Yıl 2018, Cilt 3, Sayı 1, Sayfalar 7 - 18 2018-06-22

TRICK IN MURALIST HOUSE: MY NAME IS RED
Nakkaşhanede Oyun: Benim Adım Kırmızı

Hidayet Özcan [1]

112 154

Benim Adım Kırmızı (My Name Is Red), created  by a synthesis of traditional oriental story and novel art, is composed of 59 episodes. The narrator of each episode is also the hero of the story narrated in that episode. The novel comprises of those interrelated stories narrated by different narrators. These narrators present themselves as an encomiast (publicstory-teller) at the beginning of the episode. Some of the  narrators take one role, while some play more than one role and continue to tell their stories from where they left them. The narrator who narrates his story (these are people, animal, plant, color, death, devil or money) places many things like morals, law, trade, politics, especially love, and even a whole life into his/her/its story. One of the narrators who tells his story is Orhan. By placing -real or unreal- knowledge and interpretations into his text, the author wants the reader to feel that the text is actually a mixture of imagination and truth. Thus, the author both breaks  the reality of the narration and also reminds us that we read a postmodern novel.

Benim Adım Kırmızı (My Name Is Red) is a novel based on the idea that the change of mentality is very painful, and requires a heavy price.

Orhan Pamuk’un 1998 yılında yayımlanan altıncı romanı Benim Adım Kırmızı, Osmanlı minyatür sanatının gerçekçi Batı resim sanatı karşısında değişime uğradığı iddiasıyla bir süre sonra varlığının sona ermesini merkezine yerleştirir.Romanda olaylar cinayet, şiddet unsurları gibi gerilimi oluşturan bir atmosfer içerisinde şekillenir. Roman zaman, mekân, -minyatür sanatı ile Batı resim sanatının temsil ettiği zihniyet gibi tematik bahisleriyle gerçeğe bağlıyken kurgu, nesnelerin anlatıcı rolünü üstlenmesi, bazı nakkaşların isimleri gibi çeşitli unsurlarıyla da….barındırır. Yazı, yazarının postmodern romanın oyunlarından istifade ederek minyatür sanatının yok olma sürecine yönelik tasarruflarına dikkat çekecektir. 

  • Akün, Ömer Faruk (2013), Divan Edebiyatı, İstanbul: İsam Yayınları.
  • Ayker, Dilek (2010), “Benim Adım Kırmızı ve Osmanlı Nakkaşhanesi”, Lebriz Sanal Dergi, (almelekartgallery.com/pages/lsd.aspx?lang=TR&sectionID=6...775) Erişim: 08.01.2015.
  • Bağcı, Serpil- Çağman, Filiz- Günsel, Renda- Tanındı, Zeren (2006), Osmanlı Resim Sanatı, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Berk, Nurullah, “Fatih Sultan Mehmet ve Venedikli Ressam Gentille Bellini” (dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/1688/17993.pdf) Erişim: 08.01.2015.
  • Bulut, Hülya (2001), Yeniliklerle Dolu Yüzyıldan İki ‘Yeni’ İsim: Nedim-Levnî ve Eserlerindeki Sevgili Figürleri, Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Edebiyatı Bölümü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Lıtko, Agnieszka Ayşen (1995), “Meddah-Avrupa ve Doğu Geleneğinin Bağlamında Tek Oyunculu Meddah Türk Tiyatrosu”, (dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/13/1190/13746.pdf) Erişim: 08.01.2015.
  • Nutku, Özdemir (1997), “XIV. Yüzyıldan XVIII. Yüzyıla Kadar Bursalı Kıssahanlar ve Meddahlar”, V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • Pamuk, Orhan (1999), Benim Adım Kırmızı, Altıncı Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
Birincil Dil tr
Konular Edebiyat
Yayımlanma Tarihi Haziran 2018
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Hidayet Özcan (Sorumlu Yazar)
Kurum: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Gölköy-BOLU
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { soylemdergi405061, journal = {Söylem Filoloji Dergisi}, issn = {}, eissn = {2548-0502}, address = {Yusuf ÇETİN}, year = {2018}, volume = {3}, pages = {7 - 18}, doi = {10.29110/soylemdergi.405061}, title = {Nakkaşhanede Oyun: Benim Adım Kırmızı}, key = {cite}, author = {Özcan, Hidayet} }
APA Özcan, H . (2018). Nakkaşhanede Oyun: Benim Adım Kırmızı. Söylem Filoloji Dergisi, 3 (1), 7-18. DOI: 10.29110/soylemdergi.405061
MLA Özcan, H . "Nakkaşhanede Oyun: Benim Adım Kırmızı". Söylem Filoloji Dergisi 3 (2018): 7-18 <http://dergipark.gov.tr/soylemdergi/issue/37705/405061>
Chicago Özcan, H . "Nakkaşhanede Oyun: Benim Adım Kırmızı". Söylem Filoloji Dergisi 3 (2018): 7-18
RIS TY - JOUR T1 - Nakkaşhanede Oyun: Benim Adım Kırmızı AU - Hidayet Özcan Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.29110/soylemdergi.405061 DO - 10.29110/soylemdergi.405061 T2 - Söylem Filoloji Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 7 EP - 18 VL - 3 IS - 1 SN - -2548-0502 M3 - doi: 10.29110/soylemdergi.405061 UR - http://dx.doi.org/10.29110/soylemdergi.405061 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Söylem Filoloji Dergisi Nakkaşhanede Oyun: Benim Adım Kırmızı %A Hidayet Özcan %T Nakkaşhanede Oyun: Benim Adım Kırmızı %D 2018 %J Söylem Filoloji Dergisi %P -2548-0502 %V 3 %N 1 %R doi: 10.29110/soylemdergi.405061 %U 10.29110/soylemdergi.405061
ISNAD Özcan, Hidayet . "Nakkaşhanede Oyun: Benim Adım Kırmızı". Söylem Filoloji Dergisi 3 / 1 (Haziran 2018): 7-18. http://dx.doi.org/10.29110/soylemdergi.405061