Cilt 7, Sayı 1, Sayfalar 45 - 58 2017-03-29

Association Rules in Data Mining and an Application in Second Hand Car Market
Veri Madenciliğinde Birliktelik Kuralları ve İkinci El Otomobil Piyasası Üzerine Bir Uygulama

Mehmet ÖZÇALICI [1]

63 130

Number of road motor vehicles that are handed over are increasing over the years. That makes the detailed examination

of second hand car market is a necessity. It is possible to extract useful information about the operating mechanism of

second hand car market using new analysis techniques and massive datasets. The purpose of this study is to examine

the database which includes data belong to second hand cars by association rules. Association rules are successful at

determining which two objects are observed simultaneously in a dataset. For this study, a dataset includes to 21109

second hand cars with 73 variables is scraped from a website in July 2016 and August 2016. In order to apply the apriori

algorithm, the dataset must be consisted from Boolean variables. Numerical variables are converted to Boolean type by

using their distribution. The association rules that are created with apriori algorithm is visualized with a network graph. At

the end of the study rules such as “diesel cars have less fuel consumption, cannot go much faster, have higher torque

values; new and expensive cars have higher taxes” are created. The overall results have useful information for those

who operate in second hand car market.


İkinci el piyasada devredilen otomobil sayısı her geçen yıl artmaktadır. Bu durum ikinci el araç piyasasının detaylı bir

şekilde incelenmesini zorunlu kılmaktadır. Yeni geliştirilen analizler ve yığınla toplanabilen veri setleri yardımıyla ikinci el

araç piyasasının işleyiş mekanizmasına ilişkin faydalı bilgiler ortaya çıkabilmektedir. Çalışmanın amacı, ikinci el araçlara

ilişkin verilerin bulunduğu bir veri tabanını birliktelik kuralları ile incelemektir. Birliktelik kuralları bir arada gözlenen

özelliklerin belirlenmesinde başarıyla kullanılmaktadır. Bu çalışma için, 2016 yılının Temmuz ayında ve Ağustos ayının

ilk üç haftasında ikinci el otomobil ilanlarının yer aldığı bir siteden 211109 adet otomobile ait 73 adet değişken web

kazıma tekniği ile bir araya getirilmiştir. Birliktelik kurallarının oluşturulabilmesi için veri setinin mantıksal (boolean)

değişkenlerden oluşması gerekmektedir. Sayısal değişkenler, dağılımları göz önünde bulundurulmak üzere mantıksal

yapıya çevrilmiştir. Çalışmada apriori algoritması ile oluşturulan birliktelik kuralları ağ grafiği yardımı ile görselleştirilmiştir.

Çalışma sonunda “dizel araçlar az yakar, fazla hız yapamazlar, torkları yüksektir; yeni ve pahalı araçların vergisi

yüksektir” gibi kurallar oluşturulmuştur. Çalışmanın sonuçları ikinci el araç piyasasında işlem yapan taraflar için yol

gösterici nitelikte bilgiler içermektedir.


  • Daştan, H. (2016). Türkiye’de İkinci El Otomobil Fiyatlarını Etkileyen Faktörlerin Hedonik Fiyat Modeli İle
  • Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 33-327.
  • Doğan, B., Erol, B., Buldu, A. (2014). Sigortacılık Sektöründe Müşteri İlişkileri Yönetimi için Birliktelik Kurallarının
  • Kullanılması. Marmara Fen Bilimleri Dergisi, 3, 105-114.
  • Doğrul, G., Akay, D., Kurt, M. (2015). Trafik Kazalarının Birliktelik Kuralları ile Analizi. Gazi Mühendislik Bilimleri
  • Ecer, F. (2013). Türkiye’de 2. El Otomobil Fiyatlarını Tahmini ve Fiyat Belirleyicilerinin Tespiti. Anadolu Üniversitesi
  • Erdem, S., Özdağoğlu, G. (2008). Ege Bölgesi’ndeki Bir Araştırma Ve Uygulama Hastanesinin Acil Hasta Verilerinin
Konular İktisadi ve İdari Bilimler
Dergi Bölümü MAKALE
Yazarlar

Yazar: Mehmet ÖZÇALICI
E-posta: mozcalici@gmail.com

Bibtex @araştırma makalesi { odusobiad301580, journal = {ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD)}, issn = {1309-9302}, address = {Ordu Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {7}, pages = {45 - 58}, doi = {}, title = {Association Rules in Data Mining and an Application in Second Hand Car Market}, language = {en}, key = {cite}, author = {ÖZÇALICI, Mehmet} } @araştırma makalesi { odusobiad301580, journal = {ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD)}, issn = {1309-9302}, address = {Ordu Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {7}, pages = {45 - 58}, doi = {}, title = {Veri Madenciliğinde Birliktelik Kuralları ve İkinci El Otomobil Piyasası Üzerine Bir Uygulama}, language = {tr}, key = {cite}, author = {ÖZÇALICI, Mehmet} }
APA ÖZÇALICI, M . (2017). Association Rules in Data Mining and an Application in Second Hand Car Market. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 7 (1), 45-58. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/odusobiad/issue/28361/301580
MLA ÖZÇALICI, M . "Association Rules in Data Mining and an Application in Second Hand Car Market". ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD) 7 (2017): 45-58 <http://dergipark.gov.tr/odusobiad/issue/28361/301580>
Chicago ÖZÇALICI, M . "Association Rules in Data Mining and an Application in Second Hand Car Market". ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD) 7 (2017): 45-58
RIS TY - JOUR T1 - Veri Madenciliğinde Birliktelik Kuralları ve İkinci El Otomobil Piyasası Üzerine Bir Uygulama AU - Mehmet ÖZÇALICI Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - DO - T2 - ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD) JF - Journal JO - JOR SP - 45 EP - 58 VL - 7 IS - 1 SN - 1309-9302- M3 - UR - Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD) Veri Madenciliğinde Birliktelik Kuralları ve İkinci El Otomobil Piyasası Üzerine Bir Uygulama %A Mehmet ÖZÇALICI %T Veri Madenciliğinde Birliktelik Kuralları ve İkinci El Otomobil Piyasası Üzerine Bir Uygulama %D 2017 %J ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD) %P 1309-9302- %V 7 %N 1 %R %U