Yıl 2018, Cilt , Sayı 13, Sayfalar 25 - 32 2018-12-30

The Relationship between EFL learners’ writing strategy use and their writing scores
EFL öğrenenlerin yazma stratejisi kullanımı ile yazma puanları arasındaki ilişki

Gökhan ÇETINKAYA [1] , Gülay BİLGAN [2]

7 34

The aim of the study is to investigate the relationship between EFL learners’ writing performance and their use of writing strategies in the context of voluntary-based English Preparatory School. To do this, Writing Strategy Inventory developed by Özbay (2008), semi-structured interviews and students’ writing grades of their 3rd midterm exam were used. Writing Strategy Inventory was delivered to 166 students; however, only 152 students took the midterm exam. Following the quantitative data collection procedure, semi-structured interviews were carried out with 15 students chosen via extreme case sampling method based on the students’ scores on the Writing Strategy Inventory. The results show that there is a significant but a low correlation between students’ writing strategy use and their midterm results. However, during the interviews, students state that they can’t use the writing strategies during the exams because of limited time for the writing part or just because the strategies such as searching the topic on the internet and looking up dictionaries they generally use are not appropriate for the exams. Furthermore, the use of writing strategies does not differ according to gender; on the other hand, students with higher self-proficiency level use more writing strategies.

Bu çalışmanın amacı isteğe bağlı hazırlık sınıflarında yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin yazma stratejileri ile yazma performansları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu amaçla Özbay (2008) tarafından geliştirilen Yazma Stratejileri Envanteri, yarı yapılandırılmış görüşme, öğrencilerin üçüncü vize sınavı sonuçları kullanılmıştır. Toplamda 166 öğrenci Yazma Stratejileri anketini doldurmuştur ancak sadece 152 öğrenci üçüncü vize sınavına girmiştir. Strateji anketi ile nicel verinin toplanmasının ardından öğrencilerin strateji envanterinden aldığı puanlar üzerinden gerçekleştirilen uç örneklem yöntemi ile seçilen, üçüncü vize sınavına girmiş 15 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin vize sınavı sonuçları ile kullandıkları yazma stratejileri arasında anlamlı ancak zayıf bir ilişki bulunmuştur. Ancak görüşme sonuçları öğrencilerin internet ve sözlük gibi genelde kullandıkları stratejilerin sınav ortamı için uygun olmaması ve de sınavlarda kısıtlı bir süreye sahip olmaları nedeniyle yazma stratejilerinden genel olarak faydalanamadıklarını ortaya koymuştur. Ayrıca yazma stratejilerinin kullanımı cinsiyete göre değişmemekle beraber, öz yeterlilik seviyesi yüksek olan öğrencilerin daha çok yazma stratejisi kullandığı ortaya çıkmıştır. 

  • Bai, R., Hu, G. & Gu, P. Y. (2014). The relationship between use of writing strategies and English proficiency in Singapore primary schools. The Asia-Pacific Education Researcher, 23 (3), 355-365. Chen, Y. (2011). Study of the Writing Strategies Used by Chinese Non-English Majors. Theory and Practice in Language Studies, 1(3), 245-251. doi:10.4304/tpls.1.3.245-251. Cohen, L., Manion L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. (6th ed.). London and New York: Routledge. Creswell, J. W. (2012). Educational research Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA Pearson. Gordon, L. (2008). Writing and Good Language Learners. In C. Griffiths (Ed.). Lessons from Good Language Learner (pp. 244-254). Cambridge University Press. Griffiths, C. (2003). Patterns of language learning strategy use. System, 31, 367-383, DOI: 10.1016/S0346-251X(03)00048-4. Hayland, K. (2003). Second Language Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Hinkel, E. (2011). What research on second language writing tells us what it doesn’t. In E. Hinkel (Ed.), Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning Volume 2 (pp.523-538). New York: Routledge, Taylor & Francis. Liu, G. (2015). Investigating the English Writing Strategies Used by Chinese Senior High School Students. Theory and Practice in Language Studies, 5(4), 844-850. DOI: http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0504.21 Manchon, R. M. (2012). Multiple Perspective in the Study of L2 Writing Development: An Introduction. In R. M. Manchon (Ed.) L2 Writing Development: Multiple Perspectives (pp. 1-16). Boston: De Gruyter Mouton. Manchon, R. M., Larios, J. R. & Murphy, L. (2007). A Review of Writing Strategies: Focus on Conceptualizations and Impact of First Language. In E. Macaro and A. Cohen (Eds.), Language Learner Strategies: 30 Years of Research and Practice (pp. 229-249). Oxford, UK, Oxford University Press. Mutar, Q. M. & Nimehchisalem, V. (2017). The Effect of Gender and Proficiency Level on Writing Strategy Use among Iraqi High School Students. Arab World English Journal, 8(2). DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol8no2.12 Özbay, A. (2008). Yabancı Dilde Bilgilendirici Yazma Alanında Öz Düzenleme Becerilerinin Kullanımı ve Başarı arasındaki İlişki. Unpublished PhD Thesis, Hacettepe University, Ankara. Raoofi, S., Binandeh, M. & Rahmani, S. (2017). An Investigation into Writing Strategies and Writing Proficiency of University Students. Journal of Language Teaching and Research, 8(1), 191-198. DOI: http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0801.24. Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.) Pearson, Boston. Takeuchi, O., Griffiths, C. & Coyle, D. (2007). Applying strategies to context: the role of individual, situational and group differences. In E. Macaro and A. Cohen (Eds.), Language Learner Strategies: 30 Years of Research and Practice (pp. 69-92). Oxford, UK, Oxford University Press. Weigle, S. C. (2005). Second language writing expertise. In K. Johnson (Ed.), Expertise in second language learning and teaching (pp. 128-149). Basingstoke, New York, NY: Palgrave Macmillan. Zimmerman B.J. & Risemberg R. (1997) Research for the Future. Becoming a Self-Regulated Writer: A Social Cognitive Perspective. Contemporary Educational Psychology, 22, 73-101.
Birincil Dil en
Konular
Dergi Bölümü MAKALELER
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-6353-0744
Yazar: Gökhan ÇETINKAYA (Sorumlu Yazar)
Kurum: DÜZCE ÜNİVERSİTESİ, HAKİME ERCİYAS YABANCI DİLLER YÜKSEKOKULU
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-0305-0607
Yazar: Gülay BİLGAN
Kurum: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ, YABANCI DİLLER YÜKSEKOKULU
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { rumelide504250, journal = {RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi}, issn = {2148-7782}, eissn = {2148-9599}, address = {Yakup YILMAZ}, year = {2018}, volume = {}, pages = {25 - 32}, doi = {10.29000/rumelide.504250}, title = {The Relationship between EFL learners’ writing strategy use and their writing scores}, key = {cite}, author = {ÇETINKAYA, Gökhan and BİLGAN, Gülay} }
APA ÇETINKAYA, G , BİLGAN, G . (2018). The Relationship between EFL learners’ writing strategy use and their writing scores. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (13), 25-32. DOI: 10.29000/rumelide.504250
MLA ÇETINKAYA, G , BİLGAN, G . "The Relationship between EFL learners’ writing strategy use and their writing scores". RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (2018): 25-32 <http://dergipark.gov.tr/rumelide/issue/41765/504250>
Chicago ÇETINKAYA, G , BİLGAN, G . "The Relationship between EFL learners’ writing strategy use and their writing scores". RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (2018): 25-32
RIS TY - JOUR T1 - The Relationship between EFL learners’ writing strategy use and their writing scores AU - Gökhan ÇETINKAYA , Gülay BİLGAN Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.29000/rumelide.504250 DO - 10.29000/rumelide.504250 T2 - RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 25 EP - 32 VL - IS - 13 SN - 2148-7782-2148-9599 M3 - doi: 10.29000/rumelide.504250 UR - http://dx.doi.org/10.29000/rumelide.504250 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi The Relationship between EFL learners’ writing strategy use and their writing scores %A Gökhan ÇETINKAYA , Gülay BİLGAN %T The Relationship between EFL learners’ writing strategy use and their writing scores %D 2018 %J RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi %P 2148-7782-2148-9599 %V %N 13 %R doi: 10.29000/rumelide.504250 %U 10.29000/rumelide.504250
ISNAD ÇETINKAYA, Gökhan , BİLGAN, Gülay . "EFL öğrenenlerin yazma stratejisi kullanımı ile yazma puanları arasındaki ilişki". RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi / 13 (Aralık 2018): 25-32. http://dx.doi.org/10.29000/rumelide.504250