Mobile Mathematics City Map
Mobil Matematik Şehir Haritası

Uğur Çetinkaya [1] , Mustafa Hilmi Çolakoğlu [2]

305 509

Our Project was carried out by the Izmir Provincial Directorate of National Education, Mathematical Power and Innovative Design Association and the Izmir High School for Girls at Izmir between November and April.  78 9th & 10th grade students were assigned to groups and required to determine their out-of-school project topics. At the end of the study, they identified real world problems and were able to solve these problems by using their mathematical modeling skills. Moreover, they created the Izmir Provincial “Mathematics Route” which can be used and improved in the future.

One of our results of this study is that the “Mathematics Route” can be a helpful tool to understand  the role of mathematics and mathematical modeling in real life and appreciate them. Another result of the study, these routes can provide an enriched educational environment with the STEM approach.

We developed one of our national routes by processing these problems that identified by our students into International Mobile Map of Goethe University in Germany and had Izmir Provincial “Mathematics City Map” operationalized. All the problems identified by our students are now available to all secondary school students in Izmir Province.

In addition, the data we obtained from this study were used in our teacher workshops between 2015-2016 academic years. Other participant schools that were interested in this project have begun to work on their own “Mathematics Routes”.

In this study, we categorized every step of students’ thoughts during the identification process of the problems based on the proficiency levels in our Mathematical Modeling cycle. When we compare  the pre- and post- assessments, we found that some of our students improved their proficiency  both individually and as a group during this process..

Students’ active participation and positive feedback during their engagement with the activities demonstrated that the “Mathematics Route” could be integrated to mathematics courses from elementary to high school.

Projemiz İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Matematiksel Güç ve İnovatif Tasarım Derneği İşbirliği ile İzmir Kız Lisesi’nde gerçekleştirilmiştir. Kasım ve Nisan ayları arasında 6 ay süresince da 9. Ve 10. Sınıfta okuyan 78 öğrencimiz, gruplar oluşturarak belirledikleri proje konuları ile okul dışına çıkmışlardır. Öğrencilerimiz bu çalışma süresince okul dışındaki dünyada gerçek yaşam problemleri belirlemiş ve matematiksel modelleme yeterliklerini de kullanarak bu problemleri çözebilmişlerdir. Ayrıca öğrencilerimiz sonraki yıllarda kullanılabilecek ve geliştirilebilecek şekilde İzmir İli “Matematik Rotası” nı  ve buna bağlı olarak Mobil “Matematik Şehir Haritasını” oluşturabilmişlerdir.

Öğrencilerimizin hem grup bazında hem de bireysel olarak bazı önemli yeterlik düzeylerinin süreçte geliştirdikleri gözlemlenmiştir.

Çalışmamız sonuçlarından biri “Matematik Rotası” nın, matematiksel modelleme ile matematiğin gerçek yaşamdaki üstlendiği rolü anlamalarını ve değer vermelerini sağlayan yardımcı bir araç olabileceğidir. Bir diğeri ise bu tür rotaların STEM Eğitimi yaklaşımı ile daha da zenginleşen bir eğitim ortamı oluşturacak nitelikte olduğudur.

STEM Eğitimi yaklaşımını ile daha iyi bir eğitim ortamı sağlayabilmek adına 2016 yılı içinde CASIO firmasının da desteği almamız sonucunda olduğumuz “Mobil Laboratuvar” ile de yukarıdaki projemizi birleştirme şansını yakalamış olduk.  Kâğıt-kalem, Grafik Tabanlı Hesap Makinesi ve Data-Logger üçlüsünün kullanımı sayesinde mini mühendislik problemlerimizde artık Mobil Matematik Şehir Haritamız üzerine işlenebilir hale gelmiştir.

  • Altun, M.:1998 , Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci. Matematik Öğretimi Editör: Ankara A. (Eds.), Anadolu Üniversitesi Yayınları,1998.Yayın no: 1072, 26-52. Alındığı tarih: 15.10.2013, adres: http://w2.anadolu.edu.tr/aos/kitap/IOLTP/2289/unite02.pdf
  • Berry J ve Houston K.: 1995, Mathematical modelling. Edward Arnold, London.
  • Blum, W. ve Leiß, D.: 2007a, How do students and teachers deal with modelling problems? In C. Haines et al. (Eds), Mathematical Modelling. Education, Engineering and Economics. Chichester: Horwood , 222-231.
  • Blum, W. et al.: 2002, ICMI Study 14: Application and modelling in mathematics education – Disscussion document. Educational Studies in Matematics 51(1-2), 149-171.
  • Borromeo Ferri, R.: 2006, Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. In Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38 (2) 86-95.
  • Ludwig, M., ve Xu, B.: 2010, A Comparative Study of Modelling Competencies among Chinese and German Students. Journal for didactics of Mathematics. Vol. 31, pp: 77–97.
  • Ludwig, M., Jesberg, J. ve Weiss, D.: 2013, Frankfurt MathCityMap - ein Smartphone-Projekt um Mathematik draußen zu machen. Beiträge zum Mathematikunterricht 2013 Digital Vol. 2, pp: 622–635. Alındığı tarih: 14.10.2013, adres: http://www.mathematik.uni-dortmund.de/ieem/bzmu2013.
Konular Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Uğur Çetinkaya
Kurum: Matematiksel Güç ve İnovatif Tasarım Derneği
Ülke: Turkey


Yazar: Mustafa Hilmi Çolakoğlu
Kurum: MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { jrinen307557, journal = {İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi}, issn = {}, eissn = {2564-7237}, address = {Ahmet İlhan ŞEN}, year = {}, volume = {2}, pages = {16 - 33}, doi = {}, title = {Mobil Matematik Şehir Haritası}, key = {cite}, author = {Çetinkaya, Uğur and Çolakoğlu, Mustafa Hilmi} }
APA Çetinkaya, U , Çolakoğlu, M . (). Mobil Matematik Şehir Haritası. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2 (1), 16-33. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/jrinen/issue/30340/307557
MLA Çetinkaya, U , Çolakoğlu, M . "Mobil Matematik Şehir Haritası". İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi 2 (): 16-33 <http://dergipark.gov.tr/jrinen/issue/30340/307557>
Chicago Çetinkaya, U , Çolakoğlu, M . "Mobil Matematik Şehir Haritası". İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi 2 (): 16-33
RIS TY - JOUR T1 - Mobil Matematik Şehir Haritası AU - Uğur Çetinkaya , Mustafa Hilmi Çolakoğlu Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 16 EP - 33 VL - 2 IS - 1 SN - -2564-7237 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi Mobil Matematik Şehir Haritası %A Uğur Çetinkaya , Mustafa Hilmi Çolakoğlu %T Mobil Matematik Şehir Haritası %D 2019 %J İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi %P -2564-7237 %V 2 %N 1 %R %U
ISNAD Çetinkaya, Uğur , Çolakoğlu, Mustafa Hilmi . "Mobil Matematik Şehir Haritası". İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi 2 / 1 16-33.