MEB Haberler. http://www.meb.gov.tr/ogrenci- sayisi-17-milyon-588-bine-yukseldi/haber/10675/tr Erişim tarihi: 05.04.2017.
  • MEB, (2017). Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (I. Dönem). MEB Resmi İstatistik Programı, Ankara. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_03/31152628_meb_istatistikleri_orgun egitim_2016_2017_1.pdf (Erişim tarihi: 05.04.2017).
  • Myers, R., (1992). The twelve who survive: strengthening programmes of early childhood development in the third world. Routledge, London.
  • Neville, H. J., Stevens, C., Pakulak, E., Bell, T. A., Fanning, J., Klein, S., & Isbell, E. (2013). Family-based training program improves brain function, cognition, and behavior in lower socioeconomic status preschoolers. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 110(29), 12138–12143. http://doi.org/10.1073/pnas.1304437110
  • OECD (2016). Education at a Glance 2016: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.
  • OECD (2012). Education at a Glance 2012: OECD Indicators. OECD Publishing.
  • OECD, (2015). Education at a Glance 2015: OECD Indicators Turkey http://dx.doi.org/10.1787/eag-2015-84-en. Oğuzkan, Ş. & Oral, G.(1992). Okul öncesi eğitim. İstanbul: Oğul Matbaacılık.
  • Oral, I. Yaşar, D. & Tüzün, I. (2016). Her çocuğa eşit fırsat: Türkiye’de erken çocukluk eğitiminin durumu ve öneriler. Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV) ve Eğitim Reformu Girişimi (ERG) Raporu.
  • Parrila, R., Aunola, K., Leskinen, E., Nurmi, J.-E., & Kirby, J. R. (2005). Development of individual differences in reading: Results from longitudinal studies in English and Finnish. Journal of Educational Psychology, 97(3), 299-319.
  • Pomerantz E. M., Altermatt E. R., & Saxon J. L. (2002). Making the grade but feeling distressed: gender differences in academic performance and internal distress. Journal Educational Psychology, 94, 396–404.
  • Pritchett, L. (2013). The rebirth of education: Schooling ain’t learning. Washington, DC: Center for Global Development.
  • Reynolds, A. J. & Temple, J. A. (2008). Cost-effective early childhood development programs from preschool to third grade. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 109-139.
  • Shonkoff, J. & Philips, D. (2000). From Newborns to Neighborhoods: The Science of Early Childhood Development. Washington D. C.: National Academy Press.
  • Spinath B., Freudenthaler H. H., & Neubauer A. C. (2010). Domain-specific school achievement in boys and girls as predicted by intelligence, personality and motivation. Personality and Individual Differences, 48, 481–486 .
  • Stanat, P., & Kunter M. (2003). Acquisition of competencies, participation in education and school career of girls and boys in comparison of German Federal States in PISA 2000: In (eds) Baumert J., Artelt C., Klieme E., Neubrand M., Prenzel M., Schiefele U., et al., editors. 211–242 Stanat, P., Pant H. A., Böhme K., & Richter, D. (2012). Competencies of girls and boys at the end of 4th school grade in the subjects German and mathematics: Results of the IQB-comparison of German Federal States. Münster: Waxmann.
  • Sternbeg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human inteligence. UK: Cambridge University Press.
  • Stoe, G. & Geary, D. C. (2015). Sex differences in academic achievement are not related to political, economic, or social equality. Intelligence 48, 137–151.
  • Sylva, K. & Wiltshire, J. (1993). The impact of early learning on children’s later development: A review prepared for the RSA Inquiry “Start Right”. European Early Childhood Education Research Journal, 1(1), 17-40.
  • Temple, J. A. & Reynolds, A. J. (2007). Benefits and costs of ınvestments in preschool education: evidence from the child–parent centers and related programs. Economics of Education Review 26(1), 126–144.
  • Traill, S. Wohl, J. (2004). The economic impact of the child care and early education industry in Massachusetts. National Economic Development and Law Center. http://www.doe.mass.edu/els/news04/nedlc_report.pdf Erişim tarihi: 28.09.2017.
  • Trivellato-Ferreira, M. C., & Marturano, E. M. M. (2008). Recursos da criança, da família e da escola predizem competência na transição da 1 série. Revista Interamericana de Psicologia, 42, 407-410.
  • UNESCO (2005). EFA Global Monitoring Report. http://portal.unesco.org Erişim tarihi: 04.04.17.
  • Vieira, L. M. F. (2010). A educação infantil e o Plano Nacional de Educação: As propostas da CONAE 2010. Educação & Sociedade, 31(112), 809-831.
  • Voyer, D., & Voyer, S.D. (2014). Gender differences in scholastic achievement: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 140, 1174–1204.
  • Wylie, C., Thompson, J., & Lythe C.(2001). Competent children at 10: Families, early education and schools. New Zealand: New Zealand Council for Educational Research.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Burcu Türkkaş Anasız
Kurum: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-0934-3942
Yazar: C. Ergin Ekinci (Sorumlu Yazar)
Kurum: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
Ülke: Turkey


Yazar: B. Yağız Anasız
Kurum: Milli Eğitim Bakanlığı

Bibtex @araştırma makalesi { inuefd374051, journal = {İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1300-2899}, eissn = {2149-9683}, address = {İnönü Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {19}, pages = {154 - 173}, doi = {10.17679/inuefd.374051}, title = {Okul Öncesi Eğitime Katılımın Daha Sonraki Yıllardaki Akademik Başarıya Etkisi: TEOG Sınavları}, key = {cite}, author = {Ekinci, C. Ergin and Türkkaş Anasız, Burcu and Anasız, B. Yağız} }
APA Türkkaş Anasız, B , Ekinci, C , Anasız, B . (2018). Okul Öncesi Eğitime Katılımın Daha Sonraki Yıllardaki Akademik Başarıya Etkisi: TEOG Sınavları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 154-173. DOI: 10.17679/inuefd.374051
MLA Türkkaş Anasız, B , Ekinci, C , Anasız, B . "Okul Öncesi Eğitime Katılımın Daha Sonraki Yıllardaki Akademik Başarıya Etkisi: TEOG Sınavları". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2018): 154-173 <http://dergipark.gov.tr/inuefd/issue/36595/374051>
Chicago Türkkaş Anasız, B , Ekinci, C , Anasız, B . "Okul Öncesi Eğitime Katılımın Daha Sonraki Yıllardaki Akademik Başarıya Etkisi: TEOG Sınavları". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2018): 154-173
RIS TY - JOUR T1 - Okul Öncesi Eğitime Katılımın Daha Sonraki Yıllardaki Akademik Başarıya Etkisi: TEOG Sınavları AU - Burcu Türkkaş Anasız , C. Ergin Ekinci , B. Yağız Anasız Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17679/inuefd.374051 DO - 10.17679/inuefd.374051 T2 - İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 154 EP - 173 VL - 19 IS - 2 SN - 1300-2899-2149-9683 M3 - doi: 10.17679/inuefd.374051 UR - http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.374051 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Okul Öncesi Eğitime Katılımın Daha Sonraki Yıllardaki Akademik Başarıya Etkisi: TEOG Sınavları %A Burcu Türkkaş Anasız , C. Ergin Ekinci , B. Yağız Anasız %T Okul Öncesi Eğitime Katılımın Daha Sonraki Yıllardaki Akademik Başarıya Etkisi: TEOG Sınavları %D 2018 %J İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1300-2899-2149-9683 %V 19 %N 2 %R doi: 10.17679/inuefd.374051 %U 10.17679/inuefd.374051
ISNAD Türkkaş Anasız, Burcu , Ekinci, C. Ergin , Anasız, B. Yağız . "Okul Öncesi Eğitime Katılımın Daha Sonraki Yıllardaki Akademik Başarıya Etkisi: TEOG Sınavları". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 / 2 (Ağustos 2018): 154-173. http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.374051