Yıl 2014, Cilt 5, Sayı 2, Sayfalar 35 - 47 2014-05-05

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖZEL YETENEK SINAVI’NA BAŞVURAN KADIN VE ERKEK ADAYLARIN ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE KARŞI TUTUMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Necat Toprak [1] , Leyla Saraç [2]

134 418

Bu çalışmanın amacı Mersin Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Özel Yetenek Sınavı’na başvuran adayların öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının belirlenmesidir. Araştırmaya 192 kadın (yaş= 19.56±1.71) 407 erkek (yaş= 20.05±1.92) olmak üzere toplam 599 öğrenci (yaş= 19.89±1.87)  katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Erkuş, Sanlı, Bağlı ve Güven (2000) tarafından öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları belirlemeye yönelik geliştirilen “Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Özel yetenek sınavına başvuran kadın ve erkek adayların öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarında fark olup olmadığını belirlemek üzere yapılan bağımsız t-testi analiz sonuçları istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymuştur. Kadın (= 4.66) ve erkek (= 4.59) adayların öğretmenlik mesleğine karşı tutum puanları benzerlik göstermekle birlikte 3 puan üzerinde ve olumludur. Bununla birlikte adayların yaşları ve Yükseköğretime Geçiş Sınavı-YGS puanları ile öğretmenlik mesleğine karşı tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek amacı ile Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçları adayların yaşları ve öğretmenlik mesleğine karşı tutum puanları arasında (r= .06, n= 599, p> .05) ve YGS puanı ve öğretmenlik mesleğine karşı tutum puanı arasında  (r= -.003, n= 599, p> .05) istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Araştırma bulguları kadın ve erkek öğrencilerin öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarında anlamlı bir fark olmadığını ve tutum puanlarının olumlu olduğunu ortaya koymuştur. Benzer biçimde öğrencilerin yaşları ve YGS puanları ile öğretmenlik mesleğine karşı tutumları arasında anlamlı bir ilişki olmadığını ortaya koymuştur.

Bu çalışmanın amacı Mersin Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Özel Yetenek Sınavı’na başvuran adayların öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının belirlenmesidir. Araştırmaya 192 kadın (yaş= 19.56±1.71) 407 erkek (yaş= 20.05±1.92) olmak üzere toplam 599 öğrenci (yaş= 19.89±1.87) katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Erkuş, Sanlı, Bağlı ve Güven (2000) tarafından öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları belirlemeye yönelik geliştirilen “Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bağımsız t-testi analiz sonuçları kadın ve erkek adayların öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymuştur, p>.05. Kadın (= 4.66) ve erkek (= 4.59) adayların öğretmenlik mesleğine karşı tutum puanları benzerlik göstermekle birlikte 3 puan üzerinde ve olumludur. Bununla birlikte adayların yaşları ve Yükseköğretime Geçiş Sınavı-YGS puanları ile öğretmenlik mesleğine karşı tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek amacı ile Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçları adayların yaşları ve öğretmenlik mesleğine karşı tutum puanları arasında (r= .06, n= 599, p> .05) ve YGS puanı ve öğretmenlik mesleğine karşı tutum puanı arasında (r= -.003, n= 599, p> .05) istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır
  • Akkaya, N. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 35-42.
  • Akpınar, E., Yıldız, E. Ö., ve Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56- 62.
  • Başçiftçi, F., Ergül, M., ve Yanpınar, O. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 4(7), 125-142.
  • Baykara-Pehlivan, K. (2008). Sınıf Öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Bulut, İ. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14: 13-24.
  • Chaudhari, D. (2012). Job satisfaction of teacher educators in relation to their attitude towards teaching, Research Expo International Multidisciplinary Research Journal, 2(3): 63-65.
  • Çapri, B., ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki inançlarının cinsiyet, program ve fakültelere göre incelenmesi, İnönü Üniversitesi Fakültesi Dergisi, 9(15): 33-53. Eğitim
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M., T., ve Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 25(116): 27-33.
  • Eurydice (2010). Eğitim çıktılarında cinsiyet farklılıkları: Avrupa’da alınan tedbirler ve mevcut durum. Eğitim, İşitsel-Görsel Medya ve Kültür Yürütme Ajansı, 20 Mart 2013 http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/120TR.pdf 20/3/2013.
  • Hacıömeroğlu, G., ve Taşkın-Şahin, T. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1): 77-90.
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim, Beykent Üniversitesi Yayınları, No: 69, Beykent Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Kartal, T., Kaya, V. H. Öztürk, N. ve Ekici, G. (2012). The exploration of the attitudes of the science teacher candidates towards teaching profession, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46: 2759-2764.
  • Khan, S., Qureshi, Y. I., Islam, Z., Khan, W., ve Abbas, S. A. (2012). Attitude of female lecturers in Physical Education towards profession, International Journal of Learning & Development, 2(4): 17-24.
  • Kırel, Ç. (2011). Sosyal psikoloji. S. Ünlü (Ed.), Tutum ve tutum değişimi (s. 173), Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Açıköğretim Fakültesi yayını, No: 2291.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü [MEBÖYEGM] (2013a). Öğretmenlik http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ogretmen_yeterlikleri_kitabi/Öğretmen_Yeterlikleri_Kitabı_ genel_yeterlikler_parça_2.pdf Genel Yeterlikleri, 10 Ocak 2013,
  • Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü [MEBÖYEGM] (2013b). Beden http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/ogretmen_yeterlikleri_kitabi/Öğretmen_Yeterlikleri_Kitabı_ beden_eğitimi_öğretmeni_özel_alan_yeterlikleri_ilköğretim_parça_14.pdf Ocak 2013,
  • Nachimuthu, N., ve Vijayakumari, G. (2012). Teacher educators’ perceptions and attitudes of their profession, International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences, 1(02): 81-89.
  • Özder, H., Konedralı, G., ve Zeki, C. P. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(2): 253-275.
  • Pehlivan, Z. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının fiziksel benlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının analizi, Eğitim ve Bilim, 35(156): 126-141.
  • Piji-Küçük, D. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19: 151-161.
  • Rao, K. S. (2012). Study of the attitudes of secondary school teachers towards teaching profession, Golden Research Thoughts, 2(3): 1-5.
  • Sharma, S., ve Dhaiya, P. (2012). Comparative study of attitude towards teaching of science and arts of B.Ed. students, Bhartiyam International Journal of Education and Research, 1(2): 85-110.
  • Slaybaugh, J., Evans, C., ve Byrd, R. (2004). Second-year teachers’ attitudes toward the teaching profession, National Forum of Teacher Education Journal, Electronic Volume, 14(3): 31-36.
  • Şahin, F. G. (2010). Teacher candidates' attitudes towards teaching profession and life satisfaction levels, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2: 5196–5201.
  • Terzi, A. R., ve Tezci, E. (2007). Necatibey eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52: 593-614.
  • Trivedi, R. P. (2012). A study of attitude of teachers towards teaching profession teaching at different level, International Multidisciplinary e-Journal, 1(5): 24-30.
  • Türkiye İstatistik Kurumu-TUİK (2014). Okul türü ve öğretim yılına göre okul, öğretmen, şube, öğrenci ve mezun olan öğrenci sayısı. İstatistiksel Tablolar ve Dinamik Sorgulama, Örgün Eğitim İstatistikleri, 12 Nisan 2013 http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1018.
  • Yeşil, H. (2010). The relationship between candidate teachers’ communication skills and their attitudes towards teaching profession, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9: 919-922.
  • Yıldırım, E. (2012). The investigation of the teacher candidates’ attitudes towards teaching profession according to their demographic variables (the sample of Maltepe University),Procedia- Social and Behavioral Sciences, 46: 2352-2355.
  • Yazar Notu: Bu çalışma Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • kapsamında yapılmıştır.
Birincil Dil tr
Konular
Dergi Bölümü PHYSICAL EDUCATION AND SPORT
Yazarlar

Yazar: Necat Toprak
E-posta: necattoprak@hotmail.com

Yazar: Leyla Saraç
E-posta: lylsrc@gmail.com

Bibtex
APA Toprak, N , Saraç, L . (). . , 5 (2), 35-47. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/psbd/issue/20584/219329
MLA Toprak, N , Saraç, L . "". 5 (): 35-47 <http://dergipark.gov.tr/psbd/issue/20584/219329>
Chicago Toprak, N , Saraç, L . "". 5 (): 35-47
RIS TY - JOUR T1 - AU - Necat Toprak , Leyla Saraç Y1 - 2014 PY - 2014 N1 - DO - T2 - Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 35 EP - 47 VL - 5 IS - 2 SN - -1309-0356 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi %A Necat Toprak , Leyla Saraç %T %D 2014 %J Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi %P -1309-0356 %V 5 %N 2 %R %U