Yıl 2018, Cilt 19, Sayı 3, Sayfalar 610 - 621 2018-12-30

The Relationship Between Elementary School Teachers' Perceptions About Their Workaholism Levels and Organizational Health
İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki

Burcu Yavuz Tabak [1] , Fatih Şahin [2] , Hasan Tabak [3]

4 46

In this study, the relationship between workaholism level of teachers and their perceptions about organizational health was examined. The sample of the study consisted of 255 teachers, who were assigned with appropriate sampling in the central districts of Ankara. Workaholism Scale and Organizational Health Scale were conducted to collect the research data. The results of the study indicated that there were significant relationships between organizational health and workaholism level of the teachers. Negative relationships were found between ‘working compulsively’, a sub-dimension of workaholism, and all sub-dimension of organizational health. However, the highest relationship was found between working compulsively and ‘environmental interaction’, a sub-dimension of organizational health. The regression analyzes revealed that ‘working excessively’, another sub-dimension of workahism, has significantly predicted three sub-dimensions of organizational health (organizational leadership, organizational identity and organizational product). It was seen that working excessively is a significant predictor of these three dimensions. Working compulsively was found to be a negative and significant predictor of all sub-dimensions of organizational health. The results of the research were discussed in the context of the workaholism level of teachers and organizational health.

Bu çalışmada, öğretmenlerin işkoliklik düzeyi ile örgüt sağlığına ilişkin algıları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Ankara merkez ilçelerinde görev yapan, uygun örnekleme ile belirlenmiş 255 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için İşkoliklik Ölçeği ve Örgüt Sağlığı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, örgüt sağlığı ile işkoliklik arasında anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir. İşkolikliğin kompulsif çalışma boyutu ile örgüt sağlığının tüm alt boyutları arasında ters yönlü ilişkiler bulunmuştur. Bununla birlikte en yüksek ilişki kompulsif çalışma ile örgütsel sağlığın çevresel etkileşim boyutu arasında bulunmuştur. İşkolikliğin aşırı çalışma boyutu örgütsel liderliği, örgütsel kimliği ve örgütsel ürünü anlamlı bir şekilde yordamıştır. Aşırı çalışmanın örgütsel liderliğin, örgütsel kimliğin ve örgütsel ürünün anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmektedir. Kompulsif çalışma ise örgüt sağlığının tüm alt boyutlarının negatif ve anlamlı bir yordayıcısıdır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin işkoliklik düzeyleri ve okulların örgüt sağlığı bağlamında tartışılmıştır.
  • Akbaba Altun, S. (2001). Örgüt sağlığı. Ankara: Nobel.
  • Akın, U., & Oğuz, E. (2010). Öğretmenlerin işkoliklik ve tükenmişlik düzeylerinin ilişkisi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 309-327.
  • Andreassen, C. S., Hetland, J., Molde, H., & Pallesen, S. (2011). ‘Workaholism’and potential outcomes in well‐being and health in a cross‐occupational sample. Stress and health, 27(3), 209-214.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem.
  • Burke, R. J. (2000). Workaholism and divorce. Psychological Reports, 86(1), 219-220. Burke, R. J. (2001). Workaholism in organizations: The role of organizational values. Personel Review, 30(6), 637-645.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., & Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Doğan, T., & Tel, F. D. (2011). Duwas İşkoliklik Ölçeği Türkçe Formunun (DUWASTR) Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 61-69.
  • Gül, H. (2007). İş stresi, örgütsel sağlık ve performans arasındaki ilişkiler: bir alan araştırması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007(2), 318-332.
  • Harpaz, I., & Snir, R. (2003). Workaholism: Its definition and nature. Human relations, 56(3), 291-319.
  • Hoy, W. K., & Hannum, J. W. (1997). Middle school climate: an empirical assessment of organizational health and student achievement. Educational Administration Quarterly, 33(3), 290-311.
  • Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1993). Teachers' sense of efficacy and the organizational health of schools. The elementary school journal, 93(4), 355-372.Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. Baskı).Ankara: Nobel.
  • Korkmaz, M. (2007). The effects of leadership styles on organizational health. Educational Research Quarterly, 30(3), 23-55.
  • Korkmaz, M. (2011). İlköğretim okullarında örgütsel iklim ve örgüt sağlığının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(1), 117-139.
  • Loscalzo, Y., & Giannini, M. (2017). Clinical conceptualization of workaholism: A comprehensive model. Organizational Psychology Review, 7(4), 306-329.
  • McMillan, L. H., O'driscoll, M. P., Marsh, N. V., & Brady, E. C. (2001). Understanding workaholism: Data synthesis, theoretical critique, and future design strategies. International Journal of Stress Management, 8(2), 69-91.
  • Nartgün, Ş. S., Ekinci, S., Tukel, H., & Limon, İ. (2016). Teachers' Views Regarding Workaholism and Occupational Professionalism. Universal Journal of Educational Research, 4(12A), 112-118.
  • Oates, W. E. (1968). On being a ‘workaholic’ (A serious jest). Pastoral Psychology, 19, 16–20.
  • Porter, G. (1996). Organizational impact of workaholism: Suggestions for researching the negative outcomes of excessive work. Journal of occupational health psychology, 1(1), 70.
  • Rakhshanimehr, F., & Jenaabadi, H. (2015). Relationship of Workaholism with Teachers’ Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior. Psychology, 6, 1469-1477.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schaufeli, W. B., Taris, T. W., & Van Rhenen, W. (2008). Workaholism, burnout, and work engagement: Three of a kind or three different kinds of employee well‐being?. Applied psychology, 57(2), 173-203.
  • Scott, K. S., Moore, K. S., & Miceli, M. P. (1997). An Exploration of the Meaning and Consequences of Workaholism. Human Relations, 50, 287-314.
  • Snir, R., & Harpaz, I. (2004). Attitudinal and Demographic Antecedents of Workaholism. Journal of Organizational Change Management, 17, 520-536.
  • Spence, J. T., & Robbins, A. S. (1992). Workaholism: Definition, measurement, and preliminary results. Journal of personality assessment, 58(1), 160-178.
  • Tsui, K. T., & Cheng, Y. C. (1999). School organizational health and teacher commitment: A contingency study with multi-level analysis. Educational Research and Evaluation, 5(3), 249-268.
  • Van der Hulst, M. (2003). Long workhours and health. Scandinavian journal of work, environment & health, 171-188.
  • Nartgun, S. S., Ekinci, S., Tukel, H., & Limon, İ. (2016). Teacher Views Regarding Workaholism and Occupational Professionalism. Universal Journal of Educational Research, 4(12A), 112-118.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-8153-2767
Yazar: Burcu Yavuz Tabak
Kurum: AKSARAY ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-6579-2550
Yazar: Fatih Şahin (Sorumlu Yazar)
Kurum: GAZİ ÜNİVERSİTESİ, GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-3923-5133
Yazar: Hasan Tabak
Kurum: AKSARAY ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ, EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ

Bibtex @araştırma makalesi { inuefd469687, journal = {İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1300-2899}, eissn = {2149-9683}, address = {İnönü Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {19}, pages = {610 - 621}, doi = {10.17679/inuefd.469687}, title = {İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki}, key = {cite}, author = {Yavuz Tabak, Burcu and Şahin, Fatih and Tabak, Hasan} }
APA Yavuz Tabak, B , Şahin, F , Tabak, H . (2018). İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (3), 610-621. DOI: 10.17679/inuefd.469687
MLA Yavuz Tabak, B , Şahin, F , Tabak, H . "İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2018): 610-621 <http://dergipark.gov.tr/inuefd/issue/39149/469687>
Chicago Yavuz Tabak, B , Şahin, F , Tabak, H . "İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2018): 610-621
RIS TY - JOUR T1 - İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki AU - Burcu Yavuz Tabak , Fatih Şahin , Hasan Tabak Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17679/inuefd.469687 DO - 10.17679/inuefd.469687 T2 - İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 610 EP - 621 VL - 19 IS - 3 SN - 1300-2899-2149-9683 M3 - doi: 10.17679/inuefd.469687 UR - http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.469687 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki %A Burcu Yavuz Tabak , Fatih Şahin , Hasan Tabak %T İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki %D 2018 %J İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1300-2899-2149-9683 %V 19 %N 3 %R doi: 10.17679/inuefd.469687 %U 10.17679/inuefd.469687
ISNAD Yavuz Tabak, Burcu , Şahin, Fatih , Tabak, Hasan . "İlköğretim Kurumu Öğretmenlerinin İşkoliklik Düzeyleri İle Örgüt Sağlığına İlişkin Algıları Arasındaki İlişki". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 / 3 (Aralık 2018): 610-621. http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.469687