Yıl 2018, Cilt 19, Sayı 3, Sayfalar 362 - 373 2018-12-30

Enhancing Preservice Teachers’ Observation and Inference Skills
Öğretmen Adaylarının Gözlem ve Çıkarım Becerilerinin İyileştirilmesi

Nurcan CANSIZ [1] , Mustafa CANSIZ [2]

0 17

In this study, we aimed to investigate the change in third-grade preservice elementary teachers’ observation and inference skills. We also aimed to develop their ability to distinguish observation from inference. A total of 27 preservice elementary teachers participated in the study. Participants’ preinstruction and postinstruction observation and inference skills were explored through written statements about three different drawings. An instruction on science process skills within Science Teaching course was provided to the preservice elementary teachers. Analysis of their pre and postinstruction observation and inference statements showed that, at the beginning, preservice elementary teachers were not adequate in observation and mostly confused observation with inference. After participating in classroom discussions and activities, they improved in making observation and inference. They showed better enhancement in making observation than drawing inference. Implications were suggested in terms of elementary teacher education programs and further research.

Bu çalışmada, sınıf içi uygulama sonrası sınıf öğretmeni adaylarının gözlem ve çıkarım yapma becerilerindeki değişimin nasıl olduğu araştırılmıştır. Ayrıca, sınıf içi uygulamanın katılımcıların gözlem ile çıkarımı birbirinden ayırt edebilme yetenekleri üzerindeki etkisi de test edilmiştir. Araştırmaya üçüncü sınıfta öğrenim gören 27 öğretmen adayı katılmış olup katılımcıların uygulama öncesi ve sonrası gözlem ve çıkarım becerileri analiz edilmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarına Fen Öğretimi dersi kapsamında bilimsel süreç becerileri konusunda sınıf içi uygulama yaptırılmıştır. Uygulama öncesinde öğretmen adaylarının gözlem yapma konusunda eksikliklerinin olduğu ve gözlem ile çıkarımı birbirlerine karıştırdıkları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının sınıf içi uygulama kapsamında katıldıkları bilimsel tartışma ve etkinliklerden olumlu kazanımlar elde ettikleri ortaya konmuştur. Ayrıca, çıkarım yapma becerileri ile karşılaştırıldığında, katılımcıların gözlem yapma becerilerinde daha yüksek düzeyde bir kazanım elde ettikleri bulunmuştur. Bulgulardan yola çıkarak öğretmen yetiştirme programlarına ve ileride yapılacak olan çalışmalara önerilerde bulunulmuştur.
  • Abd-El-Khalick, F., Bell, R.L., & Lederman, N.G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82, 417–437.
  • Abd-El-Khalick, F., Waters, M., & Le, A.-P. (2008). Representations of nature of science in high school chemistry textbooks over the past four decades. Journal of Research in Science Teaching, 45(7), 835–855.
  • Akerson, V. L., Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Influence of a reflective explicit activity-based approach on elementary teachers’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37(4), 295-317.
  • American Association for the Advancement of Science. (1990). Science for all Americans. New York: Oxford University Press.
  • American Association for the Advancement of Science. (1993). Benchmarks for science literacy: A Project 2061 report. New York: Oxford University Press.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191.
  • Burns, J. C., Okey, J. R., & Wise, K. C. (1985). Development of an integrated process skill test: TIPS II. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169–177.
  • Chalmers, A. F. (1999). What is this thing called Science? Australia: University of Queensland Press.
  • Chan, M. T. (2002). The teaching of science process skills: Primary teachers’ self-perception. Asia-Pacific Journal of Teacher Education & Development, 5, 91-111.
  • Chiappetta, E., Koballa, T., & Collette, A. (1998). Science instruction in the middle and secondary schools (4th ed.) Upper Saddle River, NJ: Merrill.
  • Clough, M. P. (2006). Learners’ responses to the demands of conceptual change: Considerations for effective nature of science instruction. Science & Education, 15(5), 463-494.
  • Feyerabend, P. (1993). Against method. New York: Verso.
  • Harlen, W. (2000). Teaching, learning and assessing science 5-12 (3rd edition). California: SAGE Publications.
  • Karamustafaoğlu, S. (2011). Improving the science process skills ability of science student teachers using I diagrams. Eurasian Journal of Physics and Chemistry, 3(1), 26-38.
  • Karslı, F., Yaman, F., & Ayaş, A. (2010). Prospective chemistry teachers’ competency of evaluation of chemical experiments in terms of science process skills. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 778-781.
  • Leager, C. R. (2008). Observation versus inference. Science and Children, 45(6), 48–50.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. In S.K. Abell & N.G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education (pp. 831–879). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Lederman, N.G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L., & Schwatrz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497–521.
  • Lederman, N. G., Schwartz, R. S., Abd-El-Khalick, F., &, Bell, R. L. (2001). Preservice teachers’ understanding and teaching of the nature of science: An intervention study. The Canadian Journal of Science, Mathematics, and Technology Education, 1(2), 135-160.
  • Lederman, N. G., & Zeidler, D. (1986). Science teachers’ conceptions of the nature of science: Do they really influence teaching behavior? Paper presented at the annual meeting of National Association for Research in Science Teaching, San Francisco, CA.
  • Miles, E. (2008). In-service elementary teachers’ familiarity, interest, conceptual knowledge, and performance on science process skills. Unpublished master thesis. Southern Illinois University Carbondale.
  • Morrell, P. D., & Popejoy, K. (2014). Nature of science. In P. D. Morrell & K. Popejoy (Eds.) A few of our favorite things: Teaching ideas for K-12 science methods instructors (pp. 31-62). The Netherlands: Sense Publishers.
  • National Academy of Sciences (1998). Teaching about evolution and the nature of science. Washington, DC: National Academy Press.
  • National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academic Press.
  • Project Archaeology. (n.d.). Retrieved from http://www.nh.gov/nhdhr/programs/documents/boyinthewater.pdf
  • Shaw, T. J. (1983). The effect of process-oriented science curriculum upon problem-solving ability. Science Education 67, 615-623.
  • Studylib. (n.d.). Retrieved from http://studylib.net/doc/6818341/scientific-method-worksheet.
  • Suppe, F. (1977). The structure of scientific theories (2nd ed.) Chicago: University of Illinois Press.
  • Trembath, R. J. (1972) The structure of science. The Australian Science Teachers Journal, 18, 59-63.
  • Watson, D. (2006). Character evidence: An abductive theory. Netherlands: Springer.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Nurcan CANSIZ
Kurum: ARTVIN CORUH UNIVERSITY
Ülke: Turkey


Yazar: Mustafa CANSIZ
Kurum: ARTVIN CORUH UNIVERSITY
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { inuefd335762, journal = {İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1300-2899}, eissn = {2149-9683}, address = {İnönü Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {19}, pages = {362 - 373}, doi = {10.17679/inuefd.335762}, title = {Öğretmen Adaylarının Gözlem ve Çıkarım Becerilerinin İyileştirilmesi}, key = {cite}, author = {CANSIZ, Nurcan and CANSIZ, Mustafa} }
APA CANSIZ, N , CANSIZ, M . (2018). Öğretmen Adaylarının Gözlem ve Çıkarım Becerilerinin İyileştirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (3), 362-373. DOI: 10.17679/inuefd.335762
MLA CANSIZ, N , CANSIZ, M . "Öğretmen Adaylarının Gözlem ve Çıkarım Becerilerinin İyileştirilmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2018): 362-373 <http://dergipark.gov.tr/inuefd/issue/39149/335762>
Chicago CANSIZ, N , CANSIZ, M . "Öğretmen Adaylarının Gözlem ve Çıkarım Becerilerinin İyileştirilmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2018): 362-373
RIS TY - JOUR T1 - Öğretmen Adaylarının Gözlem ve Çıkarım Becerilerinin İyileştirilmesi AU - Nurcan CANSIZ , Mustafa CANSIZ Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17679/inuefd.335762 DO - 10.17679/inuefd.335762 T2 - İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 362 EP - 373 VL - 19 IS - 3 SN - 1300-2899-2149-9683 M3 - doi: 10.17679/inuefd.335762 UR - http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.335762 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Öğretmen Adaylarının Gözlem ve Çıkarım Becerilerinin İyileştirilmesi %A Nurcan CANSIZ , Mustafa CANSIZ %T Öğretmen Adaylarının Gözlem ve Çıkarım Becerilerinin İyileştirilmesi %D 2018 %J İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1300-2899-2149-9683 %V 19 %N 3 %R doi: 10.17679/inuefd.335762 %U 10.17679/inuefd.335762
ISNAD CANSIZ, Nurcan , CANSIZ, Mustafa . "Öğretmen Adaylarının Gözlem ve Çıkarım Becerilerinin İyileştirilmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 / 3 (Aralık 2018): 362-373. http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.335762