Çalışmada Horst, Finney, Barron (2007) tarafından geliştirilen Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışmasının yapılması amaçlan[i]mıştır. Ölçeğin Türkçe formu 2016-2017 eğitim öğretim yılında İstanbul Anadolu Liselerinde öğrenim görmekte olan 282 lise öğrencisi üzerinde uygulanmıştır. Ölçek uyarlama araştırmasında dil geçerliği için eğitim bilimleri bölümden ve yabancı diller bölümden İngilizceye hakim 6 akademisyen tarafından İngilizce ve Türkçe uyarlaması karşılaştırması yapılmıştır. Sonrasında İngilizce okur yazar öğrenci grubuna İngilizce ve Türkçe ölçekler uygulanmış olup, maddeler arasındaki korelasyon analizi yapılmıştır. Böylece, nihai Türkçe ölçek çevirisi yapılmıştır. Ölçeğin dil geçerliğinden sonra yapı geçerliği ve güvenirlik analizi yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için öncelikle Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmıştır. Araştırmanın örneklem büyüklüğü ve faktör analizi yapılabilmesi uygun olduğu KMO .726 ve Barlett testi χ2 değeri ise 1272,522(p< .001) olarak bulunmuştur. Ölçeğin yapı geçerliliği incelendiğinde verilere göre toplam varyansın % 54,32’sini açıklayan üç boyutlu bir yapı elde edilmiştir. Bu araştırmada AFA analizinde madde-faktör yapısı belirlenmiş olup, sonrasında doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile model uyumu testi yapılmıştır. Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin üç boyutlu yapısının doğrulandığı ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada ölçeğin güvenirlik analizi için ölçeğin ve her boyutun iç tutarlılığı cronbach alpha değerine bakılmıştır. Ölçeğin toplam iç tutarlılık katsayısı .68 bulunmuştur. Ölçeğin beceri alt boyutu için iç tutarlılık katsayısı .712, performans yaklaşımı alt boyutu için iç tutarlılık katsayısı .627 ve performans kaçınma alt boyutu için iç tutarlılık katsayısı .497 olarak bulunmuştur. AFA ve DFA analizleri sonucunda, Sosyal Başarı Hedefi Ölçeği Türkçe Formunun uygulandığı örneklem grubunda güvenilir ve geçerli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | tr |
---|---|
Konular | Eğitim, Bilimsel Disiplinler |
Dergi Bölümü | Makaleler |
Yazarlar |
|
Bibtex | @araştırma makalesi { maruaebd315511,
journal = {Eğitim Bilimleri Dergisi},
issn = {1300-8889},
eissn = {2147-5202},
address = {Marmara Üniversitesi},
year = {2018},
volume = {47},
pages = {39 - 50},
doi = {10.15285/maruaebd.315511},
title = {Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması},
key = {cite},
author = {ÇETİNTAŞ, Şeyda and BİNGÖL, Tuğba and TURHAN, Nihan and ARSLAN, Nihan and ÖZTABAK, Muhammet}
} |
APA | ARSLAN, N , TURHAN, N , BİNGÖL, T , ÖZTABAK, M , ÇETİNTAŞ, Ş . (2018). Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Eğitim Bilimleri Dergisi, 47 (47), 39-50. DOI: 10.15285/maruaebd.315511 |
MLA | ARSLAN, N , TURHAN, N , BİNGÖL, T , ÖZTABAK, M , ÇETİNTAŞ, Ş . "Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması". Eğitim Bilimleri Dergisi 47 (2018): 39-50 <http://dergipark.gov.tr/maruaebd/issue/33200/315511> |
Chicago | ARSLAN, N , TURHAN, N , BİNGÖL, T , ÖZTABAK, M , ÇETİNTAŞ, Ş . "Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması". Eğitim Bilimleri Dergisi 47 (2018): 39-50 |
RIS | TY - JOUR T1 - Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması AU - Nihan ARSLAN , Nihan TURHAN , Tuğba BİNGÖL , Muhammet ÖZTABAK , Şeyda ÇETİNTAŞ Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.15285/maruaebd.315511 DO - 10.15285/maruaebd.315511 T2 - Eğitim Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 39 EP - 50 VL - 47 IS - 47 SN - 1300-8889-2147-5202 M3 - doi: 10.15285/maruaebd.315511 UR - http://dx.doi.org/10.15285/maruaebd.315511 Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 Eğitim Bilimleri Dergisi Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması %A Nihan ARSLAN , Nihan TURHAN , Tuğba BİNGÖL , Muhammet ÖZTABAK , Şeyda ÇETİNTAŞ %T Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması %D 2018 %J Eğitim Bilimleri Dergisi %P 1300-8889-2147-5202 %V 47 %N 47 %R doi: 10.15285/maruaebd.315511 %U 10.15285/maruaebd.315511 |
ISNAD | ARSLAN, Nihan , TURHAN, Nihan , BİNGÖL, Tuğba , ÖZTABAK, Muhammet , ÇETİNTAŞ, Şeyda . "Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması". Eğitim Bilimleri Dergisi 47 / 47 (Ocak 2018): 39-50. http://dx.doi.org/10.15285/maruaebd.315511 |