Yıl 2018, Cilt 26, Sayı 1, Sayfalar 171 - 179 2018-01-15

The Effect of 5E Model With and Without Animation on Students’ Achievement and Attitude in Social Studies
Sosyal Bilgiler Dersinde Animasyon İçeren ve İçermeyen 5E Modeli’nin Öğrencilerin Başarı ve Tutumuna Etkisi

Birsen Berfin Akaydın [1] , Sibel Kaya [2]

97 0

This study examined the effect of 5E learning model with and without animations on students’ achievement and attitudes in fourth grade Social Studies through quasi-experimental design. The participants were 49 fourth grade students from a primary school in Kocaeli, Turkey. The students came from three classrooms, two of which were experiment and the third was the control group. In the first experiment group, instruction was carried out in accordance with the 5E learning model for five weeks. In the second experiment group, in addition to the 5E model, animations were used; and in control group, program based instruction was implemented. As data collection tools, Social Studies achievement test, attitude scale and animation opinion scale were used. Analyses were conducted using nonparametric Kruskal Wallis and Wilcoxon test in SPSS 18. The results showed that in terms of Social Studies achievement, all three groups significantly improved from pre-test to post-test; however, there were not any significant differences among the three groups’ post-test scores. In terms of attitudes towards Social Studies, the two experiment groups showed significant improvement from pre-test to post-test; however, there was no significant difference between control group’s pre-test and post-test scores. Students in the 2. experiment group who took the animation opinion scale have expressed that animations are informative, encouraging and satisfying.


Bu çalışma ilkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde Üretimden Tüketime ünitesinde animasyon içeren 5E öğrenme modeli ile animasyon içermeyen 5E öğrenme modelinin öğrencilerin başarıları ve tutumları üzerindeki etkisini incelemeyi ve bu doğrultuda çeşitli öneriler sunmayı amaçlamıştır. Bu amaçla ilkokul 4. sınıflardan iki deney grubu ve bir kontrol grubu seçilmiştir. Deney gruplarından birinde animasyonla zenginleştirilmiş 5E öğrenme modeli ile, diğerinde yalnızca 5E öğrenme modeli ile; kontrol grubunda ise programdaki ders kitabına bağlı olarak Üretimden Tüketime ünitesi işlenmiştir. Ünite öncesinde ve sonrasında başarı testi ve derse karşı tutum ölçeği uygulanmış, ayrıca animasyonun kullanıldığı 2. deney grubundaki öğrencilerin animasyon hakkındaki düşüncelerini incelemek amacıyla da animasyon görüş ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada yarı deneysel model kullanılmış ve analizler SPSS 18’de parametrik olmayan Kruskal Wallis ve Wilcoxon testleri kullanılarak yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda tüm gruplarda, öğrenci başarısı açısından, anlamlı artışlar gerçekleşmiş, ancak grupların son-test puanları arasında anlamlı farklar bulunmamıştır. Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutum açısından, animasyon içeren ve içermeyen 5E öğrenme modelinin uygulandığı gruplarda anlamlı artışlar gözlenirken, kontrol grubunda ön-test ve son-test tutum puanları arasında anlamlı bir fark gözlenmemiştir. 2. deney grubuna uygulanan animasyon görüş ölçeğine göre öğrenciler animasyonların dersi anlamada yardımcı, teşvik edici ve öğretici olduğunu ve animasyonlarla ders işlemenin zevkli olduğunu belirtmişlerdir.


  • Altınışık, S. & Orhan, F. (2002). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortamın öğrencilerin akademik başarıları ve derse karşı tutumları üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 41-49.
  • Arıcı, N. & Dalkılıç, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: Bir uygulama örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 421-430.
  • Avcı, E. (2009). İlköğretim 5.sınıf sosyal bilgiler dersinde oluşturmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerinin başarı düzeylerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bursa.
  • Aydın, N., & Yılmaz, A. (2010). Yapılandırıcı yaklaşımın öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 57-68.
  • Başer, E. T. (2008). 5E modeline uygun öğretim etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bilgin, İ. & Ay, Y. (2013). 5E öğrenme modelinin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin madde konusundaki başarılarına etkisinin ve model hakkında öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1449-1470.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bybee, R. W. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Westport, CT: Heinemann.
  • Bybee, R. W. , Taylor, J. A. , Gardner, A. , Scotter , P. V. , Powell , J. C. , Westbrook, A. & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, CO: BSCS, 5, 88-98.
  • Cinkaya, Z. (2011). İlköğretim 6. 7. 8. sınıfları fen ve teknoloji dersinde bilgisayar animasyonunun akademik başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, E. (2007). Ortaöğretim coğrafya derslerinde bilgisayar destekli animasyon kullanımının öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Daşdemir, İ. (2006). Animasyon kullanımının ilköğretim fen bilgisi dersinde akademik başarıya ve kalıcılığa olan etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Daşdemir, İ. (2013). Animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1287-1304.
  • Demircioğlu, G., Demircioğlu, H., & Vural, S. (2016). 5E öğretim modelinin üstün yetenekli örencilerin buharlaşma ve yoğuşma kavramlarını anlamaları üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 821-838.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., & Scott, P. (1994). Constructing scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, 23, 5-12.
  • Engin, İ., Cin, M., & Gençtürk, E. (2007). “Yer Yuvarlağı” ünitesinin öğretiminde bilgisayarlı ve geleneksel öğretim uygulamalarının karşılaştırılması üzerine bir uygulama. Milli Eğitim Dergisi, 173, 245-257
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, S. (2003). Öğretim amaçlı web sayfası tasarımında renk kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 139-148.
  • Koç, G. (2002). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının duyuşsal ve bilişsel öğrenme ürünlerine etkisi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Koç, Y., Şimşek, Ü., & Has, C. (2013). “Işık” ünitesinin öğretiminde bilgisayar animasyonlarının etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 145-156.
  • Mayer, R. E. & Moreno, R. (2002). Animation as an aid multimedia learning. Educational Psychology Review, 14(1), 87-99.
  • Osborne, J. F. (1996). Beyond constructivism. Science Education, 80(1), 53-82.
  • Özcan, F. (2008). Dokuzuncu sınıf coğrafya öğretiminde animasyonların yeri ve önemi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Özsevgeç, T. (2007). İlköğretim 5. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5E modeline göre geliştirilen rehber materyallerin etkililiklerinin belirlenmesi. Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Öztürk, Ç. (2008). Coğrafya öğretiminde 5E modelinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutumuna etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Smeets, E., & Mooij, T. (1999). Time on task, interaction, and information handling in multimedia learning environments. Journal of Educational Computing Research, 21(4), 487-502.
  • Şahin, Ç. & Çepni, S. (2012). 5E öğretim modeline dayalı öğretimin öğrencilerin gaz basıncı ile ilgili kavramsal anlamalarına etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1),220-264.
  • Şentürk, C. (2010). Yapılandırmacı yaklaşım ve 5E öğrenme döngüsü modeli, Eğitime Bakış Dergisi, 6(17), 58-62.
  • Tanrıkulu, M. (2011). Kaynaştırma ortamlarında öğrenim gören 9. sınıf total görme engelli öğrencilere harita bilgisinin öğretimi kaynaştırma ortamlarında öğrenim gören 9. sınıf total görme engelli öğrencilere harita bilgisinin öğretimi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi (TSA), 3, 71-83.
  • Tiryaki, S. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı 5E öğrenme modeli ve işbirlikli öğrenme yönteminin 8. sınıf “ses” ünitesinin işlenmesinde başarıya ve tutuma etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tjaden, B. J. & Martin, C. D. (1995). Learning effects of computer-assisted instruction on collage students. Computer & Education, 24, 271-277.
  • Türkan, S. (2010). 7. Sınıf öğrencilerinin yaşamımızdaki elektrik ünitesindeki akademik başarılarına, fen ve teknoloji dersine karşı tutumlarına animasyonun etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yumuşak A. & Aycan Ş. (2002). Fen bilgisi eğitiminde bilgisayar destekli çalışmanın faydaları: Demirci (Manisa)’de bir örnek. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 197-204.
Konular Eğitim Bilimleri
Diğer ID 1803
Yayımlanma Tarihi Ocak-2018
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Birsen Berfin Akaydın
E-posta: berfu_akaydin@hotmail.com
Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Kocaeli
Ülke: Turkey


Yazar: Sibel Kaya
E-posta: sibelkaya@gmail.com
Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Kocaeli
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { kefdergi375723, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, issn = {1300-8811}, address = {Kastamonu Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {26}, pages = {171 - 179}, doi = {10.24106/kefdergi.375723}, title = {The Effect of 5E Model With and Without Animation on Students’ Achievement and Attitude in Social Studies}, key = {cite}, author = {Kaya, Sibel and Akaydın, Birsen Berfin} }
APA Akaydın, B , Kaya, S . (2018). The Effect of 5E Model With and Without Animation on Students’ Achievement and Attitude in Social Studies. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (1), 171-179. DOI: 10.24106/kefdergi.375723
MLA Akaydın, B , Kaya, S . "The Effect of 5E Model With and Without Animation on Students’ Achievement and Attitude in Social Studies". Kastamonu Eğitim Dergisi 26 (2018): 171-179 <http://dergipark.gov.tr/kefdergi/issue/31578/375723>
Chicago Akaydın, B , Kaya, S . "The Effect of 5E Model With and Without Animation on Students’ Achievement and Attitude in Social Studies". Kastamonu Eğitim Dergisi 26 (2018): 171-179
RIS TY - JOUR T1 - The Effect of 5E Model With and Without Animation on Students’ Achievement and Attitude in Social Studies AU - Birsen Berfin Akaydın , Sibel Kaya Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.24106/kefdergi.375723 DO - 10.24106/kefdergi.375723 T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 171 EP - 179 VL - 26 IS - 1 SN - 1300-8811-2147-9844 M3 - doi: 10.24106/kefdergi.375723 UR - http://dx.doi.org/10.24106/kefdergi.375723 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Kastamonu Eğitim Dergisi The Effect of 5E Model With and Without Animation on Students’ Achievement and Attitude in Social Studies %A Birsen Berfin Akaydın , Sibel Kaya %T The Effect of 5E Model With and Without Animation on Students’ Achievement and Attitude in Social Studies %D 2018 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P 1300-8811-2147-9844 %V 26 %N 1 %R doi: 10.24106/kefdergi.375723 %U 10.24106/kefdergi.375723