Yıl 2013, Cilt 1, Sayı 2, Sayfalar 83 - 95 2015-03-04

THE SIGNIFICANCE AND DIFFERENCES OF CLARINET MOUTHPIECES
KLARNET AĞIZLIKLARININ ÖNEMİ VE FARKLILIKLARI

Kaya KILIÇ [1]

339 298

The most important piece of the clarinet instrument is the clarinet mouthpiece. If an analogy is to be drawn, it can be said that it is the heart of the clarinet, because no matter how good the model and the brand of the clarinet, if the mouthpiece used is not made good enough or not prepared properly for the clarinet, this constitutes a major problem for the performer. Another name of the mouthpiece is '' bek''. Clarinet mouthpieces show differences among themselves both in types of instrument and the pieces to be played. The varieties of the mouthpieces used in classical music, jazz music, and Turkish music are distinguished among themselves. The clarinet mouthpieces we use today are two types as handmade and fabricated. Some fluctuations and changes can be made on the clarinet mouthpieces made in the factories; the aim of this is to make the clarinet in a form that can respond to the shape and the technique of the clarinet player's blowing better. The most important feature that should exist in the mouthpieces is the materials used and the tunning are well. Keywords: Clarinet, mouthpiece, performer, turkish music.
Klarnet çalgısında en önemli parça klarnet'in ağızlığıdır. Bir benzetme yapılması gerekir ise, klarnet'in kalbi denilebilir, çünkü klarnet markası ve modeli her ne kadar iyi olursa olsun eğer kullanılan ağızlık yeteri kadar iyi yapılmamış veya klarnete uygun şekilde hazırlanmamış ise, bu icracı için büyük problem teşkil eder. Ağızlığın diğer bir ismi ise ''bek''dir. Klarnet ağızlıkları kendi içlerinde hem enstrüman çeşidi hemde çalınacak eser için farklılıklar gösterirler. Klasik batı müziğinde, caz müziğinde ve Türk müziğinde kullanılan ağızlıkların çeşitleri de kendi içlerinde ayrılırlar. Bugün kullandığımız klarnet ağızlıkları el yapımı ve fabrikasyon olarak iki şekildedir. Fabrikadan çıkmış olan klarnet ağızlıkları üzerinde çeşitli oynamalar ve değişimler yapılabilmektedir, bundaki amaç ise çalıcının üfleme şekli ve tekniğine klarnetin daha iyi cevap verebilecek hale getirilmesidir. Dünyada ve Türkiye'de bu alanda kendini kanıtlamış ustalar ve markalar bulunmaktadır. Ağızlıklarda olması gereken en önemli özellik ise kullanılan malzeme ve akordunun iyi olmasıdır. Anahtar Kelimeler: Klarnet, ağızlık, icracı, türk müziği.
Clarinet, Mouthpiece, Performer
  • Brent, S. (2009, 31 Ocak). Clarinet Mouthpiece Materials. Erişim tarihi: 6.10.2013, http://www.carolinaclarinet.org/mpc_matl.pdf
  • Çağrı, S. (2006). Avrupa'da ve Türkiye'de Klarnetin Tarihsel Gelişimi, Türk Müziği
  • İcrasında Klarnet Çeşitlerinin Ses Sahaları ve Parmak Pozisyonları Bakımından Uygunluğunun İncelenmesi. İstanbul, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gingras, M. (1960). More Clarinet Secrets: 100 Quick Tips for the Advanced
  • Clarinetist, United Kingdom, Scarecrow Press. Inc. Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Lawson, C.J. (1995). The Cambridge Companion to the Clarinet, Edinburgh, United
  • Kingdom, Cambridge University Press. Morgan R. (1995, Şubat ). Does The Material Used Make Any Difference İn How
  • Mouthpieces Play? Erişim tarihi: 6.10.2013,http://www.dornpub.com/SaxjPDF/Material.pdf
  • Paul, J.M. (2000, Ekim). Vandoren Magazine. Erişim tarihi: 5.10.2013, http://www.vandoren.fr/en/vandomag2us.pdf
  • Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü, İstanbul, Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Stein, K. (1958 ). The Art of Clarinet Playing, Usa, Alfred Music Publishing.
  • Walter, L W. (1961). The effect of interior shape and size of clarinet mouthpieces on intonation and tone quality, University of Kansas.
Birincil Dil tr
Konular
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Kaya KILIÇ

Bibtex @ { sed134870, journal = {Sanat Eğitimi Dergisi}, issn = {}, eissn = {2147-8007}, address = {Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü - SADA}, year = {2015}, volume = {1}, pages = {83 - 95}, doi = {10.7816/sed-01-02-06}, title = {KLARNET AĞIZLIKLARININ ÖNEMİ VE FARKLILIKLARI}, key = {cite}, author = {KILIÇ, Kaya} }
APA KILIÇ, K . (2015). KLARNET AĞIZLIKLARININ ÖNEMİ VE FARKLILIKLARI. Sanat Eğitimi Dergisi, 1 (2), 83-95. DOI: 10.7816/sed-01-02-06
MLA KILIÇ, K . "KLARNET AĞIZLIKLARININ ÖNEMİ VE FARKLILIKLARI". Sanat Eğitimi Dergisi 1 (2015): 83-95 <http://dergipark.gov.tr/sed/issue/11285/134870>
Chicago KILIÇ, K . "KLARNET AĞIZLIKLARININ ÖNEMİ VE FARKLILIKLARI". Sanat Eğitimi Dergisi 1 (2015): 83-95
RIS TY - JOUR T1 - KLARNET AĞIZLIKLARININ ÖNEMİ VE FARKLILIKLARI AU - Kaya KILIÇ Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - doi: 10.7816/sed-01-02-06 DO - 10.7816/sed-01-02-06 T2 - Sanat Eğitimi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 83 EP - 95 VL - 1 IS - 2 SN - -2147-8007 M3 - doi: 10.7816/sed-01-02-06 UR - http://dx.doi.org/10.7816/sed-01-02-06 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Sanat Eğitimi Dergisi KLARNET AĞIZLIKLARININ ÖNEMİ VE FARKLILIKLARI %A Kaya KILIÇ %T KLARNET AĞIZLIKLARININ ÖNEMİ VE FARKLILIKLARI %D 2015 %J Sanat Eğitimi Dergisi %P -2147-8007 %V 1 %N 2 %R doi: 10.7816/sed-01-02-06 %U 10.7816/sed-01-02-06
ISNAD KILIÇ, Kaya . "KLARNET AĞIZLIKLARININ ÖNEMİ VE FARKLILIKLARI". Sanat Eğitimi Dergisi 1 / 2 (Mart 2015): 83-95. http://dx.doi.org/10.7816/sed-01-02-06