Yıl 2016, Cilt , Sayı 3, Sayfalar 254 - 260 2016-10-01

Self regulated learning
Özdüzenlemeli Öğrenme

Dilek Akdoğan [1] , Serpil Velipaşaoğlu [2] , Berna Musal [3]

38 40

Self-regulation skills of individuals in learning process occupies an important place. Self-regulation includes many components such as increasing cognitive function in line with individuals own objectives and strategies, the regulation of working conditions, orientation of environmental conditions. In short, self-regulation skills are the key aspects for learing the learning. Self-regulation skills can be used in both academical way and in every period of life quite effectively.This review aims to provide summary information about self-regulation skills which is important in contribution of individuals lifelong learning. In this review definitions of self regulated learning, consept of metacognition, models of self regulated learning and models which are based on the theories, characteristics of individuals capable of self regulated learning and role of the educator are considered.
Öğrenme sürecinde bireylerin özdüzenleme becerileri önemli bir yer tutmaktadır. Özdüzenleme, bireyin kendi hedef ve stratejileri doğrultusunda bilişşel düzeyini yükseltmesi, çalışma koşullarını düzenlemesi, çevresel koşullara uyumlanması gibi pek çok bileşeni içerisinde barındırır. Kısacası öz düzenleme becerisi öğrenmeyi öğrenmenin kilit noktalarından biridir. Özdüzenleme becerileri akademik anlamda kullanabileceği gibi yaşamın her döneminde oldukça etkin olarak kullanılabilir. Bu derlemenin amacı, bireylerin yaşam boyu öğrenmelerine önemli bir katkısı bulunan öz düzenleme becerilerine ilişkin özet bilgi sunmaktır. Bu derlemede özdüzenlemeli öğrenme tanımları, üst biliş (metacognition) kavramı, özdüzenlemeli öğrenme modelleri ve modellerin temel aldığı teoriler, öz-düzenlemeli öğrenme becerisine sahip bireylerin özellikleri ve eğitmenin rolü ele alınmıştır.
Konular
Diğer ID JA65AN48EF
Dergi Bölümü Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yazar: Dilek Akdoğan

Yazar: Serpil Velipaşaoğlu

Yazar: Berna Musal

Bibtex @ { patd393026, journal = {Pamukkale Tıp Dergisi}, issn = {}, address = {Pamukkale Üniversitesi}, year = {2016}, volume = {}, pages = {254 - 260}, doi = {}, title = {Özdüzenlemeli Öğrenme}, key = {cite}, author = {Velipaşaoğlu, Serpil and Akdoğan, Dilek and Musal, Berna} }
APA Akdoğan, D , Velipaşaoğlu, S , Musal, B . (2016). Özdüzenlemeli Öğrenme. Pamukkale Tıp Dergisi, (3), 254-260. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/patd/issue/35386/393026
MLA Akdoğan, D , Velipaşaoğlu, S , Musal, B . "Özdüzenlemeli Öğrenme". Pamukkale Tıp Dergisi (2016): 254-260 <http://dergipark.gov.tr/patd/issue/35386/393026>
Chicago Akdoğan, D , Velipaşaoğlu, S , Musal, B . "Özdüzenlemeli Öğrenme". Pamukkale Tıp Dergisi (2016): 254-260
RIS TY - JOUR T1 - Özdüzenlemeli Öğrenme AU - Dilek Akdoğan , Serpil Velipaşaoğlu , Berna Musal Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - DO - T2 - Pamukkale Tıp Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 254 EP - 260 VL - IS - 3 SN - -1308-0865 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Pamukkale Tıp Dergisi Özdüzenlemeli Öğrenme %A Dilek Akdoğan , Serpil Velipaşaoğlu , Berna Musal %T Özdüzenlemeli Öğrenme %D 2016 %J Pamukkale Tıp Dergisi %P -1308-0865 %V %N 3 %R %U