The ancient Greek society, especially the Athenians, had a philosophy of life that was exactly the opposite of modern Western civilization. The ideal life definition of the privileged class of the society, especially the aristocrats and philosophers, was closely related to freedom. Freedom was the most important commodity of the city state. Freedom enabled citizens to realize intellectual activities that would elevate the quality of both humanity and citizenship. For this reason, work activities related to production and economics, which restrict freedom, have been removed from public sphere at least as ‘ideal’ and main subject of daily life. ‘Ideal’ was the production of thought and philosophy. Festivals or administrative meetings, mostly held on the public arena, were activities that did this. Public spaces in the city state were seen as a goal for citizens to organically communicate with each other.
Today, public life is mostly shaped by the relations of production and consumption. In Ancient Greek, the economic relations of the private sphere have become the most important discussion of the contemporary public sphere. Public life in today’s modern states has undergone a completely different transformation from the ancient Greek that modern Western societies took as their model. This article aims to show that the idea of public life adopted in Ancient Greek is similarly included in Richard Linklater’s Slacker (Richard Linklater, 1990). First of all, public space approaches that are conceptualized in different ways will be discussed. Then, in terms of free time and freedom, the relationship between the site state and the public space will be revealed in Ancient Greek. In the last section of the article, Ancient Greek will be able to analyze Slacker film through items such as having leisure time required for the ideal public space, being free from labor relations, working contempt, thinking about public life.
Antik Yunan toplumu, özellikle Atinalılar modern Batı uygarlığının tamamen zıttı olan bir yaşam felsefesine sahiplerdi. Başta aristokratlar ve filozoflar olmak üzere, toplumun ayrıcalıklı sınıfının ideal yaşam tanımı özgürlükle sıkı ilişki içindeydi. Özgürlük ise kent devletinin en önemli alametifarikasıydı. Özgürlük, yurttaşın hem insani hem de yurttaşlık niteliğini yüceltecek düşünsel etkinlikleri gerçekleştirebilmesi için imkân yaratıyordu. Bu nedenle özgürlüğü kısıtlayan üretim ve ekonomiyle ilişkili çalışma etkinlikleri kamusal alanın temel meselesi olmaktan, en azından ‘ideal’ olmaktan çıkarıldı. ‘İdeal’ olan ise düşünce ve felsefenin üretimiydi. Çoğunlukla kamusal alanda yapılan şölenler ya da yönetsel toplantılar bunu gerçekleştiren etkinliklerdi. Kent devletinde kamusal alanlar, yurttaşların birbirleriyle organik iletişim kurması için bir amaç olarak görülmekteydi. Günümüzde ise kamusal alanlar çoğunlukla ekonomiye ve rastlantısallıklara bırakılmış; yurttaşların yabancılaşmış ilişkilerinin zorunlu ortaklığı haline gelmiştir. Günümüz modern devletlerindeki kamusal yaşam iktisadi üretimi ve ekonomi etkinliklerini ‘ideal’ hale getirmiştir. Bu makale Richard Linklater’ın Uyuşuk (Slacker) filminde Antik Yunancı dünya görüşünün sinemasal olarak oluşturulduğunu göstermeyi amaçlamaktadır. Film bunu birbirine bağlı iki olgu etrafında yapmaktadır. İlki Antik Yunancı bir biçimde iktisadi üretimi idealize etmeyen kişilerin varlığıyla, ikincisi ise bu kişilerin kamusal alanı ve gündelik hayatı düşünsel etkinliklerin üretim coğrafyası olarak kullanmasıyla. Bu çerçevede filmin çözümlemesinde, modern kamusal alanlar olarak kentin devinimi üzerine düşünmeye imkân veren flaneurlük kavramı kullanılmaktadır. Çünkü flaneur kişi Walter Benjamin’in metinlerinde vurgulandığı gibi kenti gözlemleyip, üzerine düşünce üretmeye boş zamanı olan kişidir ve çoğu zaman modern kentin filozof imgelerinden birini oluşturur. Öte yandan filmde çalışma faaliyetlerine yöneltilen hor görünün kuramsal tarih içindeki yerleri de açığa çıkarılacaktır.
Birincil Dil | tr |
---|---|
Konular | |
Dergi Bölümü | Makaleler |
Yazarlar |
|
Bibtex | @araştırma makalesi { sinefilozofi423094,
journal = {SineFilozofi},
issn = {},
eissn = {2547-9458},
address = {Serdar Öztürk},
year = {2018},
volume = {3},
pages = {57 - 74},
doi = {10.31122/sinefilozofi.423094},
title = {Richard Linklater’ın Uyuşuk Filmi ve Antik Yunan Perspektifinden Bir Kamusal Alan Çözümlemesi},
key = {cite},
author = {erbalaban gürbüz, ÖZGE NİLAY}
} |
APA | erbalaban gürbüz, Ö . (2018). Richard Linklater’ın Uyuşuk Filmi ve Antik Yunan Perspektifinden Bir Kamusal Alan Çözümlemesi. SineFilozofi, 3 (6), 57-74. DOI: 10.31122/sinefilozofi.423094 |
MLA | erbalaban gürbüz, Ö . "Richard Linklater’ın Uyuşuk Filmi ve Antik Yunan Perspektifinden Bir Kamusal Alan Çözümlemesi". SineFilozofi 3 (2018): 57-74 <http://dergipark.gov.tr/sinefilozofi/issue/41556/423094> |
Chicago | erbalaban gürbüz, Ö . "Richard Linklater’ın Uyuşuk Filmi ve Antik Yunan Perspektifinden Bir Kamusal Alan Çözümlemesi". SineFilozofi 3 (2018): 57-74 |
RIS | TY - JOUR T1 - Richard Linklater’ın Uyuşuk Filmi ve Antik Yunan Perspektifinden Bir Kamusal Alan Çözümlemesi AU - ÖZGE NİLAY erbalaban gürbüz Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.31122/sinefilozofi.423094 DO - 10.31122/sinefilozofi.423094 T2 - SineFilozofi JF - Journal JO - JOR SP - 57 EP - 74 VL - 3 IS - 6 SN - -2547-9458 M3 - doi: 10.31122/sinefilozofi.423094 UR - http://dx.doi.org/10.31122/sinefilozofi.423094 Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 SineFilozofi Richard Linklater’ın Uyuşuk Filmi ve Antik Yunan Perspektifinden Bir Kamusal Alan Çözümlemesi %A ÖZGE NİLAY erbalaban gürbüz %T Richard Linklater’ın Uyuşuk Filmi ve Antik Yunan Perspektifinden Bir Kamusal Alan Çözümlemesi %D 2018 %J SineFilozofi %P -2547-9458 %V 3 %N 6 %R doi: 10.31122/sinefilozofi.423094 %U 10.31122/sinefilozofi.423094 |
ISNAD | erbalaban gürbüz, ÖZGE NİLAY . "Richard Linklater’ın Uyuşuk Filmi ve Antik Yunan Perspektifinden Bir Kamusal Alan Çözümlemesi". SineFilozofi 3 / 6 (Aralık 2018): 57-74. http://dx.doi.org/10.31122/sinefilozofi.423094 |