Yıl 2017, Cilt 2, Sayı 8, Sayfalar 90 - 95 2017-12-28

Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy
Medya Ekonomisinin Teorik, Yönetim ve Teknolojik Yönleri

Hülya Semiz Türkoğlu [1]

120 79

Today, the media has become an economic force with the same structure as the economy. Resources, business areas, capital investments and the national economy as a wide range of trade is emerging as a confrontation. Media economy is the study of economic theories and concepts through the media industry. The media economy is a term used to describe business activities. Various media describe the financial activities of firms producing and selling output in the industry. The media economy includes traditional media such as print media and publishing, and every media format in which new media such as the internet are involved. Media economy is a broad and diverse concept. It includes economic aspects such as the practices and performance of the media policy, market and media companies. In this article, it is aimed to explain the basic theories, paradigms in media economy researches and their contribution to the field of broad communication knowledge of the media economy. In addition, the concept of a media economy that is not very predictable between viewer-reader-user as well as existing concepts in the media that produces and distributes information is emphasized.

Medya, günümüzde ekonomiyle aynı yapıda olan ekonomik bir güç haline gelmiştir. Kaynakları, iş alanları, sermaye yatırımları ile milli ekonomi içinde geniş bir ticaret sektörü olarak karşımıza çıkmaktadır. Medya ekonomisi, ekonomi teorilerinin ve kavramlarının medya endüstrisi üzerinden incelenmesidir. Medya ekonomisi, işletme faaliyetlerini ifade etmek için kullanılan bir terimdir. Çeşitli medya endüstrilerinde çıktı üreten ve satan firmaların finansal faaliyetlerini anlatmaktadır. Medya ekonomisi, yazılı medya ve yayıncılık gibi geleneksel medya ve internet gibi yeni medyanın da yer aldığı her medya biçimini kapsamaktadır. Medya ekonomisi geniş ve çeşitli bir kavramdır. Medyanın politika, pazar ve medya şirketlerinin uygulamaları ve performans gibi ekonomik konularını içermektedir. Bu makalede, medya ekonomisi araştırmalarındaki temel teori, paradigmaları ve medya ekonomisinin geniş iletişim bilimi alanına katkılarını gözden geçirerek açıklamak amaçlanmaktadır. Ayrıca, bilgiyi üreten ve dağıtan medyadaki mevcut kavramların yanı sıra izleyici-okuyucu-kullanıcı arasında çok öngörülemeyen bir medya ekonomisi kavramını üzerinde durulmuştur.

  • Albarran, Alan B., (2017) The Media Economy, Second Edition, Yayıncı Routledge, New York.
  • Albarran, Alan B. and Dimmick, John (1996). Concentration and economics of multiformity in the communication industries. The Journal of Media Economics, (9)4, 41-50
  • Ford, G. S., & Jackson, J. D. (2000). Preserving free television? Some empirical evidence on the efficacy of must-carry. Journal of Media Economics, J MEDIA ECO, 13(1)
  • Goff, David H. (2008) ‘Global Media Management and Economics’ Handbook Of Media Management and Economıcs, University of West Georgia, Erlbaum Assocıates, Publıshers, New Jersey London.
  • Kuyucu, Mihalis (2014) Medya Ekonomisi ve Başrol Oyuncuları: Bugünün ve Yarının Medya Aktörlerinin Gözünde Reklamcılar ve tüketiciler, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC January.
  • Murdock, Graham and Golding, Peter (2016) Political economy and media production: a reply to Dwyer, Media, Culture & Society Vol. 38(5) 763–769
  • Owers, James Carveth, Rod and Alexander, Alison (2004) An Introduction to Media Economics Theory and Practice, Media Economics Theory and Practice Third Edition, Edited by Alison Alexander, James Owers, Rod Carveth, C. Ann Hollifield, Albert N. Greco, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Picard, Robert G., (1989). Media Economics: Concepts and Issues. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Tarhan, Ahmet ve Fidan, Zühal (2016) ‘Siyasal Halkla İlişkilerde Medya Yönetiminin Rolü ve Önemi: 1 Kasım 2015 Erken Genel Seçimleri Örneği’, 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları, Editör: Şükrü Balcı, Literatür Akademi, Konya.
  • Wirth Michael O. and Bloch, Harry (2009) Industrial Organization Theory and Media Industry Analysis Pages 15-26, Published online: 17 Nov 2009
Konular Yaşam Bilimleri
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Hülya Semiz Türkoğlu
E-posta: hulyasemiz@istanbul.edu.tr
Kurum: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { isrjournal357549, journal = {The Journal of International Scientific Researches}, issn = {2458-8725}, address = {Salih YILDIZ}, year = {2017}, volume = {2}, pages = {90 - 95}, doi = {10.23834/isrjournal.357549}, title = {Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy}, key = {cite}, author = {Semiz Türkoğlu, Hülya} }
APA Semiz Türkoğlu, H . (2017). Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy. The Journal of International Scientific Researches, 2 (8), 90-95. DOI: 10.23834/isrjournal.357549
MLA Semiz Türkoğlu, H . "Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy". The Journal of International Scientific Researches 2 (2017): 90-95 <http://dergipark.gov.tr/isrjournal/issue/33469/357549>
Chicago Semiz Türkoğlu, H . "Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy". The Journal of International Scientific Researches 2 (2017): 90-95
RIS TY - JOUR T1 - Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy AU - Hülya Semiz Türkoğlu Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.23834/isrjournal.357549 DO - 10.23834/isrjournal.357549 T2 - The Journal of International Scientific Researches JF - Journal JO - JOR SP - 90 EP - 95 VL - 2 IS - 8 SN - 2458-8725- M3 - doi: 10.23834/isrjournal.357549 UR - http://dx.doi.org/10.23834/isrjournal.357549 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 The Journal of International Scientific Researches Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy %A Hülya Semiz Türkoğlu %T Theoretical, Management and Technological Aspects of Media Economy %D 2017 %J The Journal of International Scientific Researches %P 2458-8725- %V 2 %N 8 %R doi: 10.23834/isrjournal.357549 %U 10.23834/isrjournal.357549