Year 2017, Volume 25, Issue 2, Pages 551 - 566 2017-03-15

Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrencilerin Sergilediği Problem Davranışlar İle Davranış Sonrası Öğretmen Tepkilerinin İncelenmesi
Investigation of Problem Behaviours Exhibited By Special Needs Students in General Education Classrooms and Teacher Reactions

Elif SAZAK PINAR [1] , Nevin GÜNER YILDIZ [2]

194 0

Bu çalışmada, genel eğitim sınıflarındaki özel gereksinimli öğrencilerin sergilediği problem davranışlar ile davranış sonrası öğretmen tepkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Bolu İli’ndeki ilkokullarda görev yapan, sınıfında kaynaştırma öğrencisi olan ve sınıfında gözlem yapılmasına izin veren 72 sınıf öğretmeni ile bu sınıflardaki özel gereksinimli öğrenciler katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında anekdot kaydı tekniği kullanılmıştır. Veriler üç bağımsız gözlemci tarafından toplanmış; verilerin çözümlenmesinde betimsel analizden yararlanılmıştır. Çalışmanın sonunda öğretmenlerin, öğrencilerin problem davranışlarına en sık dersin 11. dakikası ile 20. dakikası arasında tepki gösterdikleri; en sık öğrencilerin izinsiz sınıfta gezinme ve arkadaşı ile konuşma davranışlarına tepkide bulundukları ve en çok sözel uyarma (sessiz ol, dersi dinle, yerinde otur, konuşma, parmak kaldır vb.) tepkilerini verdikleri belirlenmiştir. 

This study aims to investigate problem behaviors exhibited by special needs students in general education classrooms and teacher reactions to those problem behaviors. 72 classroom teachers employed in primary schools in Bolu who allowed observations in their classrooms with special needs students and the special needs students in those classrooms participated in the study. Anecdotal record technique was used to record student behaviors and teacher responses. Data were collected by three independent observers and descriptive analysis was used in data analysis. Results showed that teachers commonly responded to problem behaviors in 11th -20th minutes of the class; that problem behaviors such as moving from their seats without permission and talking during class generated the most frequent responses from teachers and that teachers mostly used verbal warnings (such as “be quiet, listen to the lesson, sit in your seat, don’t talk, hold up your finger”.) in response to problem behaviors.

  • Alberto, P. A., & Troutman, A. C. (2009). Applied behavior analysis for teachers (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill.
  • Akalın, S. (2007). İlköğretim birinci kademedeki sınıf öğretmenleri ile kaynaştırma öğrencisi olan ve olmayan öğrencilerin sınıf içi davranışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baker, J. A., Clark, T. P., Maier, K. S., & Viger, S. (2008). The differential influence of instructional context on the academic engagement of students with behavior problems. Teaching and Teacher Education, 24, 1876-1883.
  • Brown, W. H., Odom, S. L., Li, S., & Zercher, C. (1999). Ecobehavioral assessment in early childhood programs: A portrait of preschhool ınclusion. The Journal of Special Education, 33(3), 138–153.
  • Carr, E. G, Taylor, J. C. , & Robinson, S. (1991). The effects of severe behavior problems in children on the teaching behavior of adults. The Journal of Applied Behavior Analysis, 24 (3): 523–535. doi: 10.1901/jaba.1991.24-523.
  • Cook, B. G., Cameron, D. L., & Tankersley, M. (2007). Inclusive teachers’ attitudinal ratingsmof their students with disabilities. The Journal of Special Education, 40, 230-239.
  • Cornelius-White, J.. (2007). Learner-centered teacher-student relationships are effective: A meta-analysis. Review of Educational Research, 77, 113-143.
  • Cullen, J. P., Gregory, J. L. Noto, L. A. (2010). The teacher attitudes toward inclusion scale (TATIS) technical report. ED 509930
  • Greenwood, C.. R., (1996). Research on the practices and behavior of effective teachers at Juniper Gardens Children's Project: Implications for the education of diverse learners. In D. Speece & B. K. Keogh (Eds.), Research on classroom ecologies: Implications for inclusion of children with learning disabilities (pp. 39-67). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Gunter, P. L., & Coutinho, M. J. (1997). Negative reinforcement in classrooms: What we’re beginning to learn. Teacher Education and Special Education, 20, 249–264.
  • Güner-Yıldız, N. & Melekoğlu, M. (2012a). Kaynaştırma sınıflarında öğretmen ve öğrenci davranışları arasındaki ilişki. 11-12 Ekim 2012’de 22. Özel Eğitim Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, Trabzon.
  • Güner-Yıldız, N. & Melekoğlu, M. (2012b). Kaynaştırma sınıflarındaki öğrencilerin derse katılım ve problem davranışlarının incelenmesi. 1-3 Ekim 2012’de Uluslar arası Türk Kültür Coğrafyasında Eğitim Bilimleri Araştırmaları Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri, Sinop.
  • Güner-Yıldız, N., Şener, Y., Kurtova, C. ve Söyleyici, E. (2013). Toplumun bakış açısından zihin engelliler. 30 Ekim-1 Kasım 2013’de 23. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, Bolu.
  • Hines, R. A. (2001). Inclusion in middle schools. ED 459000 The Educational Resources Information Center (ERIC) veri tabanından 15 Ağustos 2009’da alınmıstır.
  • Jordan, A., Schwartz, E., McGhie-Richmond, D. (2009). Preparing teachers for ınclusive classrooms. Teaching and Teacher Education, 25(4), 535-542.
  • Kauffman, J. M. (2005). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (8th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Kim, O., & Hupp, S.C. (2005). Teacher interaction styles and task engagement of elementary students with cognitive disabilities. Education and Training in Developmental Disabilities, 40 (3), 293-308
  • Magnusson, D., & Cairns, R.B. (1996). Developmental science. Toward a unified framework. In R. B. Cairns, G. H. Elder, & E. J. Costello (Eds.). Developmental science (pp. 7-30). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • McIntosh, R., Vaughn, S., Schumm, J. S., Haager, D., Lee, O. (1993). Observations of students with learning disabilities in general education classrooms. Exceptional Children, 60(3), 249-261.
  • Niesyn, M. E. (2009). Strategies for success: Evidence-based ınstructional practices for students with emotional and behavioral disorders. Preventing School Failure, 53(4), 227-233.
  • Sadioğlu, O.; Bilgin, A.; Batu, S.; Oksal, A. (2013). Problems, expectations, and suggestions of elementary teachers regarding inclusion. Educational Sciences: Theory and Practice, 13 (3), 1760-1765.
  • Scruggs, T. E., & Mastropieri, M.A. (1994). Successful mainstreaming in elementary science classes: A qualitative investigation of three reputational cases. American Educational Research Journal, 31, 785-811.
  • Stichter J. P., Lewis T. J., Whittaker T. A., Richter M., Johnson N. W., Trussell R. P. (2009). Assessing Teacher Use of Opportunities to Respond and Effective Classroom Management Strategies. Journal of Positive Behavior Interventions, 11, 68-81.
  • Scott, T. M., Alter, P. J., & Hirn, R. (2011). An examination of typical classroom context and instruction for students with and without behavioral disorders. Education and Treatment of Children, 34 (4), 619-642.
  • Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85(4), 571-581.
  • Sutherland, K.S., Lewis-Palmer, T., Stichter J., & Morgan, P.L. (2008). Examining the influence of teacher behavior and classroom context on the behavioral and academic outcomes for students with emotional and behavioral disorders. Journal of Special Education, 41, 223-233.
  • Sutherland, K.S., & Oswald, D.P. (2005). The relationship between teacher and student behavior in classrooms for students with emotional and behavioral disorders: Transactional processes. Journal of Child and Family Studies, 14, 1-14.
  • Sutherland, K. S., & Wehby, J. H. (2001). Exploring the relationship between increased opportunities to respond to academic requests and the academic and behavioral outcomes of students with EBD. Remedial and Special Education, 22, 113-121.
  • Sutherland, K.S. Wehby, J.H., & Yoder, P.J. (2002). Examination of the relationship between teacher praise and opportunities for students with EBD to respond to academic requests. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 10(1), 5-13.
  • Tekin-İftar, E. (2014). Uygulamalı Davranış Analizi, Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Wallace, T., Anderson, A.R., Bartholomay, T., Hupp, S. (2002). An ecobehavioral examination of high school classrooms that ınclude students with disabilities. The Council for Exceptional Children, 68(3), 345–359.
  • Walker, H. M., Horner, R. H., Sugai, G., Bullis, M., Sprague, J. R., Bricker, D., et al. (1996). Integrated approaches to preventing antisocial behavior patterns among school-age children and youth. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 4, 194–209.
  • Wehby, J. H., Symons, F. J., Canale, J. A., & Go, F. J. (1998). Teaching practices in classrooms for students with emotional and behavioral disorders: Discrepancies between recommendations and observations. Behavioral Disorders, 24, 51–56.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yazarlar (2007). [Hakem incelemesi için çıkarıldı]
  • Yazarlar (2008). [Hakem incelemesi için çıkarıldı]
Subjects Education, Scientific Disciplines
Journal Section Articles
Authors

Author: Elif SAZAK PINAR

Author: Nevin GÜNER YILDIZ

Bibtex @research article { kefdergi313577, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, issn = {}, eissn = {2147-9844}, address = {Kastamonu University}, year = {2017}, volume = {25}, pages = {551 - 566}, doi = {}, title = {Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrencilerin Sergilediği Problem Davranışlar İle Davranış Sonrası Öğretmen Tepkilerinin İncelenmesi}, key = {cite}, author = {SAZAK PINAR, Elif and GÜNER YILDIZ, Nevin} }
APA SAZAK PINAR, E , GÜNER YILDIZ, N . (2017). Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrencilerin Sergilediği Problem Davranışlar İle Davranış Sonrası Öğretmen Tepkilerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (2), 551-566. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/kefdergi/issue/29416/313577
MLA SAZAK PINAR, E , GÜNER YILDIZ, N . "Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrencilerin Sergilediği Problem Davranışlar İle Davranış Sonrası Öğretmen Tepkilerinin İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 25 (2017): 551-566 <http://dergipark.gov.tr/kefdergi/issue/29416/313577>
Chicago SAZAK PINAR, E , GÜNER YILDIZ, N . "Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrencilerin Sergilediği Problem Davranışlar İle Davranış Sonrası Öğretmen Tepkilerinin İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 25 (2017): 551-566
RIS TY - JOUR T1 - Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrencilerin Sergilediği Problem Davranışlar İle Davranış Sonrası Öğretmen Tepkilerinin İncelenmesi AU - Elif SAZAK PINAR , Nevin GÜNER YILDIZ Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - DO - T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 551 EP - 566 VL - 25 IS - 2 SN - -2147-9844 M3 - UR - Y2 - 2016 ER -
EndNote %0 Kastamonu Education Journal Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrencilerin Sergilediği Problem Davranışlar İle Davranış Sonrası Öğretmen Tepkilerinin İncelenmesi %A Elif SAZAK PINAR , Nevin GÜNER YILDIZ %T Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrencilerin Sergilediği Problem Davranışlar İle Davranış Sonrası Öğretmen Tepkilerinin İncelenmesi %D 2017 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 25 %N 2 %R %U
ISNAD SAZAK PINAR, Elif , GÜNER YILDIZ, Nevin . "Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrencilerin Sergilediği Problem Davranışlar İle Davranış Sonrası Öğretmen Tepkilerinin İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 25 / 2 (March 2017): 551-566.