Creative Performance Measurement in Design Education: Product Dimension
CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION

Esra Varol [1]

67 62

Tasarım eğitiminde öğrencinin başarısını ölçme ve değerlendirmede önemli boyutlardan bir tanesi üründür. Öğrencilerin tasarladıkları ürünler, çeşitli ölçütlere göre tasarım eğitiminin geleneksel performans ölçme ve değerlendirme yöntemi olan jürili yaklaşım ile öğretim elemanları tarafından ölçülmekte ve öğrencinin başarısına karar verilmektedir. Tasarım eğitiminde öğrenci başarısını ölçme ve değerlendirmede en önemli ölçüt ürünün yaratıcılığıdır. Bu araştırmanın amacı, Moda Tasarımı ve Endüstriyel Tasarım programlarında yer alan son sınıf stüdyo derslerinde ürüne yönelik performans ölçmede öğretim elemanlarının kullandığı ölçütleri belirlemek, her iki tasarım alanında kullanılan ölçütleri ve tanımlarını tartışmak ve öğrenci başarısına karar verme sürecini incelemektir. Araştırmanın yöntemi niteldir. Araştırma sonuçlarından bir tanesi her iki tasarım alanında ürüne yönelik performans ölçmede kullanılan başlıca ölçütün yaratıcılık olmasıdır. 

One of the important dimensions of measurement and evaluation in design education is the product. According to various criteria, the products designed by the students are measured by the faculty using the jury approach, the traditional performance measurement and evaluation method in design education, and the student success is decided upon. The most important criterion in measuring and evaluating of student success in design education is the product’s creativity. The purpose of this study is to identify the criteria the Fashion Design and Industrial Design faculty uses in a product’s performance measurement during the programs’ last year studio courses and to discuss the criteria and definitions in both of these design fields and to examine the process followed to decide upon a student’s success. Qualitative research was employed in the study.  Creativity was found to be the main criterion in the performance measurement of a product in both design fields.

  • Davis, M.L. (1987). Visual Design in Dress (Second Edition), USA-New Jersey: Prentice- Hall Inc.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayn Dağıtım.
  • Linn, L.R.& Miller, M.D. (2005). Measurement and Assessment in Teaching. (9th Edition). New Jersey -USA: Pearson Education Inc.
  • Mozota Borja De, B. (2006). Tasarım Yönetimi (Çeviren: Sibel Kaçamak). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Nitko, A.J. (2004). Educational Assessment of Students. (4th ed.). USA-New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Birincil Dil en
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-3097-8301
Yazar: Esra Varol (Sorumlu Yazar)
Kurum: Anadolu Üniversitesi
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { sduarte401099, journal = {Art-e Sanat Dergisi}, issn = {}, eissn = {1308-2698}, address = {Süleyman Demirel Üniversitesi}, year = {}, volume = {11}, pages = {50 - 65}, doi = {}, title = {CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION}, key = {cite}, author = {Varol, Esra} }
APA Varol, E . (). CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION. Art-e Sanat Dergisi, 11 (21), 50-65. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/sduarte/issue/38200/401099
MLA Varol, E . "CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION". Art-e Sanat Dergisi 11 (): 50-65 <http://dergipark.gov.tr/sduarte/issue/38200/401099>
Chicago Varol, E . "CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION". Art-e Sanat Dergisi 11 (): 50-65
RIS TY - JOUR T1 - CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION AU - Esra Varol Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Art-e Sanat Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 50 EP - 65 VL - 11 IS - 21 SN - -1308-2698 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Art-e Sanat Dergisi CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION %A Esra Varol %T CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION %D 2018 %J Art-e Sanat Dergisi %P -1308-2698 %V 11 %N 21 %R %U
ISNAD Varol, Esra . "Creative Performance Measurement in Design Education: Product Dimension". Art-e Sanat Dergisi 11 / 21 50-65.