Yıl 2018, Cilt 4, Sayı 2, Sayfalar 75 - 88 2018-12-31

Elektrikli Araçlarda Rejeneratif Frenlemenin Etkisi ve Güç Analizi

Yaser ERDEM [1] , M. Salih TACİ [2]

26 94

Taşıtlarda fren sisteminde çoğunlukla geleneksel frenleme yöntemi olan hidrolik frenleme teknolojisi kullanılır. Bu teknolojiye sahip araçlarda frenleme esnasında açığa çıkan ısı çok fazla enerji kaybına neden olmaktadır. Elektrikli araçlarda rejeneratif frenleme sayesinde bu dezavantaj ortadan kaldırılarak, yüksek oranda enerji tasarrufu ve verimliliği sağlanması hedeflenmektedir. Ayrıca elektrikli araçların pazar payının önünde engel olan kısa menzil mesafesi problemi, bu sayede menzil artırıcı olarak çözüm olmaktadır. Bu çalışmada 75kW AC asenkron motor ve 25kW kurşun asit bataryalara sahip elektrikli bir araç modeli oluşturulmuştur. Tasarlanan elektrikli araç için oluşturulan sürüş döngüsünde farklı eğim durumları için frenleme esnasında tekerlek, aks bloğu, motor ve batarya sistemleri üzerindeki enerji akışları analiz edilmiştir. Yapılan çalışma her eğim durumunda rejeneratif frenleme ile bataryalara enerji sağlandığını ve eğimin yokuş aşağı olması durumunda rejeneratif frenleme ile daha fazla enerjinin bataryalara depolandığını göstermiştir. Ayrıca araç farklı sürüş koşullarında test edilerek, rejeneratif frenlemeden elde edilen enerjinin menzile katkısı incelenmiştir. Elde edilen simülasyon sonuçları ile eğimin rejeneratif frenleme üzerindeki etkisi ve rejeneratif frenleme için en uygun sürüş koşulları yorumlanmıştır. Tüm sonuçlar grafikler halinde verilerek analiz edilmiştir.

Rejeneratif frenleme, Elektrikli araçlar, Matlab, Advisor
  • Dehaghani, E. S. (2013), Well to Wheels Energy Efficiency Analysis of Plug-in Electric Vehicles İncluding varying Charging Regimes, Concordia University, Canada.
  • http://www.greencarcongress.com/2012/06/models-20120621.html, (2018)
  • Eberhard, M. & Tarpenning, M. (2006). Tesla Motor Inc. http://www.evworld.com/library/Tesla_21centuryEV.pdf (10.11.2018).
  • Larminie, J. & Lowry, J. (2003), Electric Vehicle Technology Explained, John Wiley&Sons Ltd, England.
  • Kaynak, Ş. (2018), Elektrikli Araçlarda Enerji Kayıpları ve Rejeneratif Frenleme Analizi, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Kocaeli.
  • Xu, G. & Zheng, C. (2016), Fully Electrified Regenerative Braking Control for Deep Energy Recovery and Maintaining Safety of Electric Vehicle. IEEE Transactions on Vehicular Technology, 65 (3), 1186-1198.
  • https://news.millshonda.com/article/modern-marvel-regenerative-braking-systems
  • The Electrical Machines and Controllers for Electric Vehicles—Part 1: General Specification, Nat. Std. People’s Republic of China GB/T 18488.1-2006, Dec. 1, 2006
  • Xu, G., Li, W., Xu, K. & Song, Z. (2011), An intelligent regenerative braking strategy for electric vehicles, vol. 4, no. 9, pp. 1461–1477, Apr. 2011
  • https://forum.donanimhaber.com/otomobilin-hareketine-etki-eden-kuvvetler-verimlilik--54983830, (15.11.2018)
  • Guzzella, L. & Sciarretta, A. (2007), Vehicle Propulsion Systems, Introduction to Modeling and Optimization, Second Edition, Springer, Switzerland.
  • Hucho, W.H. (1998), Aerodynamics of road vehicles. SAE Publishing, Warrendale, PA
  • Gantt, L. R. (2011), Energy Losses For Propelling and Braking Conditions of an Electric Vehicle, Master of Science in Mechanical Engineering, USA
  • Kuratay N. S. (2018). Araca tesir Eden Kuvvetler ve Hareket Sınırları. http://kisi.deu.edu.tr//mustafa.karaoglan/Sunu%203%20Hareket%20Diren%C3%A7leri.pdf (15.11.2018).
  • https://www.quora.com/Do-electric-cars-idle, (2018)
  • file:///C:/Users/Pc1/Desktop/advisor/documentation/regen.html, (2018)
  • Malode, S. K. & Adware, R. H (2016). Regenerative Braking System in Electric Vehicles. International Research Journal of Engineering and Technology, 03 (03), 394-400.
  • Yoong M.K., Gan Y.H., Leong, C.K., Phuan, Z.Y., Cheah, B.K. & Chew, K.W. (2010). Studies of Regenerative Braking in Electric Vehicle. Proceedings Of the 2010 IEEE Conference on Sustainable Utilization and Development in Engineering and Technology University Tunku Abdul Rehman, November 20-21.
  • Guo, J. & Wang, J. (2009). Binggang Cao, Regeneratie Strategy for Electric Vehicles. IEEE
  • Boerboom M. (2012), Electric Vehicle Blended Braking Maximizing Energy Recovery While Maintaining Vehicle Stability and Maneuverability, Master’s Thesis in Chalmers Automotive Engineering and in European Master of Automotive Engineering, Göteborg, Sweden.
  • Ünlü, N., Karaman, Ş., Tür, O., Uçarol, H., Özsu, E. & Yazar, A. (2003), Elektrikli Araçlar, TÜBİTAK-Marmara Araştırma Merkezi Enerji Sistemleri ve Çevre Araştırma Enstitüsü, Gebze-Kocaeli.
Birincil Dil tr
Konular Mühendislik
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-6113-2398
Yazar: Yaser ERDEM (Sorumlu Yazar)
Kurum: ELEKTRİK-ELEKTRONİK FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: M. Salih TACİ

Bibtex @araştırma makalesi { jocrest494369, journal = {Journal of Current Researches on Engineering, Science and Technology}, issn = {}, eissn = {2651-2521}, address = {Huriye UÇAR}, year = {2018}, volume = {4}, pages = {75 - 88}, doi = {}, title = {Elektrikli Araçlarda Rejeneratif Frenlemenin Etkisi ve Güç Analizi}, key = {cite}, author = {ERDEM, Yaser and TACİ, M. Salih} }
APA ERDEM, Y , TACİ, M . (2018). Elektrikli Araçlarda Rejeneratif Frenlemenin Etkisi ve Güç Analizi. Journal of Current Researches on Engineering, Science and Technology, 4 (2), 75-88. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/jocrest/issue/40461/494369
MLA ERDEM, Y , TACİ, M . "Elektrikli Araçlarda Rejeneratif Frenlemenin Etkisi ve Güç Analizi". Journal of Current Researches on Engineering, Science and Technology 4 (2018): 75-88 <http://dergipark.gov.tr/jocrest/issue/40461/494369>
Chicago ERDEM, Y , TACİ, M . "Elektrikli Araçlarda Rejeneratif Frenlemenin Etkisi ve Güç Analizi". Journal of Current Researches on Engineering, Science and Technology 4 (2018): 75-88
RIS TY - JOUR T1 - Elektrikli Araçlarda Rejeneratif Frenlemenin Etkisi ve Güç Analizi AU - Yaser ERDEM , M. Salih TACİ Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Journal of Current Researches on Engineering, Science and Technology JF - Journal JO - JOR SP - 75 EP - 88 VL - 4 IS - 2 SN - -2651-2521 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Journal of Current Researches on Engineering, Science and Technology Elektrikli Araçlarda Rejeneratif Frenlemenin Etkisi ve Güç Analizi %A Yaser ERDEM , M. Salih TACİ %T Elektrikli Araçlarda Rejeneratif Frenlemenin Etkisi ve Güç Analizi %D 2018 %J Journal of Current Researches on Engineering, Science and Technology %P -2651-2521 %V 4 %N 2 %R %U
ISNAD ERDEM, Yaser , TACİ, M. Salih . "Elektrikli Araçlarda Rejeneratif Frenlemenin Etkisi ve Güç Analizi". Journal of Current Researches on Engineering, Science and Technology 4 / 2 (Aralık 2019): 75-88.