AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ

Selda Özcan [1] , Nilgün Sazak [2]

86 91

Bu araştırmada; makamların aynı dizi üzerinden çıkıcı, inici-çıkıcı ve inici seyir karakterlerinin farkllılık göstermesinin grafik üzerinde analizi amaçlanmaktadır. Bu araştırmada; dügâh perdesinde uşşak dörtlü, nevâ perdesinde buselik beşlisinden meydana gelen uşşak makamı dizisini; uşşak makamının çıkıcı, aynı dizi üzerinde oluşan bayâti makamının bu diziyi inici-çıkıcı kullanması, dügâh perdesinde uşşak dörtlüsü, neva perdesinde rast beşlisinin birleşiminden meydana gelen nevâ makamı dizisini; nevâ makamının inici-çıkıcı, tahir makamının ise aynı diziyi inici şekilde kullanarak farklı karakterlerde olmaları incelenecektir. Bu araştırmanın evreni; Türk müziğinde aynı diziyi kullanan uşşak makamı, bayâti makamı, nevâ makamı ve tahir makamındaki saz eserleridir. Örneklemi ise; 19.yüzyıl ve 20.yüzyıl bestekarlarından; Dede Sâlîh Efendi, Fatma Gevheri Osmanoğlu, Ziya Paşa ve Refik Fersan’a ait saz semâileridir. Bu amaç doğrultusunda; makam tarifleri yapan farklı kaynaklardan yararlanılmış ve dört adet saz semâisi formunda eserler belirlenmiş birinci hane, mülâzime ya da teslim kısımları, göz önüne alınarak incelemiştir. Elde edilen veriler grafik analiz yoluyla göz önüne serilecektir.

Makam, Seyir, Dizi, Grafik
  • • Akdoğu, O., (1996). Türk Müziği’nde Türler ve Biçimler. Bornova-İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. • İrden, S., (2015). Türk Mûsikîsinde Makam Uygulamaları. Konya:Aybil Yayın Evi.
  • • Karadeniz, M.E., (2012). Türk Mûsikîsinde Makamlar. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • • Kutluğ, Y.F., (2000). Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları.İstanbul:Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • • Özalp, N., (2000). Türk Mûsikîsi Tarihi I. İstanbul:Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • • Özkan, İ.H., (2013). Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usülleri Kudüm Velveleleri. İstanbul:T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • • Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G., (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-6891-6849
Yazar: Selda Özcan
Kurum: Sakarya Üniversitesi Müzik Bilimleri
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0001-8068-6126
Yazar: Nilgün Sazak
Kurum: SAKARYA ÜNİVERSİTESİ

Bibtex @araştırma makalesi { nwsafine433963, journal = {Fine Arts}, issn = {}, eissn = {1308-7290}, address = {NWSA Akademik Dergiler}, year = {}, volume = {13}, pages = {31 - 47}, doi = {}, title = {AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ}, key = {cite}, author = {Özcan, Selda and Sazak, Nilgün} }
APA Özcan, S , Sazak, N . (). AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ. Fine Arts, 13 (3), 31-47. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/nwsafine/issue/38535/433963
MLA Özcan, S , Sazak, N . "AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ". Fine Arts 13 (): 31-47 <http://dergipark.gov.tr/nwsafine/issue/38535/433963>
Chicago Özcan, S , Sazak, N . "AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ". Fine Arts 13 (): 31-47
RIS TY - JOUR T1 - AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ AU - Selda Özcan , Nilgün Sazak Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Fine Arts JF - Journal JO - JOR SP - 31 EP - 47 VL - 13 IS - 3 SN - -1308-7290 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Fine Arts AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ %A Selda Özcan , Nilgün Sazak %T AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ %D 2018 %J Fine Arts %P -1308-7290 %V 13 %N 3 %R %U
ISNAD Özcan, Selda , Sazak, Nilgün . "AYNI DİZİYİ KULLANAN MAKAMLARIN SEYİR ÖZELLİKLERİNİN GRAFİK ANALİZİ". Fine Arts 13 / 3 31-47.