Yıl 2018, Cilt 26, Sayı 2, Sayfalar 475 - 486 2018-03-15

Experiment-Related Perceived Self-Efficacy Scale: Adaptation to Turkish, Validity and Reliability Studies
Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması

Miraç Yılmaz [1]

70 0

Scales related to belief in self-efficacy and in the ability to conduct science (biology, physics, chemistry, science lessons etc.) experiments can be used to investigate the ideas of students on their ability to conduct well-designed experiments, even under difficult conditions. The aim of this research was to adapt “Experiment-Related Perceived Self-Efficacy Scale” that was originally prepared in German to Turkish and to carry out validity and reliability studies. The scale that has been adapted to Turkish by language and field specialists, has also been evaluated in terms of content, language and assessment capacity. The adaptation study was performed on 333 prospective biology and science teachers. The scale that has been adapted to Turkish according to the confirmatory factor analysis results, contains planning, implementation and evaluation sub-dimensions similar to the original scale and consists of 18 items. The Cronbach alpha reliability coefficient of the adapted scale was found to be α=.92. As a result, the adapted “Experiment-Related Perceived Self-Efficacy Scale” was found to be a valid and reliable assessment instrument in measuring the self-efficacy of conducting experiments.

Özyeterlik inancına dayanan ve fen bilimleri deneyleri (biyoloji, fizik, kimya, fen dersleri gibi) yapabilme inancına ilişkin hazırlanmış ölçeklerle, öğrencilerin laboratuvarda zor şartlar altında dahi, iyi düzenlenmiş bir deney yapabilme konusunda sahip oldukları inançlar sorgulanabilir. Bu araştırmada orijinali Almanca olan “Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği”nin Türkçe’ye uyarlanarak, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Uyarlama için dil ve alan uzmanlarınca Türkçe’ye çevrilen ölçek; içerik, dil ve ölçme değerlendirme açılarından da değerlendirilmiştir. Uyarlama çalışması 333 biyoloji ve fen bilgisi öğretmen adayına uygulanmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre Türkçe’ye uyarlanan ölçek, orijinal ölçekteki gibi planlama, uygulama ve değerlendirme alt boyutlarına sahiptir ve toplam 18 maddeden oluşmaktadır. Uyarlanan ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik değeri α=.92 olarak elde edilmiştir. Sonuç olarak, Türkçe’ye uyarlanan “Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği”nin deney yapabilmeye dair özyeterliği ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ifade edilebilir. 
  • Anastasi, A. & Urbina, S. (2009). Psychological Testing (7th Ed.): Prentice Hall PTR.
  • Aslan, S., Ertaş Kılıç, H. ve Kılıç, D. (2016). Bilimsel Süreç Becerileri. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Ayas, A. (1998). Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuvar Kullanımı, Fen Bilgisi Öğretimi (Ed: Şefik Yaşar). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir, 99-113.
  • Bentler, P. M. & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606.
  • Browne, M. W. & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In: Bollen, K. A. ve Long, J. S. (Eds.), Testing struc-tural equation models (pp. 136-162). Beverly Hills, CA: Sage
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, 9. Baskı.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming. New York, NY: Taylor and Francis Group.
  • Byrne, B. & Campbell, T. L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(5), 555-574.
  • Damerau, K. (2012). Molekulare und Zell-Biologie im Schülerlabor – Fachliche Optimierung und Evaluation der Wirksamkeit im BeLL Bio (Bergisches Lehr-Lern-Labor Biologie). Dissertation. Bergische Universität Wuppertal. (http://elpub.bib.uniwuppertal.de/edocs/dokumente/fbc/biologie/diss2012/damerau )
  • Damerau, K. (2013). Entwicklung eines Messinstruments zur Erfassung der Experimentbezogenen Selbstwirksamkeitserwartung, 15. Frühjahrschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBIO, Universitaet Leipzig, Deutschland, 18-21.03.2013, Leipzig, Deutschland.
  • De Vellis,F. R. (2017). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar, (Çeviri Editörü: Tarık Totan), Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN: 978-605-133-937-5.
  • Domino, G. & Domino, M. L. (2006). Psychological testing: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Engeln K. & Euler M. (2004). Forschen statt Pauken: Aktives Lernen im Schulerlabor. Physik Journal, 3(11), 45–48.
  • Fraenkel, J. R., Wallend, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hill.
  • Güngör, A., Eryılmaz, A. & Fakıoglu, T. (2007). The relationship of freshmen’s physics achievement and their related affective characteristics. Journal of Reserach in Science Teaching, 44(8), 1036-1056.
  • Hooper, D., Coughlan, J. & Mullen, M. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines For Determining Model Fit. Articles, 2.
  • Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alter-natives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • Jerusalem, M. & Schwarzer, R. (1981). Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. Skalen zur Befindlichkeit und Persoen-lichkeit In R. Schwarzer (Hrsg.). Forschungsbericht No. 5. Berlin: Freie Universitaet, Institut für Psychologie.
  • Jerusalem, M. (2002). Theroretischer Teil - Einleitung I, Zeitschrift für Pädagogik, 44, 8-12.
  • Jöreskog, K. G. & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural Equation Modeling With The SIMPLIS Command Language. Lin-colnwood: Scientific Software International.
  • Kelecioğlu, H. ve Göçer Şahin, S. (2014). Geçmişten günümüze geçerlik. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 1-11.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Leech, N., Barrett, K. C. & Borgan, G. A. (2005). SPSS For İntermediate Statistics Use And İntarpretation (Second Edition Ed.). New Jersey, London.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., Artelt, C., Baumert, J. & Peschar, J. L. (2006). OECD’s brief self-report measure of educational psycho-logy’s most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Tes-ting, 6(4), 311-360.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi ve AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Meyers, L. S., Gamst, G. & Guarino, A. J. (2006). Applied multivariate research: Design and interpretation. London: SAGE Publi-cations.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Ortaöğretim Biyoloji Dersi (9, 10, 11 Ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara. Kasım 13, 2015 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Pajares, F. (1997). Current Directions In Self-Efficacy Research. In M. Maehr Ve P.R. Pintrich (Eds.), Advances in Motivation And Achievement. Vol. 10, Pp. 1-49. Greenwich, CT: JAI Press.
  • Scharfenberg, F. J. (2005). Experimenteller Biologieunterricht zu Aspekten der Gentechnik im Lernort Labor: empirische Untersuc-hung zu Akzeptanz, Wissenserwerb und Interesse. Dissertation. Universitat Bayreuth.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Test of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research-Online, 8(2), 23-74.
  • Schreiber, N.; Theyßen, H. & Schecker, H. (2009). Experimentelle Kompetenz messen?! Physik und Didaktik in Schule und Hochsc-hule, 8 (3). 92-101.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar Ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Yilmaz M., Gürçay D. Ve Ekici G. (2007). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 1, 253-259.
Birincil Dil tr
Konular Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Diğer ID 1704
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Miraç Yılmaz
Kurum: HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ

Bibtex @araştırma makalesi { kefdergi389809, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, issn = {}, eissn = {2147-9844}, address = {Kastamonu Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {26}, pages = {475 - 486}, doi = {10.24106/kefdergi.389809}, title = {Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması}, key = {cite}, author = {Yılmaz, Miraç} }
APA Yılmaz, M . (2018). Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (2), 475-486. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/kefdergi/issue/31580/389809
MLA Yılmaz, M . "Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması". Kastamonu Eğitim Dergisi 26 (2018): 475-486 <http://dergipark.gov.tr/kefdergi/issue/31580/389809>
Chicago Yılmaz, M . "Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması". Kastamonu Eğitim Dergisi 26 (2018): 475-486
RIS TY - JOUR T1 - Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması AU - Miraç Yılmaz Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 475 EP - 486 VL - 26 IS - 2 SN - -2147-9844 M3 - UR - Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Kastamonu Eğitim Dergisi Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması %A Miraç Yılmaz %T Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması %D 2018 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 26 %N 2 %R %U
ISNAD Yılmaz, Miraç . "Deneye İlişkin Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması". Kastamonu Eğitim Dergisi 26 / 2 (Mart 2018): 475-486.