Cilt 29, Sayı 2, Sayfalar 60 - 69 2017-08-16

Çağrışım: Türkçe İçin Eğitsel Mobil Oyun Uygulaması
Connotation: Educational Mobile Game Application For Turkish

Özlem AKTAŞ [1] , Çağdaş Can BİRANT [2] , Ozgün KOŞANER [3] , Atilla SUNCAK [4]

28 27

Günümüzde hızla gelişen teknolojiler ve geliştirilen sözcük oyunlarının, öğrencilerin kelime anlamlarını doğru öğrenme ve düzgün konuşma becerileri üzerinde büyük etkisi vardır. Bu çalışmada, taşınabilir aygıtlarda çalıştırılabilen ve öğrencilerin Türkçedeki sözcüklerin anlamlarını eğlenerek öğrenebilecekleri oyun yazılımının geliştirimi anlatılmış ve sonuçları tartışılmıştır. "Eğitsel bilgisayar oyunları" Türkiye'de önemli bir kavramdır ve öğretim programında henüz kullanılmamıştır. Bu eksikliği gidermek için, bu çalışmada orta öğretim müfredat kitaplarındaki konular içinden anahtar kelimeler seçilmiş; kelimelerin anlamları, bu kelimelere çağrışım yapan kelimeler ve görüntülerinden oluşan bir liste derlenmiş ve oyunda kullanılmıştır. Oynanan oyunların verileri istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiş; veliler, öğretmenler ve yöneticiler için, öğrencilerin kişisel gelişimlerini izlemelerine yardımcı olabilecek raporlar üretilmiştir. Ayrıca, oyun oynandıkça, Türkçenin gelişiminde çok önemli yeri olan Türkçe Anlamsal Kelime Ağını geliştirmeye yardımcı olabilecek, "Türkçe Çağrışım Kelimeleri Listesi (Sözlüğü)" oluşturabilecek bir altyapı hazırlanmıştır.

Nowadays, rapidly developing technologies and word games have great effect on students about learning word meanings correctly and abilities to speak properly. In this work, implementation of game software, which can run on mobile devices and in which students may learn meanings of Turkish words with fun, is explained and results are discussed.  "Educational computer games" is an important concept in Turkey, and it has not been used in teaching curriculum, yet. In order to resolve this deficiency, a list was formed by keywords, meanings, connotations and images from topics of secondary school curriculum books. Game data is analysed by using statistical methods and reports are generated for parents, teachers and administrators to help watching personal development of students. Moreover, “Turkish Connotation List (Dictionary)", the collection of connotation words, is generated to support developing Turkish Semantic Network, which has very important place in development of Turkish language.

  • BTK Q4 Raporu - Türkiye’de İnternet ve Mobil Pazar İstatistikleri. (2016). Business Intelligence. Retrieved March 31, 2017, from https://www.btk.gov.tr/tr-TR/Sayfalar/Pazar-Verileri.
  • Yılmaz, T. (2011). Oyunun Eğitimdeki Yeri (Oyun Tabanlı Öğrenme Ortamları). Retrieved December 13, 2014, from http://tubaylmz.wordpress.com/2011/03/03/oyunun-egitimdeki-yerioyun-tabanli-ogrenme-ortamlari/.
Konular Mühendislik ve Temel Bilimler
Dergi Bölümü FBE
Yazarlar

Yazar: Özlem AKTAŞ
E-posta: ozlem@cs.deu.edu.tr
Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü

Yazar: Çağdaş Can BİRANT
E-posta: cagdas@cs.deu.edu.tr
Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü

Yazar: Ozgün KOŞANER
E-posta: ozgun.kosaner@deu.edu.tr
Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dilbilim Bölümü

Yazar: Atilla SUNCAK
E-posta: atillasuncak@kastamonu.edu.tr
Kurum: Kastamonu Üniversitesi Araç Rafet Vergili MYO Bilgisayar Teknolojileri Bölümü

Bibtex @araştırma makalesi { marufbd328179, journal = {Marmara Fen Bilimleri Dergisi}, issn = {}, address = {Marmara Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {29}, pages = {60 - 69}, doi = {10.7240/marufbd.328179}, title = {Çağrışım: Türkçe İçin Eğitsel Mobil Oyun Uygulaması}, language = {tr}, key = {cite}, author = {AKTAŞ, Özlem and BİRANT, Çağdaş Can and KOŞANER, Ozgün and SUNCAK, Atilla} } @araştırma makalesi { marufbd328179, journal = {Marmara Fen Bilimleri Dergisi}, issn = {}, address = {Marmara Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {29}, pages = {60 - 69}, doi = {10.7240/marufbd.328179}, title = {Connotation: Educational Mobile Game Application For Turkish}, language = {en}, key = {cite}, author = {AKTAŞ, Özlem and BİRANT, Çağdaş Can and KOŞANER, Ozgün and SUNCAK, Atilla} }
APA AKTAŞ, Ö , BİRANT, Ç , KOŞANER, O , SUNCAK, A . (2017). Çağrışım: Türkçe İçin Eğitsel Mobil Oyun Uygulaması. Marmara Fen Bilimleri Dergisi, 29 (2), 60-69. DOI: 10.7240/marufbd.328179
MLA AKTAŞ, Ö , BİRANT, Ç , KOŞANER, O , SUNCAK, A . "Çağrışım: Türkçe İçin Eğitsel Mobil Oyun Uygulaması". Marmara Fen Bilimleri Dergisi 29 (2017): 60-69 <http://dergipark.gov.tr/marufbd/issue/30389/328179>
Chicago AKTAŞ, Ö , BİRANT, Ç , KOŞANER, O , SUNCAK, A . "Çağrışım: Türkçe İçin Eğitsel Mobil Oyun Uygulaması". Marmara Fen Bilimleri Dergisi 29 (2017): 60-69
RIS TY - JOUR T1 - Çağrışım: Türkçe İçin Eğitsel Mobil Oyun Uygulaması AU - Özlem AKTAŞ , Çağdaş Can BİRANT , Ozgün KOŞANER , Atilla SUNCAK Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.7240/marufbd.328179 DO - 10.7240/marufbd.328179 T2 - Marmara Fen Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 60 EP - 69 VL - 29 IS - 2 SN - -2146-5150 M3 - doi: 10.7240/marufbd.328179 UR - http://dx.doi.org/10.7240/marufbd.328179 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Marmara Fen Bilimleri Dergisi Çağrışım: Türkçe İçin Eğitsel Mobil Oyun Uygulaması %A Özlem AKTAŞ , Çağdaş Can BİRANT , Ozgün KOŞANER , Atilla SUNCAK %T Çağrışım: Türkçe İçin Eğitsel Mobil Oyun Uygulaması %D 2017 %J Marmara Fen Bilimleri Dergisi %P -2146-5150 %V 29 %N 2 %R doi: 10.7240/marufbd.328179 %U 10.7240/marufbd.328179