Yıl 2018, Cilt 11, Sayı 2, Sayfalar 292 - 320 2018-07-11

Yeşim Ustaoğlu Sinemasında Kadın Karakterlerin Özgürlük Arayışları

Emine Uçar İlbuğa [1]

43 97

Yeşim Ustaoğlu bağımsız auteur yönetmen olarak ilk filmlerinden itibaren ‘öteki’ ve ‘kimlik’ konularını kendisine tema edinmiş, toplumun farklı bölgelerinden, farklı etnik ve kültürel gruplardan gelen farklı statü ve farklı eğitsel koşullara sahip kadınların sorunlarını sinemaya taşımıştır. Çalışma Yeşim Ustaoğlu’nun Pandora’nın Kutusu, Araf ve Tereddüt filmleri ile sınırlı tutulmuştur. Her üç filmde taşra, kent karşıtlığı, birey, kadın olmak, geleneksel yaşam ve hayalleri arasına sıkışmış kadınların varoluş sancıları, beklentileri, özgürlük arayışları üzerinden ilerler. Filmlerin ortak noktası kadınlardır ve kadınların birbirlerine paralel yaşamları, sorunları, mücadeleleri önem taşır. Bu çalışmada Pandora’nın Kutusu, Araf ve Tereddüt filmlerinin feminist kuram temelinde tartışılması hedeflenmektedir.

Kadın, Yeşim Ustaoğlu, Feminizm
  • Referans1- Adanır, Oğuz (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım. Alfa, İstanbul. Referans2- Agacinski, Sylviane (1998). Cinsiyetler Siyaseti. Çeviri:İsmail Yerguz. Dost, Ankara. Referans3- Arnheim, Rudolf (2002). Sanat Olarak Sinema. Çeviri: Rabia Ünal. Öteki, Ankara. Referans4- Davis, Angela (1994) Kadınlar, Irk ve Sınıf. Çeviri: İnci Çeliker, Sosyalist Yayınları, İstanbul. Referans5- Demir, Zekiye(1997). Modern ve Postmodern Feminizm. İz, İstanbul. Referans6- Direk Zeynep (2014). “Judith Butler: Toplumsal Cinsiyet ve Bedenin Maddeleşmesi.” Cinsiyetli Olmak. Sosyal Bilimlere Feminist Bakışlar, (içinde). Der: Zeynep Direk. Cogito, 156. Yapı Kredi, İstanbul:67-84. Referans7- Donovan, Josephine(2007). Feminist Teori. Çeviri: Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan. İletişim, İstanbul Refarans8- Durudoğan, Hülya(2014). “Unes Femmes:Kristeva-Psikanaliz ve Kadın.” Cinsiyetli Olmak. Sosyal Bilimlere Feminist Bakışlar, (içinde). Der: Zeynep Direk. Cogito, 156. Yapı Kredi, İstanbul: 51-66. Referans9- Goldman, Emma (1988).“Kadının Kurtuluşunun Trajedisi.” Defter, sayı: 4. Çeviri: Meltem Ahıska, (Nisan-Mayıs),128-134. Referans10- udith Butler (2014). Cinsiyet Belası. Çeviri: Başak Ertür. Metis, İstanbul. Referans11- Mulvay, Laura (1993). “Görsel Haz ve Anlatı Sineması.” Çeviri: Nilgün Abisel. 25. Kare. Sayı:3 (Ocak-Şubat),18-24. Referans12- Mulvay, Laura (2000). Yurttaş Kane. Çeviri:Arzu Taşçıoğlu, Deniz Vural. Om:İstanbul. Referans13- Öztürk S. Ruken (2000). Sinemada Kadın Olmak. Alan, İstanbul. Referans14- Öztürk, S. Ruken (2011). “Türkiye Sinema Literatüründen Kadınlara Bakmak.” Birkaç Arpa Boyu. 21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Feminist Çalışmalar. Serpil Sancar(ed.):içinde. İkinci Citl, No:16, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul:679-699. – Referans15- R.W. Connell (2016). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Çeviri: Cem Soydemir. Ayrıntı, İstanbul. Referans16- Ryan, Michael;Melissa Lenos (2012). Film Çözümlemesine Giriş. Çeviri:Emrah Suat Onat. DeKi, Ankara. Referans17- Ryan, Michael ve Douglas Kellner (2010). Politik Kamera. Çeviri: Elif Özsayar. Ayrıntı, İstanbul. Referans18- Sancar, Serpil. (2011). Erkeklik: İmkânsız İktidar. Metis, İstanbul. Referans19- Shulamith Firestone (1993). Cinselliğin Diyalektiği. Çeviri:Yurdanur Salman. Payel, İstanbul. Referans20- Simelik, Anneke (2008). Feminist Sinema ve Film Teorisi: Ve Ayna Çatladı. Çeviri: Deniz Koç. Agora, İstanbul. Referans21- Scott, J. W. (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi. (çeviri: A. T. Kılıç). Agora, İstanbul. Referans22- Wirginia Woolf (2012). Kendine Ait Bir Oda. Çeviri:Suğra Öncü. İletişim, İstanbul.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Emine Uçar İlbuğa
Kurum: Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { josc340867, journal = {SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ}, issn = {1302-2865}, eissn = {2148-2942}, address = {Selçuk Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {11}, pages = {292 - 320}, doi = {10.18094/josc.340867}, title = {Yeşim Ustaoğlu Sinemasında Kadın Karakterlerin Özgürlük Arayışları}, key = {cite}, author = {İlbuğa, Emine Uçar} }
APA İlbuğa, E . (2018). Yeşim Ustaoğlu Sinemasında Kadın Karakterlerin Özgürlük Arayışları. SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ, 11 (2), 292-320. DOI: 10.18094/josc.340867
MLA İlbuğa, E . "Yeşim Ustaoğlu Sinemasında Kadın Karakterlerin Özgürlük Arayışları". SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ 11 (2018): 292-320 <http://dergipark.gov.tr/josc/issue/38276/340867>
Chicago İlbuğa, E . "Yeşim Ustaoğlu Sinemasında Kadın Karakterlerin Özgürlük Arayışları". SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ 11 (2018): 292-320
RIS TY - JOUR T1 - Yeşim Ustaoğlu Sinemasında Kadın Karakterlerin Özgürlük Arayışları AU - Emine Uçar İlbuğa Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.18094/josc.340867 DO - 10.18094/josc.340867 T2 - SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ JF - Journal JO - JOR SP - 292 EP - 320 VL - 11 IS - 2 SN - 1302-2865-2148-2942 M3 - doi: 10.18094/josc.340867 UR - http://dx.doi.org/10.18094/josc.340867 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ Yeşim Ustaoğlu Sinemasında Kadın Karakterlerin Özgürlük Arayışları %A Emine Uçar İlbuğa %T Yeşim Ustaoğlu Sinemasında Kadın Karakterlerin Özgürlük Arayışları %D 2018 %J SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ %P 1302-2865-2148-2942 %V 11 %N 2 %R doi: 10.18094/josc.340867 %U 10.18094/josc.340867
ISNAD İlbuğa, Emine Uçar . "Yeşim Ustaoğlu Sinemasında Kadın Karakterlerin Özgürlük Arayışları". SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ 11 / 2 (Temmuz 2018): 292-320. http://dx.doi.org/10.18094/josc.340867