Yıl 2017, Cilt 10, Sayı 20, Sayfalar 787 - 807 2017-12-31

Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi
AS A VISUAL CULTURE ELEMENT THE INTERACTION OF ADVERTISEMENT POSTERS WITH SOCIAL PROCESSES

Erol Çitci [1] , Birnur Eraldemir [2]

248 296

ÖZ

Afiş tasarımları diğer bütün kültür ürünlerinde olduğu gibi toplumla etkileşim halindedirler. Bu etkileşim iki yönlü olup, toplum ve toplumsal süreçler afişlere etki ederken afişler de toplumun değişimine katkı sağlarlar. Reklam afişleri bu etkileşim sürecinin dışında tutulamazlar. Hatta reklamların hayatımızın ayrılmaz parçalarına dönüştükleri için reklam afişleri toplumu dönüştürme ve yönlendirme konusunda diğer afiş türlerinden daha etkilidirler.

Bu araştırmanın amacı görsel kültür olgusu çerçevesinde üretilen reklam afişlerinin toplumsal değişim süreçlerine olan etkisini incelemektir. Bu bağlamda toplumsal değişmenin paralelinde gelişen ve dönüşen reklam afişleri ele alınmıştır. Çalışmanın sonunda reklam afişlerinin var olan toplumsal yapıları yeniden üreterek onların devamını sağlayabildiği veya toplumsal düzeni eleştirerek onu değiştirmeye çalıştıkları görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Görsel Kültür, Tüketim Kültürü, Grafik Tasarım, Reklam Afişleri.


Poster designs are in interaction with the community as well as in all other cultural products. This interaction is two-sided, while social and social processes affect posters, and posters contribute to the change of society. Advertisement posters can not be excluded from this interaction process. In fact advertising posters are even more influential than other types of posters in transforming and directing the community because the ads are turned into integral parts of our lives.

The purpose of this study is to examine the effects of advertising posters produced in the frame of visual culture on social change processes. In this context, advertising posters have been discussed which developed and transformed in parallel with social change. At the end of the study, it was seen that the advertising posters were able to reproduce the existing social structures and either maintain their continuity or try to change it by criticizing the social order.

Keywords: Visual Culture, Consumption Culture, Graphic Design, Advertising Posters.

  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İstanbul: İletişim Yayınları. Barnard, M. (1999). Sanat Tasarım ve Görsel Kültür, Ütopya Sanat Dizisi, Ankara. Bektaş, D., (1992). Çağdaş̧ Grafik Tasarımının Gelişimi, İstanbul: YKY. Berger, J. (2005). Görme Biçimleri, çev. Y. Salman, İstanbul: Metis Yayınları. Bernstein, J. M. (2007). Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İstanbul: İletişim Yayınları. Dellaloğlu, Besim F. (2003). Frankfurt Okulunda Sanat ve Toplum, İstanbul: Bağlam yayınları.
  • Featherstone, M. (2005). Posmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları/Ark.
  • Demir, N. K. (2006), Kültürel Değişimlerin reklamlarda kadın ve erkek rol-modellerine yansıması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 285-304.
  • Haill, C., Ades, D., Crowley, D., Walton, R., Bigham, J., Hegarty, J., & Newton, C. (1998). The power of the poster. V & A Publications. McLuhan, M., & Fiore, Q. (1967). The medium is the massage: An inventory of effects. Corte Madera, CA: Gingko Press.
  • Öztuna, H. Y. (2007). “San Francisco Phychedelic Rock Hareketi ve Afişleri”, Grafik Tasarım Dergisi, sayı:08, s: 80.
  • Görsel 1: Alexander Rodchenko, Kitaplar afişi, 1924, http://www.aworldtowin.net/reviews/Rodchenko.html, Erişim tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 2: Wes Wilson, Grateful Dead konser afişi, 1967, https://www.wolfgangs.com/grateful-dead/posters/poster/BG051.html, Erişim tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 3: Opet kampanya afişi, 2009, http://4.bp.blogspot.com/_L4JZXTsVMfg/SXzZP4qaSHI/AAAAAAAAE9k/5WVGoEEKWX4/s800/opethediye.jpg, Erişim Tarihi: 28.08.2009. Görsel 4: Opema kampanya afişi, 2016, https://pbs.twimg.com/media/CWxODBwW4AIFUBk.jpg, Erişim Tarihi: 15.09.2017.
  • Görsel 5: Volkswagen Beetle “Think Small” kampanya afişi, 1959 https://pbs.twimg.com/media/CWxODBwW4AIFUBk.jpg, Erişim Tarihi: 15.09.2017.
  • Görsel 6: Lavazza kahve reklamı, 2005, https://bstrobstro.files.wordpress.com/2010/10/lavazza1.jpg, Erişim Tarihi: 07.10.2017.
  • Görsel 7: SPA maden suyu reklam afişleri, 1988, http://www.imageandnarrative.be/inarchive/gender/jeanlouistilleuil.htm, Erişim Tarihi: 16.06.2017.
  • Görsel 8: Journal dergisi basın ilanı, 1986, M. Timmers (1998). The power of the Poster, s: 259. Görsel 9: Revlon Charlie parfüm reklamı, 1987, https://www.punmiris.com/himg/o.33904.jpg, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 10: Versace reklam afişi, 2006, http://photos1.blogger.com/blogger/1152/1507/1600/halle_berry_versace1.jpg, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 11: Cream of Kentucky viski reklamı, 1942, http://www.oddee.com/item_96917.aspx, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Görsel 12: Van Heusen gömlek reklamı, 1952, http://www.oddee.com/item_96917.aspx, Erişim Tarihi: 08.10.2017.
Konular Sanat
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Erol Çitci
Kurum: AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Birnur Eraldemir
Kurum: ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { sduarte343200, journal = {Art-e Sanat Dergisi}, issn = {}, eissn = {1308-2698}, address = {Süleyman Demirel Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {10}, pages = {787 - 807}, doi = {10.21602/sduarte.343200}, title = {Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi}, key = {cite}, author = {Çitci, Erol and Eraldemir, Birnur} }
APA Çitci, E , Eraldemir, B . (2017). Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi. Art-e Sanat Dergisi, 10 (20), 787-807. DOI: 10.21602/sduarte.343200
MLA Çitci, E , Eraldemir, B . "Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi". Art-e Sanat Dergisi 10 (2017): 787-807 <http://dergipark.gov.tr/sduarte/issue/33202/343200>
Chicago Çitci, E , Eraldemir, B . "Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi". Art-e Sanat Dergisi 10 (2017): 787-807
RIS TY - JOUR T1 - Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi AU - Erol Çitci , Birnur Eraldemir Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.21602/sduarte.343200 DO - 10.21602/sduarte.343200 T2 - Art-e Sanat Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 787 EP - 807 VL - 10 IS - 20 SN - -1308-2698 M3 - doi: 10.21602/sduarte.343200 UR - http://dx.doi.org/10.21602/sduarte.343200 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Art-e Sanat Dergisi Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi %A Erol Çitci , Birnur Eraldemir %T Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi %D 2017 %J Art-e Sanat Dergisi %P -1308-2698 %V 10 %N 20 %R doi: 10.21602/sduarte.343200 %U 10.21602/sduarte.343200
ISNAD Çitci, Erol , Eraldemir, Birnur . "Görsel Kültür Elemanı Olarak Reklam Afişlerinin Toplumsal Süreçlerle Etkileşimi". Art-e Sanat Dergisi 10 / 20 (Aralık 2017): 787-807. http://dx.doi.org/10.21602/sduarte.343200