Cilt 10, Sayı 19, Sayfalar 160 - 186 2017-07-17

Fikret Otyam'ın Resimlerinde Halk Sanatının Etkisi: Yerellik ve Evrensellik Bağlamında Bir Değerlendirme

Evren Yılmaz [1] , Ezel Küçükşahin [2]

80 79

Genç Türkiye Cumhuriyeti’nin kültür sanat politikaları, kültür ve sanat alanında yeni bir kimlik oluşturmayı amaçlamıştır. Bu dönemde, devletin ve sanatçıların Anadolu’nun kültürel mozaiğine ve kimliğine dayanan bir Türk kimliğini sanata yansıtma çabaları dikkat çekmektedir. Cumhuriyet'in ilk yıllarında hükümetler, sanatçıların Türk resminde ulusal ve yerel unsurlara yer verilmesi için özel politikalar oluşturmuştur. Hükümetin değişimiyle birlikte, sanatta kimlik oluşturma tartışmaları devam etmiş, bu dönemde modern batı sanat akımlarının teknik ve biçemleriyle yerel ve geleneksel teknik ve biçemleri sentezleyerek özgün biçemler ortaya koyan sanatçılar ve sanatçı grupları ortaya çıkmıştır.

Yerel öğeleri evrensel bir teknikle ve biçem anlayışı ile sentezleyerek özgün bir resim dili oluşturan Fikret Otyam, resimlerinde Anadolu yaşamını, doğasını ve insanını ele alırken Anadolu halkının geleneklerini ve kültürünü de resimlerine aktarmıştır. Sanatçının resimlerine yansıyan halk sanatı örneklerini sanatına, öznel bir yorumdan ziyade nesnel ve belgeselci bir bakış açısı ile aktardığını söylemek yerinde olacaktır.

Bu makalede, Fikret Otyam'ın halk hikâyelerine yer verdiği resimleri ele alınarak sanatçının biçemindeki yerel ve evrensel etkiler tespit edilmekte ve bu eserler üzerine çözümleme ve tartışmalar yapılmaktadır.

yerel,evrensel,halk sanatı,Anadolu Halk Sanatı
  • Dal, E., (1997). ''Bedri Rahmi Eyüboğlu'', Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt. I, YEM Yayıncılık, İstanbul.
  • Deniz, B., (2005). ''Anadolu-Türk Halı Sanatının Kaynakları'', Ege Üniversitesi Sanat Tarihi Dergisi, Sayı 14.
  • Erol, T., (1998). ''Ressamların Yurt Gezileri ve Sonuçları'', Yurt Gezileri ve Yurt Resimleri (1938-1943), der. Amelie Edgü, Milli Reasürans T.A.Ş.,İstanbul.
  • Giray, K., (2003). ''Resim Sanatımızda On'lar Grubu: Kaynakları, Düşünce Yapıları ve Biçem Çözümlemeleri'', RH+, Sayı 7.
  • Hançerlioğlu, O., (2000). İslam İnançları Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Oral, M., (2011). Toplumsal Belgeci Fotoğraf ve Fikret Otyam Örneği, Espas Sanat Kuram Yayınları, İstanbul
  • Otyam, F.,(1997). ''Filiz Otyam-Fikret Otyam Söyleşi'', Fikret Otyam: Gazeteci Ressam, Türkiye Halk Bankası Kültür Sanat Yayınları.
  • Öndin, N., (2003). Cumhuriyet'in Kültür Politikası ve Sanat 1923-1950, İnsancıl Yayınları, İstanbul.
  • Özsezgin, K., (1997). Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Resmi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özsezgin, K., (2003). ''On'lar: Bir Grup Dayanışması'', RH+, Sayı 7.
  • Seyidoğlu, B., (1998). ''Kültürel Bir Sembol: Yılan'', Folkloristik Prof. Dr. Dursun Yıldırım Armağanı, Ankara.
  • Tansuğ, S., (1991). Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Uğurlu, S. B., (2008). "Çağdaş Türk Edebiyatında Şahmaran İmgesi: Arketipsel Bir Yaklaşım", 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, 10-14 Eylül 2007, Ankara.
  • Uygur, H.K., (2008). Midyat Halk Kültürü Monografisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Yasa Yaman, Z., (1996). ''Yurt Gezileri ve Sergileri ya da Mektepten Memlekete Dönüş'', Toplumbilim, Sayı 4.
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Yayımlanma Tarihi Mayıs-Haziran
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Evren Yılmaz
E-posta: evrenayilmaz@gmail.com
Kurum: SULEYMAN DEMIREL UNIV
Ülke: Turkey


Yazar: Ezel Küçükşahin
E-posta: ezelkucuksahin@yahoo.com
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { sduarte285201, journal = {Art-e Sanat Dergisi}, issn = {}, address = {Süleyman Demirel Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {10}, pages = {160 - 186}, doi = {10.21602/sduarte.285201}, title = {Fikret Otyam'ın Resimlerinde Halk Sanatının Etkisi: Yerellik ve Evrensellik Bağlamında Bir Değerlendirme}, language = {tr}, key = {cite}, author = {Küçükşahin, Ezel and Yılmaz, Evren} }
APA Yılmaz, E , Küçükşahin, E . (2017). Fikret Otyam'ın Resimlerinde Halk Sanatının Etkisi: Yerellik ve Evrensellik Bağlamında Bir Değerlendirme. Art-e Sanat Dergisi, 10 (19), 160-186. DOI: 10.21602/sduarte.285201
MLA Yılmaz, E , Küçükşahin, E . "Fikret Otyam'ın Resimlerinde Halk Sanatının Etkisi: Yerellik ve Evrensellik Bağlamında Bir Değerlendirme". Art-e Sanat Dergisi 10 (2017): 160-186 <http://dergipark.gov.tr/sduarte/issue/30456/285201>
Chicago Yılmaz, E , Küçükşahin, E . "Fikret Otyam'ın Resimlerinde Halk Sanatının Etkisi: Yerellik ve Evrensellik Bağlamında Bir Değerlendirme". Art-e Sanat Dergisi 10 (2017): 160-186
RIS TY - JOUR T1 - Fikret Otyam'ın Resimlerinde Halk Sanatının Etkisi: Yerellik ve Evrensellik Bağlamında Bir Değerlendirme AU - Evren Yılmaz , Ezel Küçükşahin Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.21602/sduarte.285201 DO - 10.21602/sduarte.285201 T2 - Art-e Sanat Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 160 EP - 186 VL - 10 IS - 19 SN - -1308-2698 M3 - doi: 10.21602/sduarte.285201 UR - http://dx.doi.org/10.21602/sduarte.285201 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Art-e Sanat Dergisi Fikret Otyam'ın Resimlerinde Halk Sanatının Etkisi: Yerellik ve Evrensellik Bağlamında Bir Değerlendirme %A Evren Yılmaz , Ezel Küçükşahin %T Fikret Otyam'ın Resimlerinde Halk Sanatının Etkisi: Yerellik ve Evrensellik Bağlamında Bir Değerlendirme %D 2017 %J Art-e Sanat Dergisi %P -1308-2698 %V 10 %N 19 %R doi: 10.21602/sduarte.285201 %U 10.21602/sduarte.285201