Yıl 2019, Cilt 27, Sayı 1, Sayfalar 261 - 270 2019-01-15

The Validity and Reliability Studies of Multidimensional Scale of Life Skills Education
Yaşam Becereileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması

Nihat Şimşek [1]

3 34

The study was conducted in order to assess the validity and reliability of the “Multidimensional Scale of Life Skills Education in Late Childhood”, developed by Kobayashi et al. (2013), in Turkey. The main scale was written in English, under a seven-factor structure with 24 items. These factors are problem solving and synthesis, relations with peers, personal experience, decision making and future planning, self-learning, gathering and using information, and leadership. Prior to the scale being adapted, it was translated from English to Turkish, and then submitted for the review of experts in the area with regards to its language, content, and its appropriateness in the area of assessment and evaluation. Following some changes to the scale in accordance with the suggestions of experts, the scale was applied on a group of students at four-week intervals in order to test its comprehensibility and to determine whether the English meanings were carried over to the Turkish version. The Pearson Product-Moment Correlation Coefficient was calculated in order to test the consistency between the scores received in both scales and it was determined as 0.89. Accordingly, a highly positive and significant relationship was determined between the English and Turkish versions of the scale. Once the linguistic equivalence of the scale was achieved, it was applied to a total of 149 junior high students studying in the central district of Nizip.

The Cronbach Alpha Internal Consistence Coefficient was determined as 0.84, while the test-retest reliability was determined as 0.97. The results of the factor analysis performed demonstrated that, unlike the original scale, the Multidimensional Scale of Life Skills Education (LSE) in Late Childhood has a five-factor structure, and that it is comprised of 16 items, contrary to the 24 items of the original scale. The validity and reliability analyses showed that the scale is a valid and reliable tool that can be used in order to determine the perceptions of life skills education among students studying in state schools run by the Ministry of Education in Turkey.


Bu araştırma, Kobayashi ve diğ. (2013). tarafından geliştirilen “Geç çocukluk dönemine ait yaşam becerileri eğitimi” ölçeğinin Türkiye koşullarında geçerlik ve güvenirlik çalışmasını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Asıl ölçek İngilizce dilinde yazılmış olup, yedi faktörlü bir yapı altında toplam 24 maddeden oluşmaktadır. Bu faktörler problem çözme / sentez, arkadaşlar ile ilişkiler, kişisel görgüler, karar verme ve gelecek planlama, kendi kendine öğrenme, bilgi toplama, kullanma ve liderliktir. Ölçeğin uyarlama çalışması için İngilizceden Türkçeye çevirisi yapılmış, daha sonra dil, içerik, ölçme ve değerlendirme alanlarındaki uygunluğu için alandan uzmanların görüşlerine sunulmuştur. Uzmanların önerileri doğrultusunda ölçeğin üzerinde bazı değişiklikler yapıldıktan sonra, ölçeğin anlaşıla bilirliğini test etmek amacıyla veya İngilizcede taşıdığı anlamın Türkçeye tam uyarlanıp uyarlanmadığını belirlemek amacıyla ölçek, dört hafta ara ile bir grup öğrenciye uygulanmıştır. Her iki ölçekten alınan puanlar arasındaki tutarlığı test etmek için, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı hesaplanmış ve 0,89 olarak belirlenmiştir. Buna göre, İngilizce ve Türkçe ölçekler arasında yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Dilsel eşdeğerliği sağlanan ölçek, Nizip ilçe merkezinde yer alan ortaokul düzeyinde öğrenim gören toplam 149 öğrenciye uygulanmıştır.

Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlık kat sayısı, 0,84 ve test- tekrar test güvenirliği ise 0,97 olarak saptanmıştır. Yapılan faktör analizi sonuçları, Yasam Becerileri Eğitimi (YBE) Ölçeğinin, orijinal ölçekten farklı olarak beş faktörlü bir yapı gösterdiğini ve yine özgün ölçekte yer alan 24 maddeden daha az maddeye sahip olarak 16 maddeden oluştuğunu ortaya koymuştur. Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda, ölçeğin Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda öğrenim gören öğrencilerin yaşam becerileri eğitimine ilişkin algılarının belirlenmesinde, kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu tespit edilmiştir.

  • Brooks, D.K. Jr. (1984) A life skills taxonomy: Defining elements of effective functioning through the use of the Delphi technique. Doctoral dissertation, University of Georgia, Athens, USA, 1984.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Danish, S.J.; Petitpas, A.J.; Hale, B.D.(1995) Psychological interventions: A life development model. In Sport psychology interventions; Murphy, S.M., Ed.; Human Kinetics: Champaign, Illinois, USA, 1995; pp. 19-38.
  • Diener, M. L., and Diener McGavran, M.B. (2008). What makes people happy? A developmental approach to the literature on family relationships and well-being. In R. Larson and M. Eid (Eds.), The science of subjective well-being (pp. 347–375).New York: Guilford.
  • Field, A. (2005). Discovering Statistics Using SPSS for Windows. London. Sage Paplications. Iida, J.; Ishikuma, T. Development of scales measuring skills in junior high school students: An overview of studies (in Japanese with English abstract). Tsukuba Psychological Research 2003, 26, 213-228.
  • Gazda, G. M., Childers, W. C. ve Brooks, D. K. (1987). Foundations of counseling and human services. New York: McGraw- Hill. Hayes, D.M. & Eddy, J.M. (1985). Stress management education: A life skills approach for health promotion professionals. Wellness Perspectives, 2, 4, 9-11.
  • Iida, J.; Ishikuma, T.(2003). Development of Scales Measuring Skills in Junior High School Students: An Overview of Studies (in Japanese with English Abstract). Tsukuba Psychologi-cal Research , 26, 213-228.
  • Kennedy, F. And Pearson, D.,Taylor, L.B, Talreja, v. (2014) The Lıfe Skılls Assessment Scale: Measurıng Lıfe Skılls of Dısadvantaged Chıldren ın The Developıng World Socıal Behavıor and Personalıty, 2014, 42(2), 197-210, Society for Personality Research http://dx.doi.org/10.2224/sbp.2014.42.2.197
  • Kobayashi, M. ve diğ. (2013) Reliability and Validity of the Multidimensional Scale of Life Skills in Late Childhood, 3, 121-135; doi:10.3390/educsci3020121
  • Landman, J.T.; Irvin, L.K.; Halpern, A.S. Measuring life skills of adolescents: Tests for every-day living (TEL). Measurement and Evaluation in Guidance 1980, 13, 95-106.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (1996). Using multivariate statistics. New York: Harper Collins College.
  • Özmete, E(2008) Gençlere Yönelik Yaşam Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışmaları, Milli Eğitim Dergisi, Kış 2008, Sayı 177, s.253-270
  • Pallant, J. (2001). SPSS Survival Manuel. Maidenhead , Open university Press
  • Papacharisis, V., Goudas, M., Danish, S. J., & Theodorakis, Y. (2005). The effectiveness of teaching a life skills program in a sport context. Journal of applied sport psychology, 17(3), 247-254.
  • Shure and Spivack (1980). “Interpersonal Problem Solving as a Mediator of Behavioral Ad-justment in Preschool and Kindergarten Children.” Journal of Applied Developmental Psycho-logy. (1): 29-44.
  • Subasree, R., Radhakrishnan N., A. (2014) The Life Skills Assessment Scale: the construction and validation of a new comprehensive scale for measuring Life Skills, IOSR Journal Of Hu-manities And Social Science (IOSR-JHSS) Volume 19, Issue 1, Ver. IX (Feb. 2014), PP 50-58 e-ISSN: 2279-0837, p-ISSN: 2279-0845
  • United Nations Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2009). Understanding Life Skills. http:// www.unicef.org./lifeskills/index http://www.unicef.org/lifeskills/index_whichskills.html adresinden 08.07.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • United Nations International Children (UNICEF). Life Skills Definition. http://www.unicef.org/lifeskills/ adresinden 08.07.2017 tarihinde ulaşılmıştır
  • World Health Organization (WHO) (1997). Life skills education for children and adolescents in schools: Introduction and guidelines to facilitate the development and implementation of life skills programmes. http://www.who.int/mental-health/media/en/30.pdf adresinden 09.07.2017 tarihinde edinilmiştir.
Birincil Dil tr
Konular Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Nihat Şimşek

Bibtex @araştırma makalesi { kefdergi511378, journal = {Kastamonu Eğitim Dergisi}, issn = {}, eissn = {2147-9844}, address = {Kastamonu Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {27}, pages = {261 - 270}, doi = {10.24106/kefdergi.52504}, title = {Yaşam Becereileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması}, key = {cite}, author = {Şimşek, Nihat} }
APA Şimşek, N . (2019). Yaşam Becereileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (1), 261-270. DOI: 10.24106/kefdergi.52504
MLA Şimşek, N . "Yaşam Becereileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 (2019): 261-270 <http://dergipark.gov.tr/kefdergi/issue/42585/511378>
Chicago Şimşek, N . "Yaşam Becereileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 (2019): 261-270
RIS TY - JOUR T1 - Yaşam Becereileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması AU - Nihat Şimşek Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.24106/kefdergi.52504 DO - 10.24106/kefdergi.52504 T2 - Kastamonu Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 261 EP - 270 VL - 27 IS - 1 SN - -2147-9844 M3 - doi: 10.24106/kefdergi.52504 UR - http://dx.doi.org/10.24106/kefdergi.52504 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Kastamonu Eğitim Dergisi Yaşam Becereileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması %A Nihat Şimşek %T Yaşam Becereileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması %D 2019 %J Kastamonu Eğitim Dergisi %P -2147-9844 %V 27 %N 1 %R doi: 10.24106/kefdergi.52504 %U 10.24106/kefdergi.52504
ISNAD Şimşek, Nihat . "Yaşam Becereileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması". Kastamonu Eğitim Dergisi 27 / 1 (Ocak 2019): 261-270. http://dx.doi.org/10.24106/kefdergi.52504