Yıl 2018, Cilt 26, Sayı 4, Sayfalar 1101 - 1110 2018-07-15

Examination of Helping Attitudes of Social Work Students
Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi

Ayşe Sezen Serpen [1] , Ergün Hasgül [2]

40 54

The profession of social work is a social movement that has helpfulness in its foundation since its nascence and the act of helping is uniquely suited for the practitioners of a discipline that has help in its foundation. This study is carried out on 188 voluntary social work undergraduate students with the intent of determining the helping attitudes of those students who will initiate the future helping relationships. The Helping Attitude Scale developed by Nickell (1998, ss. 4-10) and adapted to Turkish by researchers is used in the study to evaluate the attitudes, feelings and beliefs of participators related to help, the Cronbach Alpha value regarding the reliability of the scale is found as 0,83. In relation to the 3 sub-dimensions that are on the scale; the Cronbach Alpha value of the sub-dimension “Alturism” is 0,80, the Cronbach Alpha value of the sub-dimension “Self-sufficient/Receiver-Giver” is 0,69, and the Cronbach Alpha value of the sub-dimension “Selfish” is 0,61. In conclusion it is determined that the helping attitudes of the students can be identified at most as “self-sufficient”and at least as “selfish”; the helping attitudes do not vary by sex (p>0.05).According to the results of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, it is thought that the Turkish form of the scale can be used to evaluate the attitudes, feelings and beliefs of participators related to help.

Sosyal hizmet mesleği doğuşundan bu yana temelinde yardımseverlik olan bir toplumsal harekettir. Temelinde yardım olan bir disiplinin uygulayıcıları için de yardım etme davranışı biçilmiş bir kaftandır. Bu çalışma; geleceğin yardım ilişkilerini başlatacak olan sosyal hizmet öğrencilerinin bazı değişkenlere göre yardım tutumlarını belirlemek amacıyla gönüllü 188 sosyal hizmet lisans öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada Nickell (1998, ss. 4-10) tarafından geliştirilen ve araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlanan Yardım Tutum Ölçeği katılımcıların yardımla ilgili davranışlarını, duygularını ve inançlarını değerlendirmek amacıyla kullanılmış, ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0,83 olarak bulunmuştur. Ölçekte yer alan 3 alt boyutla ilişkili olarak “Fedakar” alt boyutunun Cronbach Alpha değeri 0,80 ,  “Kendine Yeten/Alıp Verici” alt boyunun Cronbach Alpha değeri 0,69 ve “Bencil”  alt boyunun Cronbach Alpha değeri 0,61’tür. Sonuç olarak öğrencilerin yardım tutumlarının en çok “kendine yeten”, en az “bencil” olarak tanımlanabileceği; yardım tutumlarının cinsiyete, sınıfa ve yaşa göre değişmediği (p>0.05) saptanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analiz sonuçlarına göre, ölçeğin Türkçe formunun katılımcıların yardımla ilgili davranışlarını, duygularını ve inançlarını değerlendirmede kullanılabileceği düşünülmektedir.
  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde “Yardımseverlik” Değerinin Etkinlik Temelli Öğretimi ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi”. Yayınlanmış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Batson, C.D., O'Quin, K., Fultz, J. ve Vanderplast, M. (1983). Influence of self-reported distress and empathy on egoistic versus altruistic motivation to help. Journal of Personality and Social Psychology, 45 (3), 706-718.
  • Batson, C.D. (1994). Why act for the public good? Four Answers Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 603-610.
  • Bilgin, N. (1988). Sosyal Psikolojiye Giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. Ege Üniversitesi Basımevi. No:48. ss. 271-303.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem AYayıncılık.
  • Carkhuff, R. (1969). Helping & Human Relations. Vol I & II New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Catalan, J., Burgess, A., Pergami, A., Hulme, N,, Gazzard B. ve Philips, R. (1996). The psychology impact on staff of caring for people with serious diseases: the case of HIV infection and oncology. J Psychoso Res. 40 (4), 425-435.
  • Çelik, Z. (2014). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Darley, J.M. ve Batson, C.D. (1973). From Jerusalem to Jericho": A Study Of Situational And Dispositional Variables in Helping Behavior. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 27, No. 1, 100-108.
  • Dimitrov, D. (2010). Testing for factorial invariance in the context of construct validation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 43(2),121-149.
  • Dovidio, J.F., Allen, J.L ve Schroeder, D.A. (1990). Specificity empath-induced helping: Evidence for alturistic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 59 (2), 249-260.
  • Dökmen, Ü. (2011). İletişim Çatışmaları Ve Empati. Sistem Yayıncılık. 46. Baskı.
  • Duru, E. (2002). Öğretmen Adaylarında Kişi-Durum Yaklaşımı Bağlamında Yardım Etme Davranışı Eğilimi, Empati ve Düşünme Stilleri İlişkisi ve Bu Değişkenlerin Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Eagly, A. H., ve Crowley, M. (1986). Gender and helping behavior: A meta-analytic review of the social psychological literature. Psychological Bulletin, 100, 283-308.
  • Edelwich, J. ve Brodsky, A. (1980). Burn-Out. Stages of Disillusionment in the Helping Professions. Human Sciences Press.
  • Egan G. (1986) The Skilled Helper. Brooks-Cole, Monterey, California. s. 99.
  • Feldman, R. S. (2011). Understanding Psychology, Mc Graw- Hill, İnc Printed United States Of America, Tenth Edition. 604-615.
  • Garaigordobil, M. (2009). A comparative Analysis of Empathy in Childhood and Adolescence: Gender Diferences and Associated Socio-emotional Variables. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(2), ss. 217-235.
  • Hasgul, E. ve Serpen, A. S., (2014). "Empathy’s Importance in Social Work Practices”, Athens: ATINER'S Conference Paper Series, No: PSY2014-1304.
  • Hoffman , M. L. (1987). “The Contribution of Empathy to Justice and Moral Judgment” . Cambridge University Press , 47-80.
  • Hu, L. T., ve Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structural analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Işıkhan, V. (2006). Onkoloji Alanında Bakımverenlerin Tükenmişliği. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 17 (2), 8-22.
  • Koç, C. (2014). İlköğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algıları Ve Öğrenme Sürecinde Yardım İstemeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (2), 659-678.
  • Köklü, N. ve Büyüköztürk, Ş. (2000). Sosyal Bilimler için İstatistiğe Giriş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Krebs, D. (1987). The challenge of alturism in biology and psychology. Sociobiology and Psychology. Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp. 81-118.
  • McDonald, R.P. ve Moon-Ho, R.H. (2002). Principles and Practice in Reporting Structural Equation Analyses. Psychological Methods, Vol. 7 (1), 64–82.
  • Munro, B.H. (2005). Statistical Methods For Health Care Research. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, p.351-376.
  • Nickell, G.S. (1998). The Helping Attitudes Scale. Paper presented at 106th Annual Convention of the American Psychological Association at San Francisco, August.
  • Ribal, J.E. (1963). Social Character and Meanings of Selfishness and Alturism. Sociology and Social Research. Vol. 47, pp. 311-321.
  • Romer D., Charles GL. ve Lizzadro T. (1986). “A Person-Situation Approach to Alturistic Behavior”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 51 (5), 1001-1012.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, Vol.8, No.2, pp. 23-74.
  • Schultz, P.W. (2000). Empathizing With Nature: The Effects Of Perspective Taking On Concern For Environmental Issues. Journal of Social Issues, Vol. 56 (3), 391-406.
  • Serpen, A.S. ve Hasgül, E. (2015). Sosyal Hizmet Uygulamalarında Empatinin Önemi ve Yardım İlişkisi Üzerindeki Etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 35. ss. 37-52.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Thompson, B. (2000). Ten commandments of Structural Equation Modeling. In L. Grimm & P. Yarnold (Eds.), Reading and understanding more multivariate statistics (pp. 261-284). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Weick, A. (1999). Guilty knowledge. Families in Society, 80, 337-332.
  • Wilson, E.O. (1975). Sociobiology: The New Synthesis. Cambridge, Mass: Harvard Univ. Press, p. 578.
Birincil Dil tr
Konular Eğitim Bilimleri
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Ayşe Sezen Serpen

Yazar: Ergün Hasgül

Bibtex @araştırma makalesi { kefdergi434146, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, issn = {}, eissn = {2147-9844}, address = {Kastamonu Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {26}, pages = {1101 - 1110}, doi = {10.24106/kefdergi.434146}, title = {Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Hasgül, Ergün and Serpen, Ayşe Sezen} }
APA Serpen, A , Hasgül, E . (2018). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (4), 1101-1110. DOI: 10.24106/kefdergi.434146
MLA Serpen, A , Hasgül, E . "Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 26 (2018): 1101-1110 <http://dergipark.gov.tr/kefdergi/issue/38336/434146>
Chicago Serpen, A , Hasgül, E . "Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 26 (2018): 1101-1110
RIS TY - JOUR T1 - Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi AU - Ayşe Sezen Serpen , Ergün Hasgül Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.24106/kefdergi.434146 DO - 10.24106/kefdergi.434146 T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1101 EP - 1110 VL - 26 IS - 4 SN - -2147-9844 M3 - doi: 10.24106/kefdergi.434146 UR - http://dx.doi.org/10.24106/kefdergi.434146 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Kastamonu Eğitim Dergisi Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi %A Ayşe Sezen Serpen , Ergün Hasgül %T Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi %D 2018 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 26 %N 4 %R doi: 10.24106/kefdergi.434146 %U 10.24106/kefdergi.434146
ISNAD Serpen, Ayşe Sezen , Hasgül, Ergün . "Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yardım Tutumlarının İncelenmesi". Kastamonu Eğitim Dergisi 26 / 4 (Temmuz 2018): 1101-1110. http://dx.doi.org/10.24106/kefdergi.434146