This corpus-based exploratory study investigates the use of sentence-initial this and these as pronouns and determiners in a corpus of research articles by American writers and MA theses by novice Turkish academic writers in the field of Applied Linguistics. The study reveals that authors use sentence-initial this and these both as pronouns (unattended) and determiners (attended). Contrary to expectations, prescriptions of style manuals and guide-books, overall both groups used sentence-initial this and these as pronouns and determiners, yet with lower ratios than previous studies. The findings indicate a close relationship between the writers’ educational background, their field of study, and their employment of SI this and these as pronouns. The findings are discussed with reference to the relevant literature. The knowledge gained from this study can increase our awareness of the uses and purposes of these structures in academic prose.
Bütünce temelli bu çalışmada uygulamalı dilbilim alanında Amerikalı yazarlar tarafından yazılan akademik makaleler ile tecrübesiz Türk akademisyenlerin yaptığı yüksek lisans tezlerinde bu ve bunlar sözcüklerinin cümle başında adıl ve belirteç olarak kullanımları incelenmiştir. Akademik yazım kılavuzlarının yönergelerinin önerilenin aksine genel olarak her iki gruptaki yazarların bu sözcükleri cümle başında hem adıl hem de belirteç kullandıkları bulunmuştur. Bu bulgular iìgili alınyazın doğrultusunda sunulmuştur. Bu çalışma sonunda elde edilen bulgular ışığında ikinci dilde yazanlar ve bu alanda eğitim verenlerin bu yapılar ile ilgili farkındalıklarının artmasına ve buna bağlı olarak daha anlaşılır metinler ortaya çıkmasına katkı sağlanması beklenmektedir.
Konular | Edebiyat |
---|---|
Dergi Bölümü | Dilbilim |
Yazarlar |
|
Bibtex | @araştırma makalesi { jss364179,
journal = {Gaziantep University Journal of Social Sciences},
issn = {1303-0094},
eissn = {2149-5459},
address = {Gaziantep Üniversitesi},
year = {2018},
volume = {17},
pages = {210 - 220},
doi = {10.21547/jss.364179},
title = {Bu ve Bunlar Sözcüklerinin Akademik Yazında Adıl ve Belirteç Olarak Kullanımı},
key = {cite},
author = {KAFES, Hüseyin}
} |
APA | KAFES, H . (2018). Bu ve Bunlar Sözcüklerinin Akademik Yazında Adıl ve Belirteç Olarak Kullanımı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (1), 210-220. DOI: 10.21547/jss.364179 |
MLA | KAFES, H . "Bu ve Bunlar Sözcüklerinin Akademik Yazında Adıl ve Belirteç Olarak Kullanımı". Gaziantep University Journal of Social Sciences 17 (2018): 210-220 <http://dergipark.gov.tr/jss/issue/34057/364179> |
Chicago | KAFES, H . "Bu ve Bunlar Sözcüklerinin Akademik Yazında Adıl ve Belirteç Olarak Kullanımı". Gaziantep University Journal of Social Sciences 17 (2018): 210-220 |
RIS | TY - JOUR T1 - Bu ve Bunlar Sözcüklerinin Akademik Yazında Adıl ve Belirteç Olarak Kullanımı AU - Hüseyin KAFES Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.21547/jss.364179 DO - 10.21547/jss.364179 T2 - Gaziantep University Journal of Social Sciences JF - Journal JO - JOR SP - 210 EP - 220 VL - 17 IS - 1 SN - 1303-0094-2149-5459 M3 - doi: 10.21547/jss.364179 UR - http://dx.doi.org/10.21547/jss.364179 Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 Gaziantep University Journal of Social Sciences Bu ve Bunlar Sözcüklerinin Akademik Yazında Adıl ve Belirteç Olarak Kullanımı %A Hüseyin KAFES %T Bu ve Bunlar Sözcüklerinin Akademik Yazında Adıl ve Belirteç Olarak Kullanımı %D 2018 %J Gaziantep University Journal of Social Sciences %P 1303-0094-2149-5459 %V 17 %N 1 %R doi: 10.21547/jss.364179 %U 10.21547/jss.364179 |
ISNAD | KAFES, Hüseyin . "Sentence-Initial This and These in Academic Prose". Gaziantep University Journal of Social Sciences 17 / 1 (Ocak 2018): 210-220. http://dx.doi.org/10.21547/jss.364179 |