Cilt 1, Sayı 1, Sayfalar 69 - 83 2015-03-04

EXAMPLE OF AN APPLICATION FOR HEARING-IMPAIRED CERAMIC ART EDUCATION: CERAMİC TEAPOT
İŞİTME ENGELLİLER SERAMİK SANATI EĞİTİMİNDE BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: SERAMİK ÇAYDANLIK

Ahmet Cüneyt Er [1] , Çiğdem ÖNDER ER [2]

210 180

Aesthetic considerations that are inherent in human beings, shape art and human life and display the requirement of art education. Individual who learn to see through art education, designs dreams and images that are constantly produced by his inner world and reflect it to the outer world via various methods , materials and aesthetics build up. In this context, he commits his dream to paper and shapes it with different techniques. At this stage, no matter what area of the student, the instructor has a very big responsibility for education purposes. One of the most important tasks of educating students is to direct student to be creative and make him free in the mean time. In accordance with students’ necessities, several strategies have been used for the implementation stage of the project. Strategies are teaching techniques which are appropriate to student’s needs and are followed in order to achieve the aim. One of the techniques’ is “modelling”. This study, has been carried out with Anadolu University Hearing Handicapped High School, Ceramics program 4. Year students. For those students, whose proficiency levels are lower than their peers, by being a model, the necessity of art education is the right approach. The necessity of art and art education which is inherit in human beings influences and shapes human life. In general, art education continues lifelong.
İnsanoğlunun doğasında olan estetik kaygılar, sanatı ve insan yaşamını biçimlendirir ve sanat eğitiminin gerekliliğini ortaya koyar. Sanat eğitimi yoluyla görmeyi öğrenen birey, iç dünyasında sürekli ürettiği imgeleri, hayalleri tasarlar ve bunu dış dünyaya çeşitli teknikler, malzemeler ve estetik birikimiyle sunabilir. Bu bağlamda hayalindekini kağıda döker, farklı tekniklerle şekillendirir. Bu aşamada öğrenciye hangi alanda olursa olsun, sanat eğitimi veren eğitmene çok büyük görev düşmektedir. Eğitmenin en önemli görevlerinden birisi de öğrenciyi yaratıcılığa yönlendirmek ve bu esnada da onu özgür kılmaktır. Öğrencilerin gereksinimleri doğrultusunda projenin uygulanması aşamasında çeşitli stratejiler kullanılmaktadır. Stratejiler amaca ulaşmak için izlenen, öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun öğretim teknikleridir. Bu tekniklerden birisi de “model olma” dır. Bu çalışma, Anadolu Üniversitesi, Engelliler Entegre Yüksekolulu seramik programı 4. Sınıftaki işitme engelli öğrencilerle gerçekleşmiştir. Dil düzeyleri işiten akranlarına göre geride olan bu öğrenciler için, model olunarak sanat eğitiminin verilmesi gerekliliği doğru bir yaklaşımdır.
  • Atalayer, Faruk. Temel Sanat Ögeleri. Ed. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1994.
  • Clark, G. The Artful Teapot, Mint Museum of Craft + Design, Charlotte, North Carolina, 2004.
  • Derican, Tamer. İşitme Engelli Gençlere İşbaşvuru Dosyası (Portfolyo) Geliştirme Çalışmalarının İncelenmesi. Ed. Kütahya: Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • Joseph, N. "Strategies For Success: Teaching Metacognitive Skills To Adolescent Learners". The Nera Journal 42.1 (2006): 33-39.
  • Kretchmer, R.r, ve L.w Kretchmer. Language Development And İntervention With The Hearing Impaired. Baltimore, Maryland: Boston: Allyn And Bacon, 2006.
  • Richek, M:a, Vd. Language Development And İntervention With The Hearing Impaired , (4th Ed.). Boston: Allyn And Bacon, 2002.
  • Tompkins, G. E. Literacy For The 21st Century, Teaching Reading And Writing İn Prekindergarten Through Grade 4. New Jersey Columbus, Ohio: Merril Prentice-hall, Inc, 2007.
Birincil Dil tr
Konular
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Ahmet Cüneyt Er
E-posta:

Yazar: Çiğdem ÖNDER ER
E-posta:

Bibtex @ { sed134879, journal = {Sanat Eğitimi Dergisi}, issn = {}, address = {Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü - SADA}, year = {2015}, volume = {1}, pages = {69 - 83}, doi = {10.7816/sed-01-01-05}, title = {EXAMPLE OF AN APPLICATION FOR HEARING-IMPAIRED CERAMIC ART EDUCATION: CERAMİC TEAPOT}, language = {en}, key = {cite}, author = {ER, Çiğdem ÖNDER and Er, Ahmet Cüneyt} } @ { sed134879, journal = {Sanat Eğitimi Dergisi}, issn = {}, address = {Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü - SADA}, year = {2015}, volume = {1}, pages = {69 - 83}, doi = {10.7816/sed-01-01-05}, title = {İŞİTME ENGELLİLER SERAMİK SANATI EĞİTİMİNDE BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: SERAMİK ÇAYDANLIK}, language = {tr}, key = {cite}, author = {ER, Çiğdem ÖNDER and Er, Ahmet Cüneyt} }
APA Er, A , ER, Ç . (2015). EXAMPLE OF AN APPLICATION FOR HEARING-IMPAIRED CERAMIC ART EDUCATION: CERAMİC TEAPOT. Sanat Eğitimi Dergisi, 1 (1), 69-83. DOI: 10.7816/sed-01-01-05
MLA Er, A , ER, Ç . "EXAMPLE OF AN APPLICATION FOR HEARING-IMPAIRED CERAMIC ART EDUCATION: CERAMİC TEAPOT". Sanat Eğitimi Dergisi 1 (2015): 69-83 <http://dergipark.gov.tr/sed/issue/11286/134879>
Chicago Er, A , ER, Ç . "EXAMPLE OF AN APPLICATION FOR HEARING-IMPAIRED CERAMIC ART EDUCATION: CERAMİC TEAPOT". Sanat Eğitimi Dergisi 1 (2015): 69-83
RIS TY - JOUR T1 - İŞİTME ENGELLİLER SERAMİK SANATI EĞİTİMİNDE BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: SERAMİK ÇAYDANLIK AU - Ahmet Cüneyt Er , Çiğdem ÖNDER ER Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - doi: 10.7816/sed-01-01-05 DO - 10.7816/sed-01-01-05 T2 - Sanat Eğitimi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 69 EP - 83 VL - 1 IS - 1 SN - -2147-8007 M3 - doi: 10.7816/sed-01-01-05 UR - http://dx.doi.org/10.7816/sed-01-01-05 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Sanat Eğitimi Dergisi İŞİTME ENGELLİLER SERAMİK SANATI EĞİTİMİNDE BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: SERAMİK ÇAYDANLIK %A Ahmet Cüneyt Er , Çiğdem ÖNDER ER %T İŞİTME ENGELLİLER SERAMİK SANATI EĞİTİMİNDE BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ: SERAMİK ÇAYDANLIK %D 2015 %J Sanat Eğitimi Dergisi %P -2147-8007 %V 1 %N 1 %R doi: 10.7816/sed-01-01-05 %U 10.7816/sed-01-01-05